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DC Field Value Language
dc.contributor.author서보경-
dc.creator서보경-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:36Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:36Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000001954-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/193982-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001954-
dc.description.abstract‘형태는 기능을 따른다’는 원리가 지배하는 시대에는 사용자는 보는 것만으로도 작동방식을 예측할 수 있었다는 것을 의미한다. 그러나 기술의 발전으로 제품의 형태가 반드시 기능을 따를 필요가 없게 되었으며 더욱이 정보화 시대로 넘어오게 되면서 제품은 오히려 무형적으로 변하게 되었다. 이러한 변화들은 다시 말해서 사용자가 제품으로부터 조작이나 작동에 관한 단서를 발견하기가 어려워졌으며 이로 인해 제품과의 커뮤니케이션이 점점 더 어렵게 되었다는 것을 의미한다. 즉 기술의 발달로 인한 형태와 기능의 상호관련성의 상실이나 사용자와 제품의 관계변화는 종래의 제품디자이너들이 치중해왔던 제품의 외관 디자인만으로는 사용자가 제품의 사용과정에서 부딪히게 되는 문제에 대한 해결책을 제시하기 어렵다는 것을 보여주고 있다. 이러한 시점에서 지적 인터페이스의 한 부분인 사용설명서를 중심으로 한 연구를 통해서 사용자가 제품과 쉽게 커뮤니케이션 할 수 있도록 하고, 디자이너가 제품개발프로세스의 초기단계부터 사용자모델을 이해하고 디자이너모델과 사용자모델을 좀더 적절히 일치시켜 사용편의성을 증대시킴으로써 사용자가 제품의 특성과 장점들을 어떻게 활용하고 즐길 수 있는 가에 대한 폭넓은 이해를 제공하는 일은 큰 의미를 가질 수 있을 것이다. 본 연구는 이론적인 토대 위에 기존 제품과 사용설명서와의 관계를 분석하고 사용자와 사용설명서의 관계 향상 및 다양한 수준의 사용자에 대해 고려하여 사용설명서가 좀더 적극적으로 활용될 수 있도록 하며, 멀티미디어형 사용설명서를 통해 제품과 사용자사이에 커뮤니케이션이 원활히 이루어지며 이를 통해 제품의 사용성이 증대되어 결국에는 사용자에게 다각적인 사용성을 제공하는 데 그 목적을 두고 다음과 같은 방법과 과정으로 연구를 진행하였다. 첫 번째, 사용성의 관점에서 디자인에 영향을 끼쳐왔던 전통적인 디자인 방법의 문제점을 살펴보고 이들이 가지고 있는 문제점을 바탕으로 사용설명서 디자인을 하는데 기초를 마련하고, 두 번째, 사용설명서에 대한 전반적인 이해를 위해 이론적인 고찰과 기업내의 사용설명서의 제작 과정을 파악하고 이들의 문제를 종합하여 새로운 사용설명서의 필요성에 대한 근거를 제시하고, 세 번째, 멀티미디어형 사용설명서의 특징과 구성요소, 정보구현의 구조에 대해서 알아보고, 멀티미디어형 사용설명서의 형태 중 CD-ROM을 중심으로 한 제품 사용설명서 제작의 원칙과 방법에 대한 기초를 마련하고, 네 번째, HPC(Hand-held Personal Computer)의 멀티미디어형 사용설명서에 대한 사례연구를 통해 멀티미디어형 사용설명서의 타당성과 효율성을 검증하였다. 본 연구의 기본개념은 사용자와 사용설명서의 사용성에 관한 연구로부터 발전하였기 때문에, 기술적인 연구방법에 기초한 보다 다양한 연구가 이루어져야 한다. 또한 전체디자인 프로세스 내에서 사용설명서의 위치와 내용을 파악함으로써, ‘디자인을 통한 총체적인 질의 구현’을 목표하고 있는 디자이너에게 디자인 내의 한 부분으로 접목될 수 있는 방법에 대한 적극적인 연구가 요구된다. 또한 본 연구에서 다루지 못한 CD-I, Web, 키오츠(Kiosk) 등의 다양한 멀티미디어를 활용한 사용설명서에 관한 연구는 지속적으로 사용자에게 유용한 정보를 제공할 수 있을 것이다. 앞으로 지속적인 고객관리와 지속적인 자료제공이 가능한 Web을 활용한 방안과 대리점을 중심으로 한 키오츠의 활용도 점차 늘어날 전망이고 이에 관한 연구 또한 필요하리라 생각된다. ; In the era when the principal. "Forms are following functions.", acquired, users could predict how to understand operating methods by watching. However, products do not have to be followed a typical format anymore by highly developed technologies and products have changed it s invisible form in such an information era. To restate these changes, users are in difficult situation to figure out products manipulation or conditions, as a result, there is a considerable gap between users and products. As a matter of fact, transformed forms by developed technologies, deprived mutual relational functions, relational changes, and products appearances that had emphasized by former product designers are difficult to give such a clear solution to users when users have problems whenever they are using products. With these point of view, the research of user s manual which is a part of intellectual interfaces provide easy-communication between users and products. Designers should understand the user model in the initial stage of products development processing. With increasing usability convenience by matches designer s model and user manual, it could provide such a broad and general idea to users about products specialties and advantages, and also let