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특수체육지도자의 교육신념과 실제 지도행동에 관한 연구

Title
특수체육지도자의 교육신념과 실제 지도행동에 관한 연구
Authors
최선미
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 사회체육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 특수체육 관련기관에서 활동하고 있는 특수체육 지도자에 대한 교육신념과 실제 지도행위의 경향 및 그 차이의 정도를 알아보고, 아울러 그 원인과 대처방안에 대한 지도자의 인식을 파악하여, 특수체육지도자의 자질을 향상시키는데 기초적인 자료를 제공하고자 한다. 이러한 연구 목적에 따라 156명의 특수체육지도자들을 대상으로 체육지도에 있어서의 신념과 실제를 알아보기 위한 설문지 조사의 방법을 사용하였다. 본 연구에서 사용된 자료 분석방법으로는 SPSSWIN 10.0을 사용하였으며, 주요 통계기법으로는 단순빈도, 백분율, 이원변량분석(2way ANOVA), 삼원변량분석(3way ANOVA)으로 사용하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통한 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 특수체육지도자의 교육신념의 경향은 성숙주의, 상호작용주의, 행동주의 순으로 나타났으며, 지도실제의 경향에 대해서는 성숙주의, 행동주의, 상호작용주의 순으로 나타났다. 성숙주의가 신념과 실제에서 가장 높게 나온 것은 장애인의 발달은 특히 한 가지 면에서 그 단계가 비슷하고 준비도도 비슷하다고 해서 다른 능력발달이나 성취도면에서도 비슷하다고 볼 수 없기 때문에, 지도자가 더욱 더 장애인의 적응 수준과 영역에 따라 개별화된 방법 내용을 맞추어 활동을 전개하는 것으로 사료된다. 둘째, 장애인체육지도자들의 교육신념의 유형에 따른 분석 결과는 성숙주의에서 신념과 실제의 점수가 가장 높게 나타났다. 그리고 지도자가 장애인을 지도함에 있어서 신념과 실제의 차이를 갖고 있지만 신념에 따른 유형은 차이가 없는 것으로 나타났다. 이는 지도자가 장애인들에게 있어 육체적이든지 인지적이든지 신체발달을 하기 위해서는 각 시기와 상황에 맞는 지도가 중요함을 나타내고 있다. 셋째, 배경요인에 따른 특수체육지도자의 유형별 신념과 실제를 살펴보면 성별, 연령별, 전공유무별, 지도경력정도, 재교육정도에 대한 각 유형의 신념은 전체적으로 실제보다 점수가 높게 나타나 신념과 실제의 차이를 갖고 있 다. 또한 성별에 따른 유형에만 유의한 의미를 가지고 있고, 신념과 실제의 차이와 연령별, 전공유무별, 지도경력정도, 재교육정도와 유형간에는 상호 작용하지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 지도자가 인식하고 있는 갈등에 따른 신념과 실제의 차이원인에 대해서는 시설, 자재, 보조 지도자 등의 물리적 환경과 재정의 부족으로 지도 이념대로 실천하기 어렵다고 반응한 지도자들이 가장 많은 비율 55.4%을 나타냈으며, 다음으로는 지도자 스스로가 가르치는데 능력의 부족을 느끼는 것으로 반응한 지도자가 19.6%, 업무 및 단순작업의 과중한 부담으로 프로그램 개발 및 이론대로 실천할 여유가 부족하다고 반응한 것이 13.3%의 순으로 나타났다. 다섯째, 특수체육지도자들의 가장 크게 인식하고 있는 신념과 실제에 따른 대처방법에 대한 빈도분석결과로 가장 큰 빈도율을 보인 부분으로는, 다음에 갈등을 어떻게 대처해야 할 것인지에 대해 자세히 분석해 본다고 응답한 지도자가34.2%로써 가장 많았고, 다음으로는 갈등에 대해 좀 더 알아보려고 누군가와 이야기한다고 응답한 지도자가 31.6%이며, 어떤 대책을 시도해 보기 전에 우선 무슨 일이 일어날 것인지 기다려 본다고 응답한 지도자가 17.1%, 갈등에 대해 너무 심각하게 받아들이지 않는다고 응답한 지도자가 14.6%의 순으로 나타났다. 이상의 연구결과를 종합해 보면 특수체육지도자로서 지도 교육신념에 따라 실제 지도행동을 만족하기 위해서는 자신의 지도에 대해 보다 자율적이고 적극적이어야 한다. 아울러 지도자가 이를 실천하기 위해 신체활동이라는 특수성을 고려한 지도교육 환경, 그리고 행정적인 제반 문제들이 보다 적극적으로 개선 및 지원되어야 하며, 나아가 장애인의 전반적인 활동의 활성화를 위한 전 국민적인 관심이 증대되어야 할 것으로 사료된다. ; The purpose of this study is to analyze the educational faith and teachings situation of adapted physical education instructors working at institutions related to adapted physical education. And to observe the trend in their actual teaching practice as well as the differences between these two. This study would examine the instructors understanding of the cause and solution for these differences in order to provide basic material for improving the quality of adapted physical education instructors. The methods of this study are engaged question with 156 physical education instructors to find out their faith and practice of adapted physical education. This study used SPSSWIN 10.0 for data analysis method, and used simple frequency, percentage, two way ANOVA and three way ANOVA for its statistical analysis. The results of this study are as follows: First, the educational faith of the adapted physical education instructors were observed to be in the order of maturitism, behaviorism, and interactionism. The trend in their actual teaching was in the order of maturitism, behaviorism and interactionism. Second, the analysis of the educational convictions of physical education instructors for the people with a disabled showed that maturitism received the highest points in faith and in actual practice. Although there was a difference between conviction and reality in the instructors guidance of the people with a disabled, there was no difference between the types of convictions. Third, the faith and reality of adapted physical education instructors distinguished according to their background show the faith to be higher than reality in each type according to their sex, age, whether or not they are majors, the amount of teaching experience, and retraining. This was significant in only the types according to sex and does not interact in the difference between faith and reality in the types according to age, major, teaching experience and reeducation. Fourth, on the cause of the difference between faith and reality that the instructor perceived, 55.4% of the instructors answered that it was difficult to practice their teaching philosophy because of the lack of financial support and the physical environment such as facility, material, assistant instructor, etc. Next, 19.6% answered that the instructors themselves felt a lack of ability in teaching. This was followed by lack of time to practice theory and develop programs due to their work and other excessive simple labor(13.3%). Fifth, the frequency analysis result on the solutions that adapted physical education instructors perceived the most, analyzing in detail how to cope with the conflict the next time (34.2%) showed the highest frequency rate, followed by talking to someone in order to learn more about the conflict (31.6%), waiting to see what will happen before trying a solution (17.1%), and not taking the conflict too seriously (14.6%). As those findings suggest generally, it should be noted for them to be able to satisfied with their jobs that they themselves should be more autonomous in and positive for their jobs, the working condition of the physical education,its educational environment, and every administrative problem should be improved and solved, and, more important, all the nation should pay more attention to the people with disability and their physical education.
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