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윌리엄 포크너의 남부 부성에 대한 비판적 탐구 : '소리와 분노'와 '압살롬, 압살롬!'을 중심으로

Title
윌리엄 포크너의 남부 부성에 대한 비판적 탐구 : '소리와 분노'와 '압살롬, 압살롬!'을 중심으로
Other Titles
(A) study on William Faulkner's south : a critical exploration of the father figure in the sound and the fury and Absalom, Absalom!
Authors
김영미
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본고는 윌리엄 포크너(William Faulkner:1897-1962)의 소설, 『소리와 분노』(The Sound and the Fury:1929)와 『압살롬, 압살롬!』(Absalom, Absalom!:1936)을 통해 역사적 과거에 대한 작가의 인식을 살펴보고자 하는데 목적이 있다. 포크너에게 있어 구남부 세계에 대한 관심은 두 가지의 역사적 맥락에서 비롯된 것이었다. 우선 첫번 째, 그것은 현대의 산업주의적 가치에 대한 비판의식과 깊은 관계가 있고, 두번 째, 그것은 남부의 유산으로 물려 받은 역사의식과 관계 있었다. 첫번 째 경우 현대의 산업주의적 가치에 대한 대안적 비전으로 남부의 과거가 제시되었을 때, 그 과거는 30년대의 농본주의자들의 시각에서처럼 이상화되는 경향이 있었다. 그리고 두번 째 경우 남부의 유산으로 물려받은 역사인식은 전쟁에서 패배하고 경제적으로 열악한 식민지적 상태를 산 남부인들의 심리적 상처와 방어심리 속에서 신화화의 경향을 강하게 표출했다. 이 두 가지 경우 다 구남부 사회의 핵심적 모순이었던 노예제의 죄악을 모호하게 흐리는 결과를 낳았다. 포크너의 위대한 소설들은 이 두 역사적 입장과 달리, 남부인들이 직시하기를 꺼린 구남부 역사의 암흑을 정면으로 조명하고 있다. 포크너는 구남부 세계의 문제를 부성의 탐구를 통해 전개하였다. 구남부 세계가 성적, 인종적, 계급적 차별에 근거한 위계 사회였으면서도 그 위계질서에 가족적 성격을 부과하여 확대 가족을 지향했다는 점에 미루어 볼 때, 부성적 인물을 통해 구남부 사회의 문제를 탐구하는 것은 설득력이 있다고 보여진다. 왜냐하면 그 사회의 위계질서의 가장 윗 부분에 위치한 아버지는 그 사회의 지배 질서, 지배 이데올로기를 구현하고 있는 인물로서 아들에게 그 지배 질서의 가치를 전수하는 존재이기 때문이다. 본고의 이런 연구는 포크너의 가족 로망스틀과 관련하여 두 가지 연구 경향에 대한 문제 제기의 형식을 띤다. 필자가 보기에 여성성과 모성에 초점을 둔 데보라 클라크(Deborah Clarke)류의 페미니스트 연구와 부성에 초점을 맞춘 존 어윈(John Irwin)의 연구는 포크너 작품에 나타난 역사적 문제 의식을 흐리게 하는 지점이 있다고 보여진다. 그러므로 필자는 포크너 작품의 부성의 문제를 남부 역사 탐구의 문제와 연결하여 작가의 역사적 통찰력을 살펴보고자 한다. 『소리와 분노』는 아버지 세계의 문제, 아버지 유산의 문제에 대한 작가의 탐구 작업 속에서 초기에 속하는 작품이다. 이 작품에서 작가는 이 작품의 서문에서 표명한대로 현대 신남부의 산업주의적 가치와 과거에 대한 향수어린 태도를 비판하고 있다. 작가는 제이슨의 운명을 통해 신남부의 물질주의 가치가 인간의 정신에 가져오는 황폐함과 소외감을 제시하는 한편, 인간이 과거로부터 단절될 수 없다는 것을 제시한다. 그리고 ??틴의 운명을 통해서는 구남부의 죽은 가치에 집착하는 태도의 위험성을 보여줌으로써 구남부의 가치가 현대 세계에서 더 이상 유효하지 않다는 것을 제시하고 있다. 하지만 작가는 구남부의 가치, 아버지 세계의 문제가 구체적으로 무엇이었는지에 대해서는 제시하지 않고 있다. 그렇기 때문에 아버지 세계의 실패와 궁극적으로 관계 있는 인종문제가 베일에 감싸여 있다. 이 작품에서 인종적 관계는 백인 주인/흑인 노예라는 기존의 관계 속에서 그려지고 있을 뿐이고, 백인 주인의 내적 몰락과 흑인 노예의 문제가 어떻게 관계되어 있는지 거의 묘사되지 않고 있다. 그렇기는 하나 ??틴의 의식 속에서 흑인들의 존재는 그림자처럼 따라다니면서 지속적으로 긴장을 주고 있음을 엿볼 수 있다. ??틴은 기존의 주인/노예의 익숙한 관계 속에서 흑인을 바라보지만 그의 무의식 속에는 흑인들의 육체성에 대한 공포와 흑인에게서 벗어나고자 하는 마음이 있다. 그리고 흑인들에 대한 두려움은 백인 누이의 순결, 더 나아가 구남부의 순수 문제와 연결되어 있는 것으로 나타난다. 이렇게 볼 때 ??틴의 공포는 『압살롬, 압살롬!』에 나오는 헨리의 공포와 닿아 있다. 하지만 ??틴의 이 공포는 그의 의식에서 억압되어 있는 것처럼 이 작품 속에서도 억압되어 있다. ??틴이 백인들의 반영을 벗어난 흑인의 독자적 모습을 인식하는 듯한 대목이 나오나 그것도 스쳐지나가고 만다. 이런 점에서 이 소설은 구남부 세계의 몰락과 원치 않는 신남부의 가치 속에서 출구가 막힌 남부 백인들의 곤경을 재현하되, 구남부 세계의 죽음이 무엇을 의미하는지에 대한 판단을 유보하고 있다고 보여진다. 이에 비해 『압살롬, 압살롬!』은 『소리와 분노』가 대면하지 못하고 있는 구남부 세계의 실패의 핵심에 좀 더 다가간다. 『압살롬, 압살롬!』은 구남부 사회를 구축한 부성적 인물에 대한 탐구를 통해 구남부 사회의 핵심적 모순을 재현하고 있다. 포크너는 섯펜이라는 과거의 부성적 인물을 만나는 과정 자체를 소설의 서사 구조로 삼아 과거의 부성적 인물의 진실을 만나는 것은 그 인물에 대한 이데올로기적 해석들과 만나는 것임을 제시하고 있다. 과거의 부성적 인물의 탐구와 관련하여 현재 사회를 이끌고 갈 주역인 ??틴에게 영향을 끼치는 담론은 로자의 담론과 아버지 콤슨씨의 담론이다. 그런데 이 두 담론은 남부의 지배 이데올로기를 내면화하고 있기 때문에 과거의 부성적 인물의 진실과 만나지 못한다. 로자는 부성적 인물인 섯펜으로부터 상처 입은 여성으로, 아버지 세계에 저항하는 여성의식이 있지만 다른 한편으로 구남부 가치를 이상화하고 정당화하는 상실된 명분 이념의 영향으로 아버지의 모순을 제대로 보지 못한다. 그녀는 가부장제 내 여성의 부당한 존재 조건에 대해서는 항변의 목소리를 내나 섯펜의 가부장적 이상이 배제하는 다른 타자들, 흑인이나 하층민들의 상처에 대해서는 고려가 없다. 한편 콤슨씨의 담론은 귀족 계급의 백인 남성 가부장의 입장을 반영하므로 섯펜의 모순과 만나지 못한다. 그는 섯펜을 영웅적 인물로 부각시키거나 혹은 운명의 희생자로 부각시키는데, 그의 이러한 태도는 얼핏 보아 모순적으로 보이나 섯펜의 가해자적 측면을 간과하고 섯펜의 몰락과 그의 죄악을 연결시키지 못하는 점에서 동일하다. 그는 섯펜의 가부장적 이상이 배제시킨 존재들, 흑인, 여성, 하층민에 대한 배려를 가지지 못한다. 그는 흑인의 노예 노동에 대해 백인 주인인 섯펜의 지배력과 힘을 강조함으로써 그것을 정당화시킨다. 그리고 그는 가부장적 사회에서 여성들의 삶의 조건이 거래되는 상품 내지 아이 낳는 자궁 의 위치에 불과한 것을 알지만 여성들의 어리석음과 사악함, 허영만 부각시킬 뿐 여성들의 존재 조건에 대한 이해가 없다. 또 그는 남부 귀부인 이데올로기를 통해서만 여성을 바라보기 때문에 여성에게서 육체적 열정을 지우고, 여성을 남성의 욕망을 담을 그릇 으로만 본다. 그리고 무엇보다 그는 섯펜의 가부장적 계획이 가장 배제시키는 인물인 찰스 본의 내적 고통을 알지 못한다. 그는 본의 실체를 오직 귀족계급의 세련된 운명주의자, 헨리의 이상적 모델로만 구성한다. ??틴과 슈리브는 시간적으로나 지리적으로 부성적 인물과 거리를 두고 있을 뿐 아니라 이데올로기적으로도 거리를 두고 있다. 그들은 로자와 콤슨씨가 하지 못한 방식으로 부성적 인물의 모순과 만난다. 부성적 인물의 모순과 관련해서 그들이 만난 존재는 다름 아니라 찰스 본이다. 로자의 담론에서 낭만적 연인, 이상적인 신랑감 으로 구성되고 콤슨씨의 담론에서 세련된 운명주의자 로 구성된 찰스 본을 그들은 아버지 없는 아들 로 구성하고, 찰스 본에게 아버지가 부재한 현실이 그의 흑인 피와 관계가 있다는 것, 그러므로 흑인 피를 가진 그에게 아버지를 주기를 거부하는 것은 바로 섯펜으로 대변되는 지배질서라는 것을 극적으로 재현한다. 그들은 찰스 본의 내적 고뇌를 통해 가부장적 지배 질서의 비인간적인 측면을 제시한다. 그러면서 찰스 본의 흑인 피 와 관련한 헨리의 고뇌와 형제 살해를 통해 지배 이데올로기의 강고한 힘을 부각시킨다. 지배 이데올로기의 힘을 피하지도 못하고 그렇다고 받아들이지도 못하는 헨리의 딜레마는 곧 ??틴의 딜레마로 이어지고, 그것은 구남부의 역사의 모순에 대한 도덕적 책임을 인정하는 것이라 하겠다. 이렇게 볼 때, 구남부 사회를 형성한 부성적 인물과 관련하여 『소리와 분노』의 ??틴의 인식과 『압살롬, 압살롬!』의 ??틴의 인식은 매우 달라졌다고 할 수 있다. 『소리와 분노』의 ??틴이 부성적 인물에 대해 매혹을 느끼고 그의 말이 언제나 옳았다고 본 반면, 『압살롬, 압살롬!』의 ??틴은 그 부성적 인물의 모순과 대면하여 전율할 뿐 아니라 그 부성적 인물과 자신을 분리할 수 없는 데서 고뇌를 느끼고 있다고 하는 것은 부성적 인물의 모순에 대한 작가의 인식이 그만큼 깊어진 것이라 할 수 있다. ; This thesis attempts to study the historical consciousness of The Sound and the Fury(1929) and Absalom, Absalom!(1936). The writer s concern on the past was found to have these two contexts. First, it was resulted from the criticism of the modern industrial values, and second, it was related to the historical sense that has been transmitted as a southern tradition. When the past of South was considered as the resource of alternative values against the modern industrial values, it was often idealized as was found in the agrarianism. And the historical sense of the Old South which had been transmitted had tendency to make a myth of the history, which reflected the trauma and defense mechanism of Southern people who had to suffer the colonial state on the economic level. These two approaches to the past tended to obscure sins of slavery, the main ills of the Old South. The dark sins and ills in the Old South were searched by Faulkner s great novels. Faulkner explored these things through the study of the father figure who represented the past world. It is well known that the Old South oriented to be an extended family although in reality it was based on a strict hierarchical structure of class, gender and race. The father figure, the patriarch of a family symbolized the dominant order of society and functioned as a social law. The father figure is a guide and an ideal model of his son who can be integrated into the social world identifying with his father. Considering the patriarchal order of society and the function of the father, the exploration of Old South through the father figure is convincing. This thesis posed some arguments against two approaches to the Faulknerian family romance. I found that some feminist approach such as Deborah Clarke s focusing on the mother in the works of Faulkner resulted in ahistorical approach. Meanwhile some psychological approach like John Irwin s focusing on the father figure was found to have the same danger, although John Irwin well pointed the father-son conflicts and the patriarchal structure as a social formation. So this thesis attempts to explore the father figure in the historical context. The Sound and the Fury is a starting work in the long series of study of the father figure and his legacies. This text criticizes both the modern industrial values and the nostalgia of the past through two sons, Jason and Quentin. Jason s destiny shows the deteriorative and alienated effects of the materialistic New South on subjects and the inseparability of the past legacies. Quentin s destiny shows the danger of one s obsession with the dead values of the Old South and the loss of validity of values of Old South. But the writer does not tell us what was the problem in the Old South, the world of father and ancestors. Therefore the problematic race relation which was fundamentally related with the failure of the Old South was not issued but obscurely veiled in this text. Race relationship was treated only as the received relationship between master and slave. The relation between the white master s collapse and black slave s tortures was not explored. Nevertheless the existence of blacks was presented as shadows and gave some tensions on Quentin s mind. Though Quentin regarded blacks as slaves, himself as a white master, there were some fears of blacks in his unconsciousness. And those fears of blacks were found to be related with the virginity of the white sister and the Old South. Those fears of blacks were repressed on Quentin s mind and this text. In conclusion this text shows the leading class of the Old South reached the dead-end of history. But the meaning of that collapse and the death of Old South was not explored. Absalom, Absalom! approached the heart of failure of the Old South through the exploration of the father figure. This text was constructed to explore the father figure by various speakers who tell the story with the ideological implication. Quentin who was expected to be a leader in the future has the task to know Sutpen, the father figure of the past. He was influenced by many discourses of the father figure, especially Miss Rosa s discourse and Mr.Compson s discourse. Rosa and Mr. Compson had internalized the dominant ideology of the Old South and therefore they did not know the meaning of Sutpen s collapse. Rosa s discourse shows two tendencies; one is the sense of resistance to Sutpen as a woman who suffered an incurable wound by Sutpen. The other is the influence of the Lost Cause Ideology which prevented her from knowing Sutpen s truth. Although she has the correct consciousness of women s existence as a trade and a womb in the patriarchal social order, she did not understand the suffering of Others such as blacks and the lower class excluded and exploited in Sutpen s patriarchal ideal. Mr.Compson s discourse reflecting the ideological position of a white patriarch of the ruling class does not see the meaning of Sutpen s collapse, neither. He regarded Sutpen either as a heroic figure or as a victim of fate. These two perspectives regarding to Sutpen seem contradictory but they are common in ignoring the aspect of the victimer, Sutpen and not knowing the relation between his sins and his collapse. He does not recognize the suffering of Others excluded in Sutpen s great design. He emphasizes Sutpen s power and mastery on black slaves, justifying slave labours. And though he sees the real conditions of women in the patriarchal social order, he never understands nor sympathizes with them. Since he sees women only through the ideology of Southern lady, he does not recognize women s sexual desires, regarding women as a vessel for carrying men s desire. And more importantly, he does not tell us the true identity of Charles Bon whose life represents the most exclusive existence. Therefore he can no know the meaning of Sutpen s collapse. Quentin and Shreve have most distanced from Sutpen s ghost not only in the aspect of time and place but also the ideological positions. They penetrate Sutpen s problems in relation with Others such as blacks and the lower class, especially Charles Bon. Searching for the father figure they came to meet Charles Bon s tragedy. Charles Bon who was regarded either as a romantic lover and would-be husband in Rosa s discourse, or as a wealthy aristocrat with a sophisticated philosophy, fatalism in Mr.Compson s discourse is constructed as a black son who does not have the name and legitimacy of the father in Quentin and Shreve s discourse. They emphasize and sympathize with the inner suffering of Charles Bon, reflecting the inhumanity of the patriarchal order. And they understand the power of the dominant racist ideology through Henry s conflicts and fratricide. Henry s dilemma lies in the ambivalent situation where he cannot accept nor refuse the racist ideology. Henry s dilemma is connected to the Quentin s. Their dilemma shows the difficulty to live with such negative legacies. Regarding the father figure who formed and represented the Old South, Quentin s attitude in The Sound and the Fury changed from that in Absalom, Absalom!. While Quentin in The Sound and the Fury has been attracted the father figure, regarding them absolutely right, Quentin in Absalom, Absalom! feel terror faced on the sins of the father figure and the inevitability of that legacy. This change suggests writer s deep and complex insight of the father figure and the Old South.
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