View : 156 Download: 0

테크노 문화의 표현 특성을 이용한 음악 사이트 디자인에 관한 연구

Title
테크노 문화의 표현 특성을 이용한 음악 사이트 디자인에 관한 연구
Authors
곽은영
Issue Date
2000
Department/Major
디자인대학원 광고디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
인터넷이 일반인에게 보급되고 일반화되면서부터 수많은 웹사이트들이 매일 구축되고 있고 활용면에서도 기업 홍보, 제품광고, 출판, 교육, 오락 등 다양하며 각종 매체에서도 인터넷의 중요성과 그 무한한 가능성을 이야기하고 있다. 인터넷은 전세계를 연결하는 글로벌 네트워크로서 모든 사람들에게 정보제공의 기회를 부여하고 있으며 인터넷의 사용환경이 발달함에 따라 정보의 형태도 변하고 있다. 처음 인터넷의 정보형태는 텍스트위주였으므로 웹사이트 디자인은 일률적인 형식이 많았다. 하지만 하루에도 수십, 수백 개의 웹사이트가 생성되는 요즘에는 인터넷 사용환경과 더불어 웹사이트 정보의 시각적 기능이 더욱 강화되고 있다. 이미 구축된 사이트와 시각적으로 차별화 된 이미지 구축을 위해 디자인의 필요성이 증가하게 된 것이다. 뿐만 아니라 향상된 소프트웨어, 빨라진 접속속도, 신기술의 출현으로 멀티미디어의 이용가능성이 높아지고 있으며 MP3, 리얼오디오 등의 보급으로 인터넷과 음악, 영화, TV, RADIO 등의 매체간 융합이 이루어지고 있다. 인터넷 환경의 변화는 디자인의 필요성을 증가 시켰을 뿐만 아니라 디자인 아이덴티티 형성에도 많은 영향을 주었다. 웹사이트 디자이너들은 다른 매체와는 다르게 사용자의 환경에 매우 민감해야 한다. 사용자의 PC 환경, 즉 모니터 크기, 해상도, 모뎀의 속도 등을 고려해야 하고 동영상과 사운드가 지원되고 있는지도 고려해야한다. 하지만 인터넷의 발달은 처음 디자이너가 웹사이트를 구축할 때 했던 고민들을 발달속도 만큼이나 빠르게 해결해 가고 있다. 초고속 통신망이 구축되면서 각 방송사들이 인터넷 TV에 열을 올리고 있고 네트웍 구축 업체들이 경쟁하듯 새로운 상품을 내놓고 있다. 또한 새로 분양하는 아파트 광고에는 광통신이 깔려있는 미래형 아파트라는 문구가 빠지지 않는 걸 쉽게 볼 수 있게 되었다. 개인의 네트웍 속도가 빨라지고 젊은이들이 PC방이나 게임방이라고 불리는 클럽에 모여들면서 사용자들의 속도 문제가 조금씩 해결되어가고 있다. 이것은 디자이너들이 이제껏 속도 문제로 사용하지 못했던 이미지나 동영상의 사용이 자유로워지고 있음을 뜻하는 말이다. 개인 PC 환경도 정부가 인터넷 PC의 보급을 추진하면서 이전과는 다른 모습을 띄게 될 것이다. 따라서 본 논문에서는 이전보다 발달된 인터넷 환경을 배경으로 웹디자인 작품을 제작하였다. 문화적으로 볼 때 인터넷은 포스트모더니즘 시대의 문화를 주도하는 대중매체 중 하나로 주류를 이루는 지배문화 뿐만 아니라 소위 하위문화라 불리는 소수문화, 반문화까지도 수용하는 매우 포괄적이면서도 확산속도가 빠른 매체이다. 본 논문에서는 포스트모더니즘시대의 문화적 특성을 연구하고 그 중에서도 후기 자본주의의 기술적 양상을 대변하는 테크노 문화를 분석 하였다. 음악, 영화, 광고, 패션 등에 나타난 테크노 문화의 표현양식을 살펴보고 그 표현양식을 이용하여 음악 을 주제로 하는 사이트에 적용하여 작품을 제작하였다. 이 연구를 통해 웹사이트 디자인에 적합한 아이덴티티를 특정 문화의 표현양식에서 찾음으로써 다양한 디자인의 사이트를 제작할 수 있는 가능성을 제시하고자 한다. ; With the persuasiveness of internet in our life, a number of websites have been created, and also internet has been utilized in the practical purposes such as the PR of company, advertisements of goods, publication, education, and entertainment. Many mass media inform the public of importance of internet and the eternal application of it. Internet as a global network which connects all over the world is supplying people with the chance of earning informations, and with the development of internet-user environment, form of informations are changing. At the beginning of internet, information is mainly formed by text and website design stands firm. But recently - hundreds of websites are being created a day- the visual function of website informations along internet-user environment becomes more and more important. For sites that already exists and the creation of specificated image, necessity of design is increased and also the appearance of advanced software, increased speed of connection, and new technology make multimedia utilized more and more. Besides, distribution of MP3, realaudio makes media like internet, music, movie, TV, RADIO synthesized. The change of Internet environment increased need of design and affected formation of design identity so much. Website designers have to be so sensitive of user environment but other media don t have to be. They have to consider user s PC environment - monitor size, resolution and modem speed, etc and have to consider whether movie and sound is supported, too. But development of Internet is solving many things that designers worried when they made websites first as fast as speed of Internet development. After high speed network was made, each broadcasting is excited about Internet TV and network-make companies are bringing out new products. Moreover, we can see the words "Futuristic Apartment with Optical Network" in advertisement of a new apartment for installment sale. The speed problems of users are being solved gradually, as personal network speed is higher and the young meet in the club called gameroom or pc room. This means free uses of images and movies that the designers couldn t use because of speed until now. PC environment will be appearance different from previous one because the government promotes supply of Internet PC. Therefore, we could make web-design products on Internet environment better than previous one in this paper. When wee see Internet from a cultural point of view, it is the one of massmedia those lead the culture of the age of Postmodernism and media those is inclusive and expanded fast. In this paper, wee will research the cultural characteristic of the age of Postmodernism and analyze the Techno culture that speaks for the technical appearances of the post capitalism. We can see forms of expression of Techno culture that represented in music, movie, advertisement and fashion, and using the forms of expression helped me to make products by applying sites where "music" is topic. Through this research, we can find the identity that fit for website design in the style of specific culture, therefore we hope to show the possibilities to make sites of various designs.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE