View : 1175 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author윤경아-
dc.creator윤경아-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:53Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:53Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000002590-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/193997-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002590-
dc.description.abstract청소년시기는 신체적, 인지적, 신앙적으로 급격한 변화가 이루어지는 시기이며, 다양한 관계들속에서 자아 정체성이 형성되는 시기이다. 그러므로 청소년기의 교육 커리큘럼은 다른 사람들과의 상호작용과 가르침의 구체화된 접근을 통해 자아정체성을 형성시켜, 청소년기에 경험하는 다양한 삶의 주제들에 응답할 수 있도록 해야 한다. 이러한 청소년들을 가르치는 기독교고등학교는 학생들에게 기독교적 가치관형성을 통한 삶의 변화로 나아가게 하는 종교교육 커리큘럼의 과제를 안고 있다. 기독교고등학교의 종교과목은 기독교적 가치관형성을 통한 삶의 변화를 가능케 하는 토대가 되어야 하며, 종교교과서는 기독교학교가 종교교육을 통해 가르치고자 하는 목적을 가능하게 하는 자료가 되어야 한다. 본 논문의 목적은 마리아 해리스(Maria Harris)의 『회중형성과 변형을 위한 교회목회 커리큘럼』에서 제시한 교육목회 커리큘럼 이론을 중심으로 하여 한국기독교학교연맹에서 발행한 『고등학교 종교(기독교)상, 중, 하』교과서와『교사용지도서』, 그리고 대한예수교장로회 총회교육부 편찬 발행한 『고등학교 종교(기독교)상, 중, 하』교과서와 『지도지침서』를 중심으로 종교교과 내용을 비판적으로 분석해 봄으로써, 기독교적 가치관을 형성을 통한 삶의 변화라는 종교교육의 목적과 그에 부합된 교육내용을 새롭게 정립하고자 한다. 본 논문의 서론인 I장에서는 기독교고등학교의 정체성 문제와 종교교육 커리큘럼에 대한 협의적 이해로 인한 종교교과의 내용과 구성의 문제점을 지적하고, 해리스의 교육목회 커리큘럼이론을 바탕으로 한 종교교과 내용분석의 목적을 제시하였다. II장에서는 고등학교 학생들의 심리발달적 특성과, 한국 고등학교 학생들의 대표적인 문제의 원인과 현황자료를 통해 종교교육 대상에 대한 이해가 어떻게 종교교육으로 연결되어야 하는지를 서술하였다. III장에서는 한국의 기독교고등학교의 종교교육이 오늘의 모습을 이루기까지의 과정과 문제점은 무엇인지를 살펴보고, 현재 사용되고 있는 종교교과의 내용과 특징을 기술하였다. IV장에서는 해리스의 종교교육 커리큘럼 이해와 교육목회 커리큘럼 설계를 위한 다섯가지 원칙들을 살펴보았다. V장에서는 해리스 교육목회 커리큘럼이론에 기초하여 종교교과 목적과 내용을 비판적으로 분석하고 문제해결을 위한 방향성을 모색해 보았다. VI장에서는 본 논문의 내용을 요약하고, 종교교과의 문제점들을 개선하기 위해 필요한 몇 가지 과제들을 제시하였다. ; Radical changes in the body, intelligence and religion take place in the period of youth, and self-identity is formed through various kinds of relationship in this period. Therefore, curriculum for youth should be able to respond to the various kinds of life subjects that the young people may experience by forming self-identity through interactions with others and specified approaches of teaching. Christian high school is supposed to have a curriculum of religious education that will help students go toward change of life through forming their value in terms of Christianity. The religious textbook in Christian high school should be the foundation that enables students to change their lives through forming their value in terms of Christianity, and the religious textbook also should be material that makes a Christian school to achieve its teaching goals through religious education. The purpose of this study is to newly establish the purpose of religious education change of life through forming their value in terms of Christianity by critically analyzing the contents of religious textbook with the examples of Korea Christian School League s published 『Advanced, Intermediate and Beginning Level of Religion for High School』 and 『Guides for Teachers』. Korea Presbyterian Association Education Department s published 『Advanced, Intermediate and Beginning Level of Religion for High School』 and 『Guides for Teaching』 on the basis of Maria Harris s theory of church s educational curriculum suggested in 『church s educational ministry curriculum for formation and transformation of a gathering』. Chapter I, the introduction, points out the problems of religion contents and their composition caused by understanding identity problem and religious curriculum in Christian school in a narrow sense, and suggests the purpose of analyzing contents of religious textbook on the basis of Harris s theory of church s educational curriculum. Chapter II describes how understanding of the textbook of religious education should linked to religious education by examining data on the characteristics of psychological development of high school and the reason of Korean high school students representative problems. Chapter III examines the process of problems of religious education of Korean Christian high school, and describes the contents and characteristics of the religious textbook currently in use. Chapter IV examines Harris s five principles for understanding religious curriculum and designing it. Chapter VI summarizes the contents of this study and suggests several tasks required to improve problems of religious textbook.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 내용 범위 및 방법 = 3 II. 고등학교 학생들에 대한 이해 = 5 A. 고등학생의 심리발달적 특성 = 5 1. 신체적인 발달 = 6 2. 인지적인 발달 = 7 3. 신앙적인 발달 = 10 B. 한국 고등학교 학생들의 문제 = 14 1. 한국 고등학교 학생들의 문제원인 = 14 2. 한국 고등학교 학생들의 문제현황 = 16 III. 기독교고등학교 종교교육에 대한 이해 = 23 A. 기독교고등학교 종교교육 현황 = 23 B. 기독교고등학교 종교교과 내용 = 29 IV. Maria Harris의 교육목회 커리큘럼에 대한 이해 = 40 A. 종교교육 커리큘럼 이해 = 40 B. 교육목회 커리큘럼 설계를 위한 다섯가지 원칙들 = 47 V. Maria Harris의 교육목회 커리큘럼 이론에 기초한 종교교과 내용분석과 방향모색 = 53 A. 종교교과 목적에 대한 분석과 방향 = 53 B. 교육목회 커리큘럼 설계를 위한 다섯가지 원칙에 기초한 종교교과 내용분석과 방향 = 58 1. 1원칙: 교육의 커리큘럼과 학교교육의 커리큘럼의 구별문제 = 58 2. 2원칙: 커리큘럼의 다양성의 문제 = 60 3. 3원칙: 다양한 층을 가지고 있는 교과내용(주제)문제 = 63 4. 4원칙: 제사장적, 예언자적, 정치적인 커리큘럼의 문제 = 67 5. 5원칙: 명시적, 내재적, 영의 커리큘럼 이해의 문제 = 71 VI. 결론 = 79 참고문헌 = 82 ABSTRACT = 86-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent694169 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.titleMaria Harris의 교육목회 커리큘럼이론에 기초한 기독교고등학교 종교교과 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 종교교육전공-
dc.date.awarded2001. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 종교교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE