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dc.contributor.author최윤희-
dc.creator최윤희-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:11Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:11Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000001425-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/193951-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001425-
dc.description.abstract1991년 본격적인 지방자치시대의 개막이후 예전과는 달리 이제는 각 도시들도 하나의 기업처럼 도시에 속해있는 공무원들과 도시내 문제의 예산들 모두를 책임져야 만하는 실정에서, 각 도시들도 저마다의 차별화된 개성화 작업으로 City Identity를 적용해 가고 있다. 각 도시들은 차별화된 도시를 선보임과 동시에 조직의 활성화와 구성원의 의식개혁, 그리고 이미지 향상에 기여하기 위하여 그 지방의 특산물을 선보이거나, 도시를 알리는 이벤트를 준비하거나, 슬로건을 만드는 등의 활동을 보이고 있다. 본 연구에서는 지방자치시대에 그 도시가 살아남는 방법으로 그 도시에 사는 주민이 가장 행복함과 기쁨을 느낄 수 있고 인간이 살기에 가장 알맞은 도시의 형태인 ‘전원도시’에 대해 알아보고 과천시에 이 이론을 적용해 도시를 알리는 새로운 시각이미지를 제시하고 있다. 또 본 연구의 내용은 전원도시에 한국의 문화와 역사, 전통을 담고 있는 한국 정원 문화를 도입함으로써 풍부한 녹지 공간에 역사적 의미까지 담고 있는 도시를 제안하고 있다. 제1장에서는 지방자치시대에 살아남는 자생방법으로 ‘전원도시 만들기’를 연구의 목적으로 두고 이에 따른 방법과 범위를 기술하였다. 제2장에서는 지방자치의 개념을 알아보고 도시 아이덴티티의 목표와 전략을 세우고 있다. 그 전략을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 디자인을 비즈니스화 한다. 둘째, 시민의 디자인에 대한 감도를 높힌다. 셋째, 디자인 환경을 만든다. 제3장에서는 전원도시의 개념 및 지방자치시대에 전원도시 등장의 필요성, 우리나라 전원도시가 나아갈 방향을 설명하고 있다. 우리나라 전원도시가 나아갈 방향을 살펴보면 전원도시에 우리의 문화와 역사, 전통을 지닌 한국의 정원문화를 도입하는 것이다. 제4장에서는 국내외의 전원도시 정원들의 역사와 특징을 시대별로 설명하고 한국의 전원도시의 올바른 정원형태를 제시하고 있다. 제5장에서는 위의 연구의 결과를 토대로 과천시의 새로운 City Identity 전략방향을 세워 새로운 이미지를 제시하고 있다. 과천 전원도시 만들기 개발의 핵심 지침은 자연환경 이미지와의 조화이고 문화의 축과 자연의 축, 장소의 축이 만나 한국의 정원도시 만들기가 이루어졌을 때 가장 살맛나는 도시인 푸르른 도시 과천이 형성됨을 보여주며 새로운 현대성과 고전성이 만난 새로운 시각이미지를 제시하고 있다. 제6장에서는 결론으로 연구의 마지막을 마치고 있다. 이상의 과정을 통하여 가장 살맛나는 도시의 형태가 전원도시임을 확인할 수 있었다. 또 우리의 옛 정원의 풍경을 담고 있는 전원도시라면 관광자원으로도 손색이 없음과 이것을 뒷받침 할 수 있는 City Identity 디자인 방향 설정은 전원도시에 효과적으로 적용되어 질 수 있을 것이다. ; Since an opening era of the genuine self governing system in this country in 1991, every local government has begun to reconsider how to manage all its own personnels efficiently and how to operate its own local administrational works economically with a limited budget of its own, as well as all other private business firms are trying to make a good profit for themselves, so that each of them became distinguished from one another due to an effort of individualization of the its own system. At the same time, they have introduced a kind of vitalization of its own system with a definite revolution of identity of system member. In order to cultivate their own image, they have become to introduce some special products of home countries or frequently prepare the special open event or slogan for an introduction of their own identities. Then, each local government is supposed to study and create the subject to be planned for more comfort and pleasure of residents in each area so that every one of resident may enjoy to live in the so-called rural suburbs and now, we like to introduce some other new visible image of the self governing system with an application of a successful achievement of Kwachon-city. This studies shall introduce some new rural area which embraces all kind of our traditional culture, history and identity upon a broad green spare in country. In 1st chapter, "how to make an identified rural city" is reviewed in details in order to introduce a successful measures to