View : 16 Download: 0

정신지체아동 성서학습 교재 분석 : "하늘동산" 성서학습 교재 분석

Title
정신지체아동 성서학습 교재 분석 : "하늘동산" 성서학습 교재 분석
Authors
하지영
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 종교교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 일반적으로 발달이 늦은 혹은 지체(retard)되는 발달장애아동 중, 18세 이전의 지적, 사회적응 능력의 지체를 가지는 정신지체아동을 위해 개발된 "하늘동산"성서학습교재를 분석하여, 명시적인 교육목적의 설정과 효과적인 교육방법, 교육목적을 성취하기 위한 교수-학습과정 등이 필요함을 제시하고자 하였다. 이 논문의 목적은 정신지체아동들이 하나님의 말씀을 삶 속에서 응답토록 도우며, 정신지체아동의 운동기능과 주의집중의 향상, 공동체형성을 위한 사회성 발달 등 특수 교육적인 영역의 교육을 기독교교육의 영역 안에서 명시적으로 제시하고, 삶이 강조된 교육목적의 설정, 삶의 구체적인 내용을 포함한 교육내용의 구성, 학습자중심인 교수-학습과정의 구성, 다양하고 전문화된 교육방법을 개발하는 것에 있다. 정신지체아동을 위한 교재개발은 정신지체아동과 비 장애아동을 구별하여 교육하자는 것도 아니고, 정신지체아동이 비 장애아동들과 함께 생활하고 교육할 때, 장애아동의 부적응행동을 최소화하고, 학습에 참여하도록 하여 장애아동들을 보다 비장애아동 가까이 다가서게 하고, 비장애아동들도 장애아동들 가까이 다가서도록 준비하는 작업으로 제시하는 것이다. 정신지체아동 성서학습 교재 분석을 위해서는 정신지체아동에 대한 이해가 선행되어야 한다고 보고, 서론에 이어 II장에서는 특수교육학적, 성서적, 신학적, 기독교교육의 측면에서 정신지체아동에 대한 이해를 다루었다. III장에서는 "하늘동산"을 교육목적, 교육내용, 교수-학습과정, 교육방법으로 나누어 분석한 후, 보다 효과적인 정신지체아동 교재의 방향을 모색하였다. IV장에서는 정신지체아동 성서학습교재개발을 위해 말씀에 응답토록 도울 수 있는 교재, 운동기능향상과 주의집중을 도울 수 있는 교재, 사회성발달을 통한 공동체 형성을 이룰 수 있는 교재가 개발되어야 한다는 원칙을 제시하였다. V장에서는 본 논문의 내용을 요약하고, 정신지체아동 성서학습교재를 개발하는데 있어 필요한 제안을 하며 결론에 이르렀다. ; This thesis tries to suggest the necessity of explicit establishment of educational purpose and teaching and learning process to accomplish effective educational method and purpose by analyzing "Hanul Garden s Bible study materials" developed for pre-eighteen year old children of mental retarded children of development who are generally developing late or retarded. The purpose of this thesis is to help mental retarded children reply to God s word in life, develope educational purpose and contents, teaching and learning process, teaching method by drawing special province of education such as mental retarded children s function of exercise, attention, and the development of sociality for community to the sphere of christian education. The development of materials for the mental retarded children is not trying to educate by telling them from none-handicapped children and the unification without any preparation, but trying to make them ready to live and be educated with none-handicapped children so that they approach to none-handicapped children and vice versa. At first for the analysis of the Bible study materials for mental retarded children, I think the understanding of them must be preceded, so following Introduction, in chapter II, the theory for mental retarded children on the side of special education, the Bible, theology, and christian education was treated. In chapter III, " Hanul Garden" was analyzed according to educational purpose and contents, teaching and learning process, teaching method, and them the direction of more effective materials for mental retarded children was sought to. In chapter IV, for the development of the Bible study materials of mental retarded children, the direction of the materials which can help them reply to God s word, improve the function of exercise and attention, and have the mind of community through improvement of sociality. In chapter V, the contents of this thesis was summarized and some subjects necessary for the development of the Bible study materials for mental retarded children were suggested.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 종교교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE