View : 123 Download: 0

언어출현 빈도수에 의한 제품 컬러트랜드(Color trend) 예측방법에 관한 연구

Title
언어출현 빈도수에 의한 제품 컬러트랜드(Color trend) 예측방법에 관한 연구
Authors
박지선
Issue Date
2000
Department/Major
디자인대학원 제품디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
a산업사회이후 상품문화의 성숙에 따라 소비자는 상품구매에 있어 제품의 물리적인 측면보다 감성적인 측면의 이미지(디자인)를 더 중시하게 되었다. 제품의 이미지는 형태, 재질감, 색채 등으로 구성되며, 특히 색채는 다른 요소보다 앞선 단계로서, 숙고의 과정보다 충동의 과정에서 반응되며, 구매행위의 초발적 충동으로서 제품디자인에 있어 색채의 중요성은 더욱 확대되고 있다. 또한 다양한 매체에 의한 비디오 세대가 사회의 주류를 이루기 시작하면서 색채는 커뮤니케이션의 중요한 루트가 되고있다. 오늘날, 색채는 사회를 반영하며 그 사회에 속한 사람들의 취향과 기호를 나타내는 방법으로 심리적으로 감춰진 의미를 함축하고 있다. 즉 색채는 한 시대의 문화를 표현하는 하나의 양식이다. 이에 색채는 시대의 흐름과 함께 새로운 컬러트랜드(Color trend)로 이어지고 있다. 시대의 변화에 따라 소비자의 색채감각파 기호가 변화되고 있으며 기업은 변화하는 소비자의 니즈(needs)에 호응할 수 있는 컬러트랜드(Color trend)를 예측하는 것이 중요한 과제가 되었다. 또한 컬러트랜드(color trend)는 어느 특정 사회와 문화의 지표적 역할을 하며, 특히 사회와 문화를 분석하는 도구로서 자주 사용되는 언어는 매우 중요한 의미를 갖는다. 따라서 각 시대마다 출현빈도수가 높은 언어들이 있다. 이 언어들은 그 시대에 주목되어 이슈가 되는 언어들로 시대의 이미지를 대변하고 있다. 이에, 언어출현빈도수 분석을 통해 시대의 특정적으로 나타나는 이미지를 포착할 수 있다. 본 논문은 언어출현빈도수를 분석 제품 컬러트랜드(Color trend)와의 상호연관성을 규명하여, 다음 시대로의 컬러트랜드(Color trend)를 예측하는 방법을 제안하는 것이 주요목적이다. 이를 위해 본 논문의 진행과정은 다음과 같이 전개된다. l장에서는 연구 목적과 내용 및 범위를 규정하고 방법을 기술하였으며, 2장에서는 컬러트랜드(Color trend)의 개념 및 속성에 대해 고찰하였다. 3장은 컬러트랜드(Color trend)에 영향올 미치는 제반요인에 대해 고찰하였다. 4장에서는 언어출현빈도수를 조사·분석하였으며, 제품 컬러트랜드(Color trend)의 현황조사·분석을 통해, 이 둘의 상호연관성을 조명하였다. 5장은 앞의 연구들을 정리, 분석한 모든 자료롤 토대로 언어출현 빈도수에 따른 제품 컬러트랜드(Color trend) 예측방법을 제시하였다. 끝으로 6장에서는 본 연구를 정리하여 결론에 도달하였다. ; Consumer has attached the importance to the sensual aspects of the products in their image (design) rather than the physical aspects since the Industrial Revolution. The image of the products is composed with the shape, the quality of the materials and the color. In particularly, the color is more important than other factors. The response to the color is in process of the impulse not in process of the consideration. Therefore, the importance of the color in product design has been stressed for the initial impulse to stimulate the purchase. The color of the products is the important route for the communication since the video generation that have been experienced the various media became the main member of the society. Nowadays, the color reflects the society. It is the method to express the taste and the inclination that are hidden in the mental state of the society. The color is the method to express the culture of the generation. The color of the products is linked to the new color trend along with the trend of the times. The taste and sense of the color of consumer has been changed as the times are changed. The prediction of the color trend based on the consumer s needs has become very important issues to the companies. The color trend has role as the judgement tool of the specific society and culture. In particularly, the language has very important meaning to analyze the society and culture. Each times have the languages having high frequency in their use. The languages are specially noticed in those periods and represent the image of the generation. The analysis of the frequency of the language use makes possible to capture the characteristic image of the times. The main purpose of this study is to propose the prediction method of color trend in next generation with the verification of the relationship between the color trend and the frequency of the language use. This study will be composed of the several chapters as described in follows. In first chapter, the purposes of the study, contents, scopes and methods were described. In second chapter, the concept of the color trend and its characteristics were described. In third chapter, the factors affecting the color trend were considered. In fourth chapter, the frequency of the language use was analyzed. The relationship between the color trend and the language use were highlighted by the research of the current status of the color trend and its analysis. In fifth chapter, the prediction method of the color trend based on the frequency of the language use was proposed by all the data collected and analyzed in this study. In sixth chapter, the conclusions of this study were described.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 제품디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE