View : 798 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김경숙-
dc.contributor.author김낙원-
dc.creator김낙원-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:44Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:44Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.otherOAK-000000001500-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/194056-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001500-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 보다 바람직한 학교체육과 사회체육의 유기적 연대를 모색하기 위하여 학교체육활동을 통한 사회체육의 인식상황을 조사. 분석 파악하므로 그 기초를 마련하고자 함에 있다. 따라서 본 연구를 위한 설문지는 과거 학교체육경험이 현 사회체육활동에 어떠한 영향을 주고 있는지를 규명하기 위해서 정과체육수업에 관한 문항 10개, 특별활동에 관한 문항 6개, 방과후체육활동에 관한 문항 6개, 사회체육에 관한 문항 10개 등 4가지 영역으로 구성하였으며 조사대상자의 개인적인 특성에 관한 문항 3개와, 사회체육활동의 참여여부와 참가정도에 관한 문항 2개를 포함하여 총 37개 문항으로 구성하였다. 조사대상 표집은 의도적 표집방법을 사용하였으며, 현재 서울시에 소재하고 있는 100인 이상의 기업체(현대, 대우, 삼성, LG, 대한생명)와 금융기관(신한은행, 산업은행)에 근무하고 있는 사무직 직장인을 중심으로 직접 방문조사를 실시하였다. 배부된 설문지는 총 650부였으며 이중 수집된 설문지는 총 630부로 회수율은 약 90%였다. 자료처리는 SAS프로그램을 이용하여 다음과 같이 통계처리 하였다. 일반특성 변수로 성, 연령그룹, 학력, 사회체육활동 참가여부, 사회체육활동 참가정도의 변수를 선정 일반특성별로 정과체육수업, 체육특별 활동, 방과후 체육활동, 사회체육에 대한 인식간에 연관성이 존재하는가를 규명하기 위하여 χ²test를 실시하였다. 정과체육수업, 체육 특별활동, 방과후 체육활동, 사회체육에 대한 인식에 관한 종합적인 스코아를 산출하기 위하여 주성분분석(Principal Component Analysis)을 실시하였으며, 정과체육수업, 체육 특별활동, 방과후 체육활동에 대한 각각의 만족도가 사회체육의 인식도와 어떠한 상관관계가 있는지 또한 어느 정도 영향을 미치는가를 평가하기 위하여 χ²test와 회귀분석을 하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 1. 정과체육 수업 ① 대부분의 직장인들은 과거 학교체육교육 과정에서 다양한 종목을 경험하지 못했다고 응답하므로 우리 나라 학교체육교육의 내용상 문제점을 제기 하고 있다. ② 과거 학교체육 수업시간에 배운 내용들이 사회체육활동 참여시 대체적으로 도움이 되지 않았다는 응답이 지배적인 것으로 나타나 역시 학교체육 교육의 내용상 문제점을 제시하고 있었다. 2. 특별활동 ① 과거 체육특별활동에 참가하였던 직장인들은 그 운영체계가 갖추어지지 않았었다 고 응답하므로 전반적으로 부진한 특별활동교육의 운영실태를 문제로 제기하고 있었다. ② 과거 체육특별활동에 참여하였던 직장인들은 운영체계가 제대로 갖추어지지 않았음에도 불구하고 적극적으로 특별활동에 참여하였다고 분석 파악되었다. 3. 방과후 체육활동 ① 과거 방과후 체육활동에 참여하였던 직장인들은 대체로 스포츠에 관심을 가지게 되었지만 이러한 경향은 고학력자 일수록 두드러졌다 ( 고졸이후48%, 대졸 80%, 대학원졸 95% ). ② 과거 방과후 체육활동에 참여한 사람으로 현재 사회체육 활동을 하고 있는 사람들이 훨씬 스포츠에 관심을 많이 가지고 있는 결과를 보이고 있었다. 4. 사회체육활동에 대한 인식 ① 응답자들은 사회체육활동 참여여부에 상관없이 사회체육활동이 스트레스 해소 및 기분전환에 도움을 주며, 건강유지 및 체력증진을 도모하고, 직장 내에서 인간관계의 폭을 넓히는데 중요한 역할을 한다고 응답하므로써 매우 긍정적으로 인식하고 있는 것으로 보였다. 더욱 현재 사회체육활동에 참여하고 있는 집단의 경우는, 보다 더 긍정적인 응답을 보이고 있었다. ② 사회체육활동의 참여 빈도수가 높을수록 학교체육교육의 수업을 긍정적으로 평가하는 경향이 지배적으로 나타났다. 5. 정과체육수업과 특별활동 및 방과후 체육활동에 대한 사회체육인식의 비교 분석 ① 정과체육수업의 만족여부에 따라 체육 특별활동의 참가여부, 방과후 체육활동의 참가여부, 사회체육의 인식수준에 영향을 미치고 있는 것으로 파악되었다. 특히 정과체육수업에 불만족스러웠던 사람들은 만족스러웠던 사람들에 비하여 학교 내에서의 방과후 프로그램 참여도가 상대적으로 낮은 것으로 나타나므로, 정과체육수업에 대한 불만족이 학교 내 기타 체육활동참여에 부정적인 경향으로 나타나고 있었다. ② 특별활동 참여여부 만족수준, 그리고 방과후 체육활동의 참여여부 및 만족수준이 각각 사회체육의 인식수준의 양에 상관관계를 가지면서 영향을 미치고 있는 것으로 분석되었다. ③ 정과체육수업, 체육특별활동, 방과후 체육활동에 대한 각각의 만족도가 사회체육의 인식도에 어느 정도 영향을 미치는가를 평가하기 위하여 회귀분석을 한 결과, 정과체육수업, 체육특별활동, 방과후 체육활동에 대한 만족도 각각이 증가하면 할수록 사회체육의 인식도 역시 증가한다는 결과를 얻었으며, 또한 회귀계수 값을 비교한 결과 체육특별활동, 방과후 체육활동, 정과체육수업에 대한 만족도 순으로 사회체육의 인식도에 미치는 영향력의 정도가 조금씩 상이한 것으로 나타났다. ; The purpose of this study is to find a desirable systematic correlation between sports for all and school physical education by way of investing and analyzing how school physical education affects the level of cognition on sports for all. Therefore, the questionnaires for this study are based on how the past school experience affects the present "sports for all". It is composed of 3 sections and total 37 questions; first section is divided into 4 items, such as 10 questions on regular physical education class, 6 questions on extra physical activities curriculum, 6 questions on physical activity after class and 10 questions on "sports for all"; second section is composed of 3 questions on a respondents own special interests; and third section is composed of 2 questions on a level of attending "sports for all". The methods of survey are used by an intentional way of collecting data. The respondents are the white-collar workers who are currently working at financial institutions(Shinhan Bank, The industrial bank of Korea) and companies(Hyundai, Samsung, Daewoo, LG) which hired more than 100 workers in Seoul. The total number of this study is 650 copies and 630 copies(90%) are returned among them. The process of data is done by using SAS statistics program. The normal variables are the distinction of sex, the age group, the educational level, whether he/she attends "sport for all" and the amount of involvement in "sports for all". The χ²test is used to investigate whether each normal variables is related to each of regular physical education class, extra physical activities curriculum and physical activity after class respectively. The Principal Component Analysis is used to calculate the synthetic score concerning on regular physical education class, extra physical activities curriculum , physical activity after class and a cognition on "sports for all". The χ²test and regression analysis are used to evaluate whether there is a correlation between the level of cognition on "sports for all" and the satisfaction level of regular physical education class, extra physical activities curriculum , physical activity after class respectively. The results are as follows ; 1. Regular physical education class ① Most workers answered that they couldnt experience a various events in the past school physical education class. From that reason, they indicated lots of problems in our school physical education. ② They answered that the contents what they had learned from the past physical education class didnt help when they were engaged in "sports for all". It also shows that there are problems in our school physical education. 2. Extra physical activities curriculum ① The number of respondents, who engaged in extra physical activities curriculum in the past time, answered that it wasnt on the whole systematic. They indicate overall problems on the management of extra physical activities curriculum . ② The number of respondents, who engaged in extra physical activities curriculum in the past time, answered that they were actively engaged in extra physical activities curriculum although it was poorly managed. 3. Physical activity after class ① The number of respondents who engaged in physical activity after class in the past time are interested in sports generally and this tendency is obvious as an educational level is getting higher. ② The number of respondents, who engaged in physical activity after class in the past time and social activity currently are much more interested in sports than those who didnt. 4. Cognition on "sports for all" ① In regardless of whether they are engaged in "sports for all", the respondents answered that "sports for all" has an affirmative effects such as it gets rid of stress, refreshes oneself, develops ones physical strength and plays an important role in widen ones human relationship. Moreover, the group, which is involved in "sports for all" in the present time, shows a more affirmative reaction. ② The more he/she is frequently engaged in "sports for all", it has a tendency that he/she evaluates school physical education affirmatively. 