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<<荊차記>> 硏究

Title
<<荊차記>> 硏究
Authors
김영
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 중어중문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
<<荊釵記>>는<<白兎記>>·<<拜月亭>>·<<殺狗記>>와 함께 4大 南戱로 불리우며 오랜기간 민중의 사랑을 받아 연출되어 온 뛰어난 작품이다. 그러나 그런 뛰어난 작품성에도 불구하고 다른 南戱 작품들에 가리어져 연구나 가치평가가 소홀했었다. 다행히 20세기 들어서 중국희곡예술의 근간을 이루고 있는 南戱에 대한 연구가 활발해 지면서 조금씩 주목받고 있다. 국내학계에서는 조선시대의 소설본 版本이 발견되면서 주목받고 있지만, 48척이라는 긴 척數와 白話體로 되어 있어 당시 白話에 익숙하지 않으면 독파하기 어렵기 때문에 직접적인 분석은 거의 全無하며 조선시대 소설본과 관련한 연구가 이루어지고 있는 실정이다. 본고는 이러한 상황하에서 <<荊釵記>>를 구체적으로 분석하여 작품이 갖는 특성을 고찰함으로써, <<荊釵記>>가 南戱史, 더 나아가 戱曲史적 의의를 찾고 아울러 문학적 성취를 자리매김 하고자 하였다. 이러한 목적 하에서 II장에서는 작품분석의 기본이 되는 作者와 版本문제에 관한 연구를 통하여 <<荊釵記>>版本의 遺傳상황과 특성을 살피고 여러 학자들의 많은 議論들을 정리함으로써 그 발전관계를 고찰하였다. III장 주제부터는 텍스트에 관한 본격적인 작품분석으로, 먼저<<荊釵記>>가 가지는 의의는 주제에서 드러난다고 할 수 있다. 즉, 초기 南戱 <<王魁>>·<<張協狀元>>·<<趙貞女蔡二郞>>등의 작품이 婚變을 주제로 하여 다룬 점과는 달리 남자 주인공이 초지일관 자신의 의지대로 죽은 부인을 위해 추모하고 자신의 정조를 지키는 모습을 보여주고 있다. 그 모습은 당대 신분 변화에 따라 "부귀해지면 친구를 바꾸고, 고귀해지면 부인을 바꾼다(富易交, 貴易妻)"는 의례 당연시 여겼던 풍조에 반항하여 당시 부조리적인 사회모습을 고발한 작품이다. 바로 그러한 점이<<荊釵記>>가 희곡작품으로서 가지는 의의이며 또한 오래도록 민중들과 호흡하며 향유될 수 있었던 근원이 되었다고 하겠다. IV장 구조와 인물에서 구조는 척數가 많은 장편희곡으로 자칫 지루해지기 쉬운 단점을 작자는 역으로 이용하였다. 즉 "荊釵"라는 매개물로서 구성과 스토리를 교묘하게 이용한 작품으로 많은 사건들을 출현시켜 극이 끝날 때까지 긴장감이 끊이지 않는 뛰어난 극적 효과를 드러내어 흥미를 더해준 생동적인 희곡작품임을 도출할 수 있었다. 인물형상에 있어서는 이러한 세심한 구상 아래 주인공과 대립되는 인물들을 설정시킴으로서 사회의 현실과 모순을 보여주었다. 變心戱 南戱에서 보이는 인물들과는 달리 주인공을 애정을 고수하도록 하는 성격 개조를 통하여 權勢家들과 富豪의 횡음무도함을 고발하고 그들의 애정을 찬양하였다는 주제사상이 더욱 강화되고 있다. V장 문사와 음악적 측면에서 언어의 운용은 曲詞에서 전아한 문사를 통하여 문장의 아름다움과 글과 감정의 조화를 이룩하면서도 극의 내용 전개를 이해할 수 있도록 극의 흐름을 알기 위하여 중요한 사건들은 賓白을 고르게 안배하고 있다. 이러한 부분을 통하여 文雅하면서도 심오하지 않고 통속적이면서도 천하지 않은 풍격을 이루 고 있음을 볼 수 있었다. 음악적인 운용 면에서 극의 분위기와 음률이 아주 잘 조화를 이루어 작품의 흥미와 재미를 더해주고 있었다. 마지막으로 VI장 후대 영향관계 면에서 <<荊釵記>>는 地方戱에도 오래도록 영향을 미치어 때론 지방의 특성대로 조금은 다른 情節로 유전되어 지금까지도 많은 사람들에게 사랑을 받으며 연출되어 오고 있다. 이는 바로 희곡의 생명력을 증명하는 또 하나의 자료이며 <<荊釵記>>의 근원을 탐색할 수 있는 版本으로서의 가치가 크다고 하겠다. 또한 조선시대 版本인 두 소설본을 통하여 완전한 희곡이 아닌 소설본으로 변용되었지만 멀리 조선에도 향유되었음을 알 수 있으며, 희곡 <<荊釵記>> 版本의 유전상황을 살필 수 있는 근거가 된다고 하겠다. 이상의 고찰을 통하여 <<荊釵記>>는 王十朋과 錢玉蓮의 婚姻貞節을 통하여 節義·貞烈·忠·孝를 선양하고 사악한 權勢家와 富豪의 불법·횡행과 재물에 탐내는 무리의 악행을 폭로·풍자함으로써 봉건사회의 부조리를 고발한 시대적인 의의를 가지며 또한, 전아한 풍격과 아울러 통속성을 잃지 않고 있어 극본으로서의 면모도 충분히 갖추었다고 하겠다. ; Jing-Cai-Ji(<<荊釵記>>) is one of the four best Nan-Xis(南戱) along with Bai-Tu-Ji(<<白兎記>>), Bai-Yue-Ting(<<拜月亭>>), and Sha-Gou-Ji(<<殺狗記>>). It has been cherished and performed by the public for a long time. Nonetheless, it has been scarcely appreciated by the scholars or critics albeit its superb literary value, the phenomenon of which were due to the flood of other Nan-Xi(南戱) works. However, fortunately, from the beginning of the 20th century, Jing-Cai-Ji(<<荊釵記>>) has gradually approached the center of attention as the Nan-Xis(南戱), foundation of the Chinese dramas, were studied more and more. In the Korean academic circle, notice of Jing-Cai-Ji(<<荊釵記>>) was taken when its novel version was discovered. In the meantime, the drama itself is composed of no less than 48 acts and was written in colloquialism of the past, the facts of which lead to the void of analysis. Therefore, only the study based on the novel version is being done. Under these circumstances, this thesis is to find the significance and literar y exploit of Jing-Cai-Ji(<<荊釵記>>) in the history