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무용사회학의 정립을 위한 일연구

Title
무용사회학의 정립을 위한 일연구
Authors
제환정
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 무용과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 무용의 사회학적 연구의 기본 방향이 되는 문제들을 미학적 관점, 인류학적 관점, 정치적 관점, 여성학적 관점으로 나누어 살펴보았으며 그를 통해 무용사회학의 특수성을 고찰해 보았다. 무용사회학이란 무용학과 사회학이 연계된 학제화된 학문이라 볼수 있으며 무용의 의미를 확장시키는 한편 무용의 가능성을 설명해 주는 학문이다. 무용사회학은 예술사회학의 하나로 커뮤니케이션 이론을 공유하고 있지만 무용은 비언어적 커뮤니케이션으로서의 특수성을 지닌다. 즉, 무용이라는 신체의 언어로 구체화된 경우에는 그 의미를 추정하기가 더 어려우며, 언어로 환원될 수 없는 추상적인 무용의 움직임을 항상 무엇인가를 의미하는 상징으로 환원시키는 위험을 초래할 수 있다는 것이다. 미학적 관점에서는 무용이 긴 역사와 부흥기를 거치고도 진지한 시대사회적 정신을 반영하지 못함으로서 철학자들에게 무시되었고, 그 이면에는 무용의 신체성과 기록체계의 난해함이라는 발전의 저해요소가 있었음을 살펴보았다. 무용의 사회학적 접근에 있어서 이러한 철학적 고려는 절실히 요구되는데, 무용에 대한 무시의 가장 큰 이유가 무용이 사회적으로 문화적 중심성을 확고히 하지 못했다는 것이기 때문이다. 무용에 대한 인류학적 관점은 인류학은 무용이 어느 시대 어느 사회에서도 존재하였고 그 기능을 다했다는 것을 설명함으로서 비록 무용이 중심적 이데올로기를 구체화하지는 못했지만 어떠한 방식으로든지 그 시대상을 수렴해 왔다는 것을 보여준다. 무용인류학은 무용의 존재가치를 설명해 주고 무용의 범위와 현재 추어지고 있는 대중적인 춤 역시 설명할 수 있는 가능성을 제공해 준다는 의의를 지닌다. 무용은 역사적으로 정치에 대한 적극적인 참여보다는 수단으로 많이 이용되었는데, 그 대표적인 예로 궁정발레나 올림픽의 마스게임 등을 들 수 있다. 반면 현대무용가들은 자율적이고 주체적인 정치적 수용을 보여주어 무용의 사회학적 수용가능성을 확대시켜 주었는데 이처럼 무용의 정치적 접근은 그것이 능동적이고 예술적으로 구체화하는 경우에만 긍정적인 평가를 받을 수 있다. 무용이 여성적인 예술로 인식된 것은 가부장적 사회에서는 불리한 조건으로 볼 수 있으며 이는 안무가와 같은 지적인 측면을 남성이 담당했고 무용수와 같은 물리적 측면을 여성이 담당했다는 사실로 뒷받침 되고 있다. 특히 발레에서 여성은 전형적인 수동성이 강조되고 남성은 여성의 보호자로서 보여줌으로서 남성지배적인 성격을 띄었는데 이에 반해 등장한 현대무용은 여성을 비하하고 억압하는 무용으로부터 여성을 자유롭게 만드는 예술로의 변화를 시도하였고 포스트모던 댄스는 종전의 무용이 보여주었던 성적 획일성에서 탈피하여 성에 대한 인식적 변화를 잘 수용하고 있다. 무용은 역사적으로 시대사회적 이데올로기를 잘 부응하지 못했고 지나치게 정치적으로 밀접한 연관 관계를 갖거나 혹은 사회상과는 동떨어진 상태를 유지함으로서 20세기 이전에는 진지한 예술로 평가받지 못했다. 그러나 20세기에 들어서서는 무용은 움직임에 있어서나 그 이념에 있어서나 새로운 예술형태를 표방함으로서 새로운 가능성 을 보여주었다. 무용의 사회학적 접근 가능성은 무한한 것으로 무용과 사회와의 연관성을 규명함으로서 무용의 가치와 의미를 확장시켜 준다. 또한 앞으로의 무용이 문화적 중심성을 확립하기 위해 나아가야 할 방향 역시 제시 해준다는 점에서 더욱 의미를 지니며 이를 위한 보다 다양한 관점에서의 연구가 진행되어야 할 것이다. ;This study examines the basic problems of the sociological study of dance in terms of aesthetic view, anthropological view, political view, and feministic view. Though this point of view, this study also demonstrates the special character of the Sociology of Dance. The sociology of dance contains the communication theory as one of the art-sociology, however dance has the particular character as nonverbal communication. In other words, it is difficult to infer the meaning in case of specifying to the physical language as dance and it can cause the translating danger of the abstract dance movement that is not reduced to language into the symbol which always means something. Dance has been ignored by philosophers because it did not consolidate the cultural centrality sociologically while passing through the long history and restoration. In the internal part, there was a demerit of development as the physical characteristics of dance and the difficulty of recording system. The anthropological approach of dance did not concretize the central ideology as explaining the omnipresence and function of dance, but the approach shows it has collected the phases of the age in such ways. Dance anthropology explains the existing value of dance and gas the meaning of providing the possibility that can explain the scope of dance and the contemporary popular dance. Dance has been historically used as means rather than participation in political affairs and this example is the court ballet and Olympic mass game. However, the modern dancers show the self-controlling and independent political acceptance, and they extend the possibility of sociological acceptance of dance. Like this the political approach of dance can be estimated positively only in case that dance is active and is concretized artistically. What dance is considered as feminine art can be the disadvantageous item in the male-dominant society, and it is supported by the fact that men charged the sophisticated parts such as choreographers and women charged the physical part such as dancers. Especially in ballet, male dominated characteristics and men was showed as the guards of women. However, the modern dance tried the suppresses and abases women. Post modern also comes out of the sexual uniformity which the former dance has showed and it contains well the ideological change about gender. Dance historically did not answer sociological ideology, is politically had the intimate relationship, and it preserved the condition apart from society, therefore dance was not appreciated as the serious art before 20th century. But since the 20th century dance has showed the novel possibility as aiming at the innovative art style in movement or in ideology. The sociological approachable possibility of dance is indefinite and it extends the meaning and value of dance as looking into the relationship between dance and society. The possibility is meaningful in terms of pointing out the direction that dance has to advance in order to establish the cultural centrality. The study for the above will be proceeded from the more diversified points of view.
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