stand independently. In 2nd chapter, the purpose and strategic of identity of the self governing system upon a complete consideration. And such a strategics may be explained as follows: First, the designing shall be commercialized. Secondly, the sense of residents for the design shall be enhanced. Thirdly, the circumstance shall be reformed in favour of the design. In 3rd chapter, the concept of rural city and the necessity of the rural city in this era of the local self-governing system and also the orientation which the rural city should take, are considered. The rural city should import all kind of our own traditional history and culture whichever have been spread in corner to corner in this country, into its own territory. In 4th chapter, all examplary rural cities in or out of this country are introduced and those data imply how to do make rural cities so successfully. In 5th chapter, on the basis of above information, the strategics of each city identity just like Kwachon-city and some new available information are introduced. The guideline of Kwanchon-city to have made it so successfully shows that the rural city image should be combined by the axe of culture and the axe of nature and land. And then, every city can make itself as the most beautiful and ever green place on where everyone enjoys the life itself and then, some new visual image which is mixed with the modernness and aged culture. In 6th chapter, it is closed by some final conclusion. Through all stages above, we can confirm what the rural city is only the best place for all people to get along at. The successful rural city which embraces all aged culture with our modernized residence, may become some beautiful sightseem places and finally the effective designing of rural city so as to show clearly the city identity of its own should make everything successful.-
dc.description.tableofcontents논문개요 1. 서론 = 1 1.1 연구의 목적 = 1 1.2 연구의 방법 = 2 1.3 연구의 범위 = 3 2. 지방자치와 City Identity = 4 2.1 지방자치와 개념 및 가치 = 4 2.1.1 지방자치의 개념 = 4 2.1.2 지방자치의 가치 = 4 2.2 도시 아이덴티티(City Identity)의 필요성 = 5 2.3 도시 아이덴티티(City Identity)의 목표 = 6 2.4 도시 아이덴티티(City Identity)의 전략 = 7 3. 전원도시의 이론적 배경 = 8 3.1 전원도시의 개념 및 의의 = 8 3.2 지방자치시대에 전원도시 등장의 필요성과 기대효과 = 9 3.3 우리나라 전원도시가 나아갈 방향 = 11 3.4 외국의 전원도시만들기 = 11 3.4.1 일본 = 11 3.4.2 미국 = 15 4. 과천시 특성 = 17 4.1 과천시 조사 = 17 4.1.1 시정의 방침 = 17 4.1.2 一般現況 = 18 4.1.3 과천시의 역사 = 20 4.1.4 위치 = 22 4.1.5 시목, 시화, 시조 = 23 4.2 과천시 이미지 = 24 4.3 국내외 심볼조사 = 25 4.3.1 국내 = 25 4.3.2 해외 = 27 5. 과천시 디자인 전개과정 = 33 5.1 디자인 전략 = 33 5.2 디자인 컨셉 = 34 5.3 심볼 스케치 전개과정 = 35 5.4 Basic시스템 = 38 5.4.1 심볼마크(Symbol Mark) = 38 5.4.3 전용서체(Type-face) = 39 5.4.4 전용칼라/그래픽캐릭터(Coporate Color/Graphic Character) = 40 5.4.5 시그니춰(Signature)- 상하, 좌우 조합형 = 41 5.5 Application 시스템 = 43 5.5.1 서식류 = 43 5.5.2 사인류 = 46 5.5.3 가로, 편의 시설물 = 50 5.5.4 차량류 = 52 5.5.5 홍보용품류 = 54 5.5.6 모형제작 = 56 6. 결론 = 59 참고문헌 = 61 영문초록 = 63-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4573600 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title전원도시 identity의 시각화에 관한 연구 : 과천시 디자인 제안을 중심으로-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 광고디자인전공-
dc.date.awarded1999. 8-
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디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
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