of the drama as well as in the history of the Nan-Xi(南戱) by carrying out a detailed analysis regarding the characteristics of the work. With this in mind, chapter II provides the background of the study, i.e. the biography of the writer and the matter related to versions, which will naturally deal with the versions inherited and discussion among the researchers. Chapter III goes into detail of the text. First of all, Jing-Cai-Ji(<<荊釵記>>) can be meaningful owing to its own topic. That is, while the earlier Nan-Xis(南戱) like Wang-Kui(<<王魁>>), Zhang-Xie-Zhaung-Yuan(<<張協狀元>>), Zhao-Zhen-Nu-Cai-Er-Lang(<<趙貞女蔡二郞>>), etc. contain the betrayal after success as their topics, the protagonist of Jing-Cai-Ji(<<荊釵記>>) never loses his fidelity to his late wife. This topic is straightforwardly related to the situation of that age where one turns his back on the friends if he gets rich, and one abandons his wife for another woman if he gets a higher rank. This kind of pervading idea is confronted and rejected in Jing-Cai-Ji(<<荊釵記>>), revealing the absurd state of the society. This topic can be viewed as the very source of sympathy and affection by the public. The structure of Jing-Cai-Ji(<<荊釵記>>) potentially can lead to boredom, which is, in fact, ironically exploited by the writer so as to make it amusing. This point will be made in chapter IV. To put it another way, the “bramble hairpin Jing-Cai(荊釵)" serves as the medium and it is intertwined with many affairs, which makes the drama full of tension and strikingly dramatic. Therefore, Jing-Cai-Ji(<<荊釵記>>) can be understood to be a vivid work of art. In terms of the characters, the antagonists are laid out under the careful blueprint and the contrast between the protagonist and the antagonists suggests the contradiction existing in the society. The appearance of the faithful protagonist, different from those characters in the so-called "betrayal" Nan-Xis(南戱), is intended to uncover the self-indulgence of rich and powerful people and commend their love. Chapter V is about the style of writing and music. The language is elegant so that it can be harmonious with the story line and emotion while the important events are shown in dialog, facilitating the comprehension of the plot. Consequently, it is refined but non-abstruse, popular but non-vulgar. In terms of music, the atmosphere of the drama is in concord with the tone and rhythm, adding gusto and charm to the work. Finally, chapter VI concerns the post-Jing-Cai-Ji(<<荊釵記>>) inheritance. Some modified vernacular versions of Jing-Cai-Ji(<<荊釵記>>) have been performed and bask in popularity. Their existence proves the work Jing-Cai-Ji s(<<荊釵記>>) vitality and is the basis of the origin of Jing-Cai-Ji(<<荊釵記>>). In addition, the fact that two novel versions of Jing-Cai-Ji penetrated into Chosun(朝鮮) can be helpful in examining the distribution of the work. To sum up, like Wang-Shi-Peng(王十朋) and Quan-Yu-Lian(錢玉蓮), Jing-Cai-Ji(<<荊釵記>>) appreciates fidelity, chastity, loyalty, and filial duty, and reveals and satirize the absurdity of the feudal society, where wicked people of power and/or means were wrong-doers. Moreover, Jing-Cai-Ji(<<荊釵記>>) is valuable as a script per ce in the sense that it is graceful but still popular.
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