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무용활동이 청소년의 정신건강에 미치는 영향에 관한 연구

Title
무용활동이 청소년의 정신건강에 미치는 영향에 관한 연구
Authors
안은미
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 무용과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
인간이 인간다울 수 있는 것은 주체적이고 창조적인 활동을 할 수 있다는 점에서 비롯되는데 창조적인 사고와 표현, 그리고 행동은 그 자체가 인간의 삶이고 보람인 동시에 이와 같은 활동에 의해서 오늘날까지 역사와 문화가 이루어진 것이다. 이를 위해선 교육이 밑받침이 되어야 하며, 교육의 기본적인 목적은 ‘인간형성’이고, 전반적인 모든 교육 중에서도 예술교육은 이상적인 인간형성의 측면에 그 목적이 두드러지므로 교육적 가치가 높다고 할 수 있다. 특히, 무용의 교육적 가치는 신체적, 지적ㆍ정신적, 사회적 가치로 볼 수 있다. 말하자면 무용활동을 통해 이러한 가치들을 균형 있게 발달시켜 바람직한 사회인으로서의 인간을 형성하는 데에 기여하는 것이 무용교육이다. 이러한 무용교육을 지속적으로 실시하면 신체적인 효과뿐만 아니라 억압된 감정을 표현하는 기회를 제공함으로서 심리적인 욕구의 만족을 가져와 정신건강을 건전하게 이끌어내기에 충분하다. 본 연구는 무용활동 프로그램을 구성하여 청소년에게 실시함으로써 청소년의 정신건강이 사전과 사후에 어떠한 차이를 나타내는지에 관해 파악ㆍ분석하고, 이를 통해 그들에게 당면해 있는 정신건강의 문제가 무엇인지에 대해 알아보고, 무용교육이 청소년의 정신건강에 어떠한 영향을 미치는지를 밝혀, 우리 사회가 갖고 있는 청소년의 문제를 해결하는데 있어 다소나마 기여하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 무용교육을 경험하지 않은 대전 N 중학교의 남학생 13명과 여학생 27명을 대상으로 40분간 주 3회씩, 4주간 총 12회에 걸쳐 무용활동 프로그램을 실시하고 그 결과를 분석하였다. 김광일과 원호택(1984) 등이 우리 실정에 맞게 재표준화 한 간이정신진단검사지(Symptom Check List-90-Revision : SCL-90-R) 단축형(BSI)을 단일 집단에 대하여 사전과 사후에 실시하였으며, 각 문항을 세분화하여 각각의 평균, 표준편차, t검정을 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 무용활동 프로그램을 실시한 후 강박증, 대인민감성, 불안, 적대감, 편집증, 정신증에 대한 하위요인들은 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.. 둘째, 무용활동 프로그램을 실시한 후 신체화, 공포불안, 우울증에 대한 하위 요인들은 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이와 같이 무용활동 프로그램은 청소년의 정신건강에 긍정적인 영향을 미친다는 결론에 도달할 수 있으며, 앞으로도 무용교육에 따른 정신건강의 영향에 대한 보다 인과적인 결론을 도출할 수 있는 경험적인 후속 연구가 되어야 할 것으로 사료된다. ; Being human is originated from the ability to subjective and creative activity, and creative thinking, expression and behavior is human life itself. Also, this activity has led to today s history and culture. For this activity, education must support, and art education is conspicuous in its purpose of the aspect of ideal man forming. Therefore, its educational value is very high because the basic purpose of education is forming human . Expecially, the educational value of dance can be divided into physical, intellectual, mental and social values. In other words, dance activity can contribute to the forming of a desirable man by developing these values in balance practicing dance education continuously will lead sound mental health by giving a physical effect and the opportuning of expressing repressed emotions. This study has a purpose to contribute to solving the youth problems our society has by analysing how a dance program affect the youth s mental health, examining the problems of their mental health and how dance education influence the youth s mental health. To achieve this goal, I practiced a dance program of 40 minutes three times a week for 4 weeks with the subject of 13 boystudents and 27 girlstudents from N middle school located in Daejeon city, and analyzed its result. I took symptom check list -90-Revision ; SCL-90-R-BSI, which is re-standardized by Kim Kwang-il and Won Ho-taek(1984) ; and made an average, the standard deviation and t-inspection by specifying each questionnaire. The result of this study is as follows. First, Sub-factors of obsession, sensitivencess to others, anxiety, hostility, parahoia and mental disease have statistice. difference after the program. Second, Sub-factors of physicalization, fear and depression have no statistic difference after the program. As written above, a dance education program exerts a positive influence on the youth s mental health, and I hope more empirical studies on the influence of dance education on mental health will follow.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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