View : 1437 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author최유정-
dc.creator최유정-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:43Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:43Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000001477-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/194051-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001477-
dc.description.abstract색은 인간의 삶 속에서 공존하는 공기나 물과 같이 특별한 관심이 아니 고서는 인식하지 못하는 많은 존재물 중의 하나이다. 이러한 색채는 오감 중의 하나인 시각을 통해 느낄 수 있으며 광원에 비추어진 물체를 눈을 통 해 색으로 인식하는 것을 색채라 말한다. 인간은 태어나면서 보여지는 모든 것에 관심을 가지며 유아기, 아동기, 청소년기, 성인기, 노년기를 거치면서 색채에 대한 육체적, 정서적 반응이 다르게 나타난다. 특히, 아동기는 집단 사회나 문화 생활에 접어드는 시 기로 아동용 제품에 사용될 색채 선택은 매우 중요한 의미를 지니고 있다. 따라서 본 연구는 아동이 선호하는 색상과 제품에서 선호색과의 관계를 밝혀 아동에게 올바른 색채 환경과 적절한 색채 관리를 목적으로 하고있다. 이를 위한 아동이 선호하는 색채 연구를 요약하면 다음과 같다. Ⅰ장. 연구의 필요성과 범위를 명시하고 그에 따른 연구 방법을 기술한다. Ⅱ장. 아동의 연령별 색채 인식발달과 심리적, 정서적, 생리적, 사회적으로 미치는 영향에 대해 알아보고 아동 발달에 따른 색채의 중요성을 문헌으로 고찰한다. Ⅲ장. 아동용 제품 색채의 필요성과 기업, 소비자, 제품적 측면에서의 색채 현황을 조사하고 아동을 대상으로 우리 나라와 외국의 기존 색채연구에 대해 기술한다. Ⅳ장. 본 연구의 핵심 부분으로 아동을 대상으로 1차 색채 팔래트 조사와 여기서 도출되어진 색으로 2차 컴퓨터 모델링에 의한 16가지 Sample을 이용하여 선호경향을 분석한다. 또한 2차 모델링에 대한 색표계 측정법 L*a*b*, Munsell, XYZ을 사용하여 조사되어진 색채에 대한 과학적인 명시법이 진행되어졌다. Ⅴ장. 결과적으로 1차 조사는 색상, 명도, 채도 순으로 선호되어졌고 2차조사인 아동용 제품 색상은 Y계열로 톤(Tone)개념에 의한 제품색을 선호하였다. 종합적으로 본 연구의 논지는 아동용 색채 계획의 중요성을 환기시키며 효과적인 색채 계획 방법을 제시하므로써 제품 생산시 시간과 경비의 절감 으로 인한 기업의 이윤 극대화와 적절한 아동용 제품 색채 관리에 도움을 주고자 하는 것이다. ; Color is one of various existent things such as air or water which coexist in human life and it cannot be recognized without special interest. Color can be felt by the sense of sight which is one of the five senses, and it is called as color to recognize an object shed light on as color. Human has an interest in visible everything from birth and his physical and emotional responses of color appear differently through babyhood, juvenility, adolescence, adult and old age. Particularly, in juvenile period when human comes into social or cultural life, it has very significant meaning to choose color used in product for children. Hence, the study goal is to manage upright color environment and appropriate color for children after showing relationship of preference colors in children s preference product. For above mentioned goal, the study on children s preference color is summarized as the following. Chapter I. Show clearly the need and the range of the study and describe its method. Chapter II. Find out the process of color recognition development and the physical, emotional, physiologic and social effects with children s age. Moreover, examine the importance of color as children s growth through various documents. Chapter III. Investigate the need of product color for children and the present condition of color in the viewpoint of product, and describe the studies of color for children in Korea and the foreign ones. Chapter IV. This chapter is the kernel of study. First, color palette investigation is conduted and second, analyze trend of preference color by means of 16 samples by computer modeling of colors induced here. In addition, scientific elucidation method of investigated color has been proceeded by using secondary modeling of color table system measure method of L*a*b*, Munsell, XYZ. Chapter V. Consequently, children preferred Hun, Value, Chroma in order in the first investigation and product color for children of secondary investigation is Y group. In other words, product color by concept of tone was preferred. Synthetically thinking, the gist of study is that the importance of color plan is tried to be awakened. The management of product color for children and the maximization of profit of enterprise are to be helped by saving the expenditure and the producing time with giving the effective color plan method.-
dc.description.tableofcontents논문개요 1. 서론 1.1 연구의 필요성 = 1 1.2 연구의 범위 = 2 1.3 연구의 방법 = 3 2. 아동 색채의 개요 2.1 아동색채의 의미 = 5 2.2 아동 색채의 인식발달 과정 = 6 2.2.1 아동전기 (유치원생) = 8 2.2.2 아동중기 (초등학교 저학년생) = 9 2.2.3 아동후기 (초등학교 고학년생) = 10 2.3 아동용 제품 색채의 역활 = 12 2.3.1 심리적 측면 = 13 2.3.2 정서적 측면 = 16 2.3.3 생리적 측면 = 18 2.3.4 사회적 측면 = 19 3. 아동용 제품 색채 계획을 위한 방법적 고찰 3.1 아동용 제품 색채 계획의 필요성 = 20 3.2 색채 계획(Color Policy) = 24 3.2.1 기업적 측면 = 24 3.2.2 제품적 측면 = 28 3.2.3 소비자적 측면 = 32 3.3 아동 색채 선호에 관한 기존 연구 = 38 3.3.1 외국의 아동색채 선호연구 = 38 3.3.2 한국의 아동색채 선호연구 = 42 4. 색채계에 의한 색채 선호도 조사 4.1 조사 대상 = 45 4.1 조사 도구 = 46 4.3 조사 방법 = 48 4.3 색상 선호도 분석 = 55 4.4 색표계에 의한 분석 = 60 4.4.1 L*a*b*에 의한 측정법 = 63 4.4.2 Munsell에 의한 측정법 = 66 4.4.3 XYZ에 의한 측정법 = 68 4.5 조사 결과 = 70 5. 결론과 향후과제 = 72 참고문헌 = 74 Abstract = 78-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3191071 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title아동의 색채 선호도에 근거한 제품 적용 사례 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 제품디자인전공-
dc.date.awarded1999. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 제품디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE