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오색 전지 공예품의 조형성을 응용한 의상디자인 연구

Title
오색 전지 공예품의 조형성을 응용한 의상디자인 연구
Authors
이승희
Issue Date
2002
Department/Major
디자인대학원 의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
Though so many studies and effrots have been made to inform prople of the own way of Korean traditional designs, due to preponderant emphasis on formatibeness aspects of design, the limitaions cannot help but being reached. Now, we need to take use either of Korean traditional craft, which had not been practial before, or of Korean traditional color, dying technique and materials tp take them out into international idea of design. The Five-Color Paper Craft Arts, which are created through well-harmonizedin lines, colors & shapes, has merits not only to reflect the beauty of Korean traditional design, bur also to widen the boundary and for people who never has had before easily to get to know it. This can easily stand comparison in a way of thr fine colors and patterns from Korean tradition and can use these all into vustoms in various ways an they are. Supposed that rather than to spends thousands of time to make an forced dsign, it would be better to converse thr idea to create the unverse and general feeling on design and to evoke peoples sympathy as well as to take use od Korean paper vraft arts technique, which has never been used before, to put the beauty of Korea into design. Thus, thid study is to inspire people to adjust the diversities and differences of Five-color Paper Craft Arts technique so that let people hacr the change to know the beauty of it as well as to sublimate the tradition into modern arts The theoretical backgrounds of the study are as follows; First, observes the historical backgound in later period of Chosun Dynasty, the golden age of the Five-color Paper Craft Arts and analyzed it through 4 kinds of aspects, Revival of practical science, Growth of peoples power,development of provately-managed handicraft manufacturung and developmant of goods currency economy. Third, found out the origin, information more specifically on colors, patterns, techniques and so on. used in Five-color Paper Craft Arts. Moreover searched the possibility of the dress designs which apply works of active designers in this field. Based on this theoretical background, 8 pieces of clothes areproduces, which are being applied thr colors, techinoques, patterns and formative charecteristics of Five-color Paper Craft Arts. In the end, reached the conclusion following; First, the golden age for Five-color Paper Craft Arts is the alter period of Chosun dynasty and these historical backgrounds (Revival of practical science, Growth of peoples power, development of goots currency economy) put the squrs to development of this craft arts. Second, efficienty revealed the beauty of the unsophisticater, simplichity, practocality and decorativeness in Five-color Paper Craft Arts, which are general chracteristics in cradt arts in later period of Chosun dynasty. Thrid, recognized not only the originality if colors, patterns and techniques used in Five-color Paper Craft Arts but also easy to learn to make it. Plus, well-harmonized works with laines, colors and shapes. Fourth, proved that various colors and patters,which are formative characters in Five-color Paper Craft Arts, can be applied into dress design by patch-work, quilting, open-work and so on. By these ways, the creativeness of designs and the own beauty of Korea can be come out. As referred above all, Five-color Paper Craft Arts comprehends not only the own beauty of Korea but also well-harmonizde beauty with lines, colors and shapes inthe view of formativeness, so only if this is put to practical use, it would be the one of wonderful ways to express the own beauty of Korea, which if very creative, through dress sedigns. From now on, not only took this Five-color Paper Craft Arts just as one other simple way of the craft arts but also fully recognizde it as one of superb inherited arts. So applying thede various and creative it as onw of superb inherited arts. Sp applying these barious and creative wyas to dress design in tremendous different ways, Five-color Paper Craft Arts will be the most successful and newly means, which has never done befor, to express the native beauty of Korea in all likelihood.; 세계 각 국의 패션산업은 유행이라는 큰 흐름을 통해 공통적 양상을 띠고 있다. 그러나 유행의 특성상 동일한 패션 경향을 보이고 있는 반면, 세계는 각 국의 역사적 자산을 살려 고유의 아름다움을 패션을 통해 표한하고, 그 차별화된 패션세계를 세계에 알리고자 하는 노력을 꾸준히 계속하고 있다. 패션을 통해서 보여주는 한 국가의 이미지가 세계에 깊은 인상을 심어줄 수 있을 뿐만 아니라, 이국적이고 새로운 시각적 자극을 원하는 사람들에게 호응을 얻을수 있기 때문이다. 일본의 학자 야나기 무네요시는 그의저서에서 참다운 창조란 전통을 부정하는데 있는것이아니라 전통을 긍정하고 그 위에 발전을 추구하는 것 이라고 밝히고 있다. 우리나라에서도 우리의 전통적 이미지를 탐아내는 디자인을 창출하기 위하여 우리나라의 역사적 산물인 전통 공예의 조형성을 이용하는 경우가 많이 있어 왔다. 도자의 형태를 이용한 드레스, 조각보의 패턴을 이용한 디자인, 단청의 문양과 색채를 응용한 디자인, 자수공예의 문양을 부분적으로 이용한 디자인등 한국적인 아름다움이 물씬 풍기는 독특한 지자인의 세계를 보여주었다. 그리고 계속해서 그동안 응용되지 않았다. 한국 고유의 공예 기법을 활용하거나 한국 고유의 색상, 염색법, 그리고 소재 등을 이용하여 보편적이고도 세계적인 디자인으로 이끌도록 하는 과제가 남아있다. 색체, 문양, 형태가 조화를 이루는 오색전지공예품은 조선후기에 다양하게 제작되었던 공예로서 아름다움을 잘 드러낼수 있다는 장점이 있을 뿐만 아니라 그 활용범위도 넓으며 모든 사람이 따라하기 쉽다는 장점을 지니고 있다. 한국 고유의 고운 색상을 사용하고 한국 고유의 다양한 문양을 사용한다는 점으로 볼 때 한국전통의 미를 살리기에 손색이 없으며 이를 의상에 다양한 방법으로 활용해 볼 수 있다. 세계인의 보편적인 공감대를 형성하는 디자인을 하는 한편 한국의 미를 표현하기 위해 그동안 의상에 도입되지 않는 오색전지공예의 기법을 연구하고 활용할 필요성이 있다. 따라서 우리나라의 오색전지 공예의 장점을 알리는 한편 전통을 현대적으로 승화하는 새로운 디자인을 창출시키기 위해 오색전지공예의 기법을 다양하고도 차별적으로 적용시키고자 한다. 이에 본 연구는 오색전지공예에 관한 이론적 배경의 연구의 절차는 다음과 같다. 첫째. 오색전지공예가 전성기를 이루었던 조선후기의 시대적 배경을 실학사상의 부흥, 민중세력의 성장, 민영수공업의 발달, 상품화폐경제의 발달- 이 4가지 측면으로 나누어 분석하였다. 둘째. 조선후기에 만들어진 공예에 드러나는 공통적인 미적 특진을 소박미, 단순미, 실용미, 작식미로 4가지로 분류하고, 각각의 특징이 오색전지공예에 어떠한 양상으로 발현되었는지 살펴보았다. 셋째. 오색전지공예의 유래와 종류, 특징을 문헌조사를 통해 알아보는 한편, 박물관, 개인소작의 형태로 현존하는 오색전지공예의 유물 50여점을 통하여 오색전지공예의 사용된 색상, 문양, 형태, 기법을 분류하여 분석하였다. 넷째. 오색전지공예품의 조형성을 응용한 의상디자인에 대한 가능성을 알아보기 위하여 이전에 전통공예픔의 조형성을 응용하여 작품을 제작하여떤 학계, 업계에 활동중인 디자이너의 작품들을 살펴보는 한편, 의상제작에 도입가능한 오색전지공예의 기법을 분류, 분석하였다. 이러한 이론적 배경을 바탕으로 오색전지공예에 사용된 색상, 기법, 문양, 형태적 특징을 활용하여 총 8점의 작품을 제작하였으며, 이를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째. 오색전지공예품에 주로 사용된 적, 청, 흑, 백, 황의 5가지 색상이외에 2차색, 3차색을 사용하되 블랙을 주조로하여 한국적이면서도 헤련된 전통미를 표현할수 있었다. 둘째. 오색전지공예품에 사용된 문양을 복식에 활용하기 위해서 오색전지기법-아플리케와 패치워크, 양각기법-발포염과 스티치, 음각기법- cut-work, open-work의 기법을 사용하였다. 셋째. 오색전지공예의 주재료인 한지를 대신하여 의상에 컷워크 기법을 사용하기 위해서 도입한 소재로는 우피와 뉴스타 원단이 있었으며, 올이 풀리는 소재인 실크는 인두로 녹여내어 오색전지공예의 오리는 기법을 재현하는 동시에 문자문, 모란문 초화문의 한국의 문양을 섬세하게 표현할 수 있었다. 넷째. 오색전지공예품의 형태적 특성은 고어드 스커트와 원피스드레스의 수평분할의 방법으로 표현하였고 단순미라는 미적특성을 드러낼 수 있었다. 다섯째. 오색전지공예의 색채, 문양, 형태의 조형적 특징을 의상디자인에 접목시킬 수 있었으며, 이를 통하여 독창적이면서 한국적인 미를 나타낼 수 있었다. 이와 같이 오색전지공예는 한국적인 미적 특징을 담고 있을 뿐만 아니라 조형적인 측면에서도 색채, 문양, 형태가 아름답게 조화를 이루고 있는 예술품이기 때문에 복식을 통해 응용하면 독창적이면서도 한국적인 미를 발현시킬 수 있는 훌륭한 소재이다. 앞으로도 오색전지공예를 공예의 한 분야로서만 인식할 것이 아니라 조상으로 부터 물려받은 훌륭한 예술품이라는 의식을 갖고 복식 디자인에 다양한 방법을 응용한다면 새로운 방법으로 한국적인 미를 표출할수 있는 효과적인 매개체가 될 수 있을 것이다.
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