users know how to apply and enjoy products. This research is based on analyzing the relationship between released products and it s user s manuals previously, development users and user s manual, and consideration of different levels of users to be used the user s manual more directly and efficiently. Through the multimedia-typed user s manual, it has expected harmonious communication between products and users. By this, the products usability will be increased. Multilateral directions are the major aim to do this research. The procedures of this research will be processed by following concepts. At first, reviewing of problems of traditional design methods which had affected usability point of designers. The new user s manual will be designed by the problems which mentioned before. Secondly, for general understanding of user s manual, it will be studied a theoretical study and user s manual manufacturing procedure in companies. After gathering all the problems, the basis of necessity of new user s manual will be mentioned. Thirdly, the specialties and components of multimedia-typed user s manual will be reviewed. CD-ROM oriented products user s manual from multimedia-typed use s manual forms. The basis of producing principals and methods will be discussed. Lastly, through the case studies of HPC(Hand-held Personal Computer) s multimedia-typed user s manual, the appropriateness and efficiency of multimedia-typed user s manual are verified. The basic concepts of this research have developed from usability research of users and user s manual so technological research methods based variety studies are expected. Also, by understanding the position and ideas of whole design process of this research, the designers whose aim is Embodiment of General Quality through Design should approach to this subject as a part of the design. In addition, although CD-ROM oriented user s manual has focused in this research, the study from many sorts of multimedia related suer manual will provide useful information to users continuously by CD-I, Web, Kiosk etc. From now on, it has expected to be increased the application of Kiosk through sellers and sustaining client maintenance and information providing so the research for this field need consideration and researching.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 = 1 A. 연구배경 및 목적 = 1 B. 연구내용 및 방법 = 2 II. 사용 편의성(Usability)측면에서 본 디자인의 문제 = 4 A. 디자인에서의 사용편의성 = 4 B. 제품개발의 측면 = 5 C. 사용자 인터페이스(Interface)설계의 측면 = 8 D. 사용설명서(User Manual) 측면 = 10 E. 디자이너 그리고 사용자와의 관계 = 12 III. 사용설명서에 대한 이해 = 13 A. 인터페이스상의 사용설명서 위치 = 13 B. 사용설명서의 역할 = 14 C. 사용설명서 제작 현실 = 15 D. 사용설명서의 종류 = 18 E. 새로운 제품 사용설명서의 필요성 = 20 IV. 멀티미디어형 사용설명서 = 23 A. 멀티미디어의 특징 = 23 B. 멀티미디어의 구성요소 = 27 C. 멀티미디어 네비게이션의 정보 구조 = 33 D. 멀티미디형 사용설명서의 기본원칙 = 38 E. 멀티미디어형 사용설명서 제작 과정 = 45 V.사례연구 = 54 A. 사례선정의도 = 54 B. HPC의 이해 = 56 C. 기존 HPC사용설명서의 문제점 분석 = 62 D. 내용개요 = 64 E. 내용구성도 = 65 F. 제작 환경 = 68 G. 디자인 전개 = 69 H. 사용자 테스트를 통한 검증 = 83 VI. 결론 = 88 참고문헌 = 90 부록 1. 설문조사 = 93 부록 2. CD-ROM 영문초록 = 96-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4945795 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title사용성(Usability)증대를 위한 멀티미디어형 사용설명서에 관한 연구 : HPC 사례연구를 중심으로-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 정보디자인과-
dc.date.awarded1999. 2-
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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