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임파워먼트 및 조직몰입에 영향을 미치는 기업의 구조적, 제도적 요인에 관한 연구

Title
임파워먼트 및 조직몰입에 영향을 미치는 기업의 구조적, 제도적 요인에 관한 연구
Authors
신수영
Issue Date
1999
Department/Major
정보과학대학원 경영정보학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
In the rapidly changed environment, many organizations have been tried to be customer and environment-oriented. In order to be customer and environment-oriented organization, employees’ strong involvement and commitment to organization are needed. In addition, control based management is not appropriate to reflect increasing work load and number of employees. Therefore, the concept of empowerment have been risen. Although researchers and practitioners feel empowerment is very important and necessary in organizations, it is found that there is not enough empirical study regarding organizational empowerment. The purpose of this study is as follows.. First, to define the concept of empowerment in view of organization through a serious of literature review. Second, to examine what kind of structural and systemic factors in organization affect on organizational empowerment. Finally, to prove the assumption that employees in the empowered organization have high organizational commitment. Data were collected through questionnaire from 192 employees who are working for 7 large companies including Korean and multinational companies in Seoul, Korea. The sample which consists of white collar managers and workers is used and correlation analysis, regression analysis, one-way ANOVA , etc are conducted for this study. The result shows that 1) factors of an organization’s structure and system , which are open communication, fairness of compensation, information sharing and coaching (in order of importance) influence on organizational empowerment positively. 2) The individuals in the empowered organization have high organizational commitment. This research will contribute to suggest the guide for organizational effectiveness in terms of employees’ empowerment and organizational commitment. ; 급변하는 환경 속에서 신속하게 대응하기 위해 오늘날 모든 기업들이 고객과 환경 지향적인 조직으로 운영하려 하고 있다. 이러한 고객, 환경 지향적인 조직이 되기 위해서는 구성원들이 자율,능동적으로 자기 일과 조직에 몰두하고 책임지는 자율경영이 이루어져야 한다. 또한 기존의 통제중심의 관리는 업무량과 부하의 수가 넓어지는 현실을 제대로 반영할 수가 없다. 그래서 대두되고 있는 개념이 임파워먼트(Empowerment) 이다. 임파워먼트는 조직 내외적으로 매우 중요할 뿐 아니라 시급히 필요한 것임을 경영 실무에서 상당히 인정하면서도 학계의 실증적인 연구는 부족한 편이다. 특히 기존의 연구는 개인 임파워먼트 차원에 국한되어 있어 조직적인 차원의 연구가 시급하다는 판단을 하게 되었다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 임파워먼트에 대한 이론적 고찰을 통하여 임파워먼트의 개념을 조직적인 차원에서 파악하고, 둘째, 어떠한 기업의 구조적,제도적 요인이 조직 임파워먼트에 영향을 미치는지 살펴보고, 셋째, 이렇게 임파워된 조직에서의 개인은 조직몰입의 수준이 높을 것이라는 논리적인 인과관계가 성립됨을 실증적으로 연구하고자 한다. 본 연구에서는 실증 연구를 위해 국내의 30대 그룹의 계열사 및 합작기업에서 최근 분리된 외국기업등 총7개 기업의 사무직 종사자를 대상으로 설문조사를 실시하여 빈도분석,변수들의 신뢰도 및 타당도 측정, 가설 검증을 위한 회귀분석, 인구통계학적 변수에 따른 추가 분석을 위한 일원분산분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 기업의 구조적·제도적 요인 (보상의 공정성, 정보의 공유 및 확산, 코칭, 개방적인 Communication)이 조직 임파워먼트에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 영향을 크게 미친 순서는 개방적인 Communication, 보상의 공정성, 정보의 공유 및 확산, 코칭의 순이다. 둘째, 임파워먼트된 조직은 구성원들의 조직몰입에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알수 있었다. 셋째, 인구통계학적 변수에 의해 개인이 지각하는 조직의 임파워먼트 정도가 달라진다는 것을 알 수 있었다. 성별로는 남자가 여자보다 임파워먼트 지각정도가 높았고 근속이 오래될수록, 직위가 높을수록 임파워먼트 지각정도가 높았다. 근속 및 직위가 높을수록 임파워먼트 지각의 정도가 높게 나타나는 분석결과를 볼 때 본 연구의 표본 중 여자의 경우 근속년수 및 직위가 낮은 사람이 대다수이므로 남자에 비해 임파워먼트 지각의 정도가 낮게 측정된 것으로 보인다. 본 연구는 조직효과성의 측정지표로 조직몰입을 선택하여 이에 영향을 미치는 요인을 파악하여 효과성을 높일 수 있는 방향성을 제시하였다는데 그 의의가 있다.
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