5. Analysis of cognition on sports for all by comparing with regular physical education class, extra physical activities curriculum and physical activity after class ① According to the ones satisfaction level of regular physical education class, it has an influence on physical activity after class, the attendance at extra physical activities curriculum, and a level of cognition on "sports for all". Especially, because the group who were dissatisfied at regular physical education class has a lower tendency of attending physical activity after class, the dissatisfaction at regular physical education class has a tendency of negative influence on participation of other physical activity inside of school ② The level of satisfaction at extra physical activities curriculum , whether one was used to engage in physical activity after class and the level of satisfaction at physical activity class has an influence on the level of cognition on "sports for all" respectively. ③ This study in used a regression analysis in order to evaluate how each satisfaction level of regular physical education class, extra physical activities curriculum and physical activity after class affect the cognition on "sports for all". The result is that the higher the level of regular physical education class, extra physical activities curriculum and physical activity after class, the higher the level of cognition on "sports for all". By comparison of a regression number, the fact that the influence on the level of cognition on "sports for all" is slightly different in order of the level of satisfaction at extra physical activities curriculum, physical activity after class and regular physical education class.-
dc.description.tableofcontents표목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서 론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 3 C. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 학교체육 = 4 1. 학교체육교육의 개념 = 4 2. 학교체육교육의 목표 = 6 3. 학교체육의 분류 = 8 1) 정과체육 수업 = 8 2) 특별활동 = 14 3) 방과후 체육활동 = 17 4. 학교체육의 기능 및 역할 = 21 B. 사회체육 = 23 1. 사회체육의 필요성 = 23 2. 사회체육의 기능 및 역할 = 26 C. 학교체육과 사회체육 연계의 필요성 = 32 1. 평생체육 구현 측면 = 32 2. 건전한 여가생활정착 측면 = 34 3. 건강유지 및 증진 측면 = 36 D. 학교체육과 사회체육 연계의 문제점 = 40 1. 프로그램 선정 및 운영측면 = 41 2. 시설확충 및 활용측면 = 42 3. 지도자 측면 = 43 4. 체육활동 참여시간 측면 = 44 Ⅲ. 연구방법 = 46 A. 연구대상 = 46 B. 조사도구 = 48 C. 조사절차 및 자료처리 = 50 Ⅳ. 결과 분석 및 고찰 = 52 A. 일반특성별 학교체육 및 사회체육 경험 분석결과 = 52 1. 일반특성별 정과체육수업에 대한 경험분석 = 52 2. 일반특성별 체육 특별활동에 대한 분석 = 58 3. 일반특성별 방과후 체육활동에 대한 분석 = 61 4. 일반특성별 사회체육 인식수준에 대한 분석 = 65 B. 사회체육의 인식수준에 미치는 영향력 평가 = 71 1. 만족도를 대표할 수 있는 종합득점 산출 = 71 2. 정과체육수업과 체육 특별활동간의 상관성 분석 = 74 3. 정과체육수업과 방과후 체육활동간의 상관성 분석 = 75 4. 정과체육수업과 사회체육에 대한 인식간의 상관석 분석 = 75 5. 체육 특별활동과 사회체육에 대한 인식간의 상관성 분석 = 76 6. 방과후 체육활동과 사회체육에 대한 인식간의 상관성 분석 = 78 7. 사회체육의 인식도에 미치는 영향력의 평가 = 79 Ⅴ. 결론 및 제언 = 82 참고문헌 = 90 부 록 = 93 ABSTRACT = 98-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent8055226 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 사회복지대학원 사회체육학과-
dc.title학교체육과 사회체육의 연계성에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevii, 101 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major사회복지대학원 사회체육학과-
dc.date.awarded1999. 2-
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회체육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE