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고객주문지향의 스포츠슈즈 디자인 방법 연구 : 구성주의와 프랙탈 기하학의 이미지 응용을 중심으로

Title
고객주문지향의 스포츠슈즈 디자인 방법 연구 : 구성주의와 프랙탈 기하학의 이미지 응용을 중심으로
Authors
김혜영
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 정보디자인과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현 시대의 디자인을 보면, 갖가지 문화현상과 엄청나게 쏟아지는 정보량을 주체 할 수 없어서 자칫 잡다해지거나 일률적일 될 수가 있다. 사고의 다양성을 요구하고 또 개개인의 미적 만족감을 충족시킬 수 있는 바로 다양성(Multiplicity) 이라는 요소가 디자인의 긍정적인 요소가 되기도 하지만, 천편일률적인 디자인적용방법론으로 인하여 역기능을 조장하기도 한다. 이러한 역기능은 변종(變種) 변량(變量) 생산체제의 소비사회에서 디자인이 방향을 잃고 표류할 수 있다. 이제는 디자인의 역할이 소비자에게 광범위하고도 지속성 있게 영향을 미치므로 기업과 생산자, 디자이너 모두 개인과의 상호작용을 고려해 볼 때 각 제품의 특성별 차별화 된 디자인 중심적 방법(Design Centered Process)으로서 디자인을 개발함으로써 국내 장식하고있는 국외 주요 브랜드(leading brand)에 대한 우리의 경쟁력 있는 대응이 될 것이다. 이런 시대적 흐름에 맞추어, 본 논문은 새로운 디자인 적용방법과 디자인 사고를 제시하고자 한다. 19세기초의 구성주의(Constructivism)와 21세기 과학인 카오스 이론을 기하학적인 형태로 발전시킨 프랙탈(Fractal)이론을 Sports Shoes 디자인에 접목시키고, 변화된 소비자의 장에 빠르고(Rapidity) 적응력(Adaptability)있는 실험적 디자인 적용방법을 제안하기 위한 새로운 시도이다. 특히 본 연구의 핵심은 두 가지 예술적 사조의 공통점으로 추출한 복합과 융합을 통한 새로운 또 하나의 사조로서 Sports Shoes의 갑피 디자인뿐만 아니라 솔(Sole)과 소재의 짜임새로 응용한다. 다양한 디자인 실험을 통해 빠르고(Rapidity) 적응력(Adaptability)있게 접근하여 현재 진행되고 있는 Sports Shoes 전자상거래 유통과 영업 시장 측면에서 소비자 취향 (Taste)을 다양하게 접근할 수 있을 것이다. 본 연구는 Sports Shoes에 구성주의(Constructivism)와 프랙탈(Fractal) 기하학의 조형 형태를 기본 Design으로 응용한다. 소비자 스스로 자신의 취향(Taste)에 맞추어 브랜드가 제시한 모티브-구성주의와 프랙탈 기하학-를 적용하여 다양하면서 빠르고, 개성(Personality)을 강조한 방법을 제시하는데 연구의 목적을 두고 다음과 같은 과정으로 진행하였다. 1. 연구의 기본 배경으로, Sports Shoes의 국외ㆍ국내의 전반적인 시장환경을 설명하고 전통적으로 진행되어왔던 제조 중심의 제품 개발전략과 현재 디자인 중심의 제품개발전략을 실행하고 있는 나이키(Nike) 디자인 개발전략을 사례중심으로 살펴본 후 앞으로의 디자인 개발방향의 가능성과 필요성을 고찰한다. 2. 경제 패러다임의 변화로 인한 기존 브랜드에 대한 변화된 정의와 변화된 브랜드 조건의 10가지 면을 서술하면서, 21세기 경제 패러다임에 준하여 국내시장에서 디자인 브랜드가 준비하여야 할 사항과 전개되어질 브랜드에 대한 디자인 제안 및 사업 계획서를 서술하였다. 3. 디자인브랜드 의 상품기획 및 디자인에서는, 밀라노 스포츠 슈즈 전시회 (Milano Sports Shoes Show) 시장 조사를 근거로 하여 유통과 영업 마켓 측면에서 다양한 소비자의 Taste를 적용하게 될 실험적 디자인 적용방법을 제안하고자 한다. 또한 기획하고자하는 디자인 브랜드 의 디자인 모티브도입 - 구성주의와 프랙탈 기하학 이론의 형태적 연관성을 분석하고 두 가지의 사조를 전개하게 된 당의성을 설명한다 -과 적용 안을 제시한다. C.V.I.P(Corporate Visual Identity Planning)에서는 진행할 디자인의 소재 및 색상을 설명한다. 4. 디자인 브랜드 의 실험적 디자인 제안에서는 구성주의와 프랙탈 기하학을 Sports Shoes에 응용한 디자인 모델로 다양한 디자인 적용방법을 도출해내면서 소비자의 다양한 취향(Taste)에 따른 조합식(Interchage)방법을 실현해 봄으로써 연구의 내용을 정리한다. 급변하는 상황과 경제 패러다임의 변화 가운데, Design이 세분화되고 개별적인 소비자를 위한 개별적인 특징성의 주체가 되어있어야 하는 시점에 서 있다. 즉 본 Sports Shoes의 실험적 디자인 적용방법은 빠르게 변화되는 스포츠 시장에서 새로운 문화를 형성하여 고유성과 특수성의 고부가가치를 창출하고자 한다.; Designs in current society are in danger of becoming miscellaneous due to the assimilation of various cultures and the massive flood of information we are exposed to daily. Flexibility of the mind brings about multiplicity and such multiplicity can satisfy varying personal esthetic needs. Although multiplicity can be a positive factor of designing, it can also have a negative effect when it is applied to a monotonous developing approach. This is why designing seems to be drifting aimlessly in a consumer society based on mass production of a limited variety of goods. Nowadays, designing influences consumers continually and in varying ways. Corporations, manufacturers and designers should consider the interaction between designing and consumer individuals and work towards developing designs through differentiated design-centered processes to enhance the characteristics of each product. The resulting products would be highly competitive against leading foreign brands that currently dominate the domestic market. In light of such social trends, this study aims to present a new developing approach and new ways of thinking in designing. It is an experimental endeavor to design sports shoes following a motive based on 19th century Constructivism and Fractal theory, which applies 21st century Caos theory in science to geometry. It is also an endeavor to present an innovative design developing approach for a changed consumer market. The main focus of this study is to extract the common characteristics of the two artistic thoughts and discover a new way of thinking that can be applied to not only the designing of the uppers of sports shoes but also the sole and material texture. Through repeated designing experiments and the use of electronic distribution and trade marketing of sports shoes, the proposed design developing approach could easily be used to meet varying consumer needs. The purpose of this study is to develop a hypothetical brand of sports shoes designed by following a motive based on Constructivism and Fractal geometrical shapes, and to present a design developing approach suited to please varying consumer tastes. The procedures for this study are as follows: Firstly, the domestic and foreign market circumstances for sports shoes will be investigated. Traditional manufacturing-oriented product development strategies and current design-oriented product development strategies -- with a focus on the cases of Nike and Presto Design Line -- will be looked upon, followed by a research into the possibilities of and the necessity for future design trends. Secondly, changes resulting from a paradigm shift in the economy on the definition of a brand and ten altered conditions of what makes a brand will be elaborated. Requirements for a brand to be competitive in a domestic market ruled by 21st century economic paradigm will be elaborated. A design proposal and business program for marketing a brand will also be presented. Thirdly, a product plan and designing, based on a market survey of the Milano Sports Shoes Show, for the brand What will be proposed as well as an experimental design developing approach that can satisfy various consumer tastes through distribution and trade marketing. The similarities in form between the two thoughts that make up the motive for the brand What , Constructivism and Fractal geometrical theory, and reasons for combining the two thoughts will be analyzed. Finally, by proposing a design plan for the brand What , design developing approaches based on Constructivism and Fractal Geometry will be presented. These approaches will be tested to conclude whether various consumer tastes can be met through interchanging. In a rapidly changing environment and through paradigm shifts in the economy, the time has come for designing to play a key role in preserving the individuality of multiple consumers. Thus, this endeavor to design a new brand of sports shoes through an experimental developing approach was undertaken to start a new cultural trend in a dynamic sports market and to raise the market value of uniqueness and distinctiveness in products.
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