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직물디자인의 트랜드에 관한 연구 : 2000/2001트랜드에 따른 직물 개발

Title
직물디자인의 트랜드에 관한 연구 : 2000/2001트랜드에 따른 직물 개발
Authors
한지원
Issue Date
2000
Department/Major
디자인대학원 직물디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
콘트라에프(Kondrative) 교수의 학설에 의하면 "유행은 50년-60년을 주기로 하여 변화한다" 즉 유행은 그 장소와 유행을 달리하면서 주기적으로 변화한다는 것이다. 그러나 오늘날 사회 전반의 변화들은 이전과는 달리 어떤 규칙이나 방향성 없이 예측 불허한 형태로 산발적으로 일어나고 있으며 그 변화를 따라가기도 어려운 실정이다. 이 같은 변화의 요인은 급속히 발달되어 가는 정보 통신에 있다해도 과언이 아니다. 정보화에 의한 새로운 혁명의 시기를 맞고 있는 현재 한국섬유업계가 맞고 있는 어려움은 단순히 우리 나라의 경제 위기 상황에 의한 이유만이 아니다. 우선 이렇듯 사회 전반의 빠르고 복잡한 소용돌이 속에서 핵심을 파악하지 못하고 있다는 점이며 21세기를 직면하고 있는 현 섬유디자인계의 현상은 과거에 적용되어온 규칙들이 뒤바뀌는 대 전환을 맞이하고 있기 때문이다. 정보화의 가속으로 인해 소비 상품에 대한 지식과 트랜드의 인지도는 급격히 상승되고 고급화 되어가소 있으며, 소비자들은 새로운 삶에 어울리는 디자인과 제품을 원하고 있기 때문에 디자이너들은 단순히 창조적인 사고나 어떠한 디자인이 유행할 것인가를 생각하기보다는 소비자의 새로운 삶의 변화는 어떠하며 왜 그런 유행의 변화를 요구하게 되었나 하는 사회현상에 적극적으로 귀를 기울이고 그 안에서 변화의 핵심을 발견해야 하는 것이다. 그러기 위해서는 시장 현황, 소비자 현황 등 마켓 정보에 관련된 정보 수집, 분석, 파악하여 새로 나타나는 트랜드의 배경을 이해하고 계획을 수립해야 하는 것이다. 이와 같은 작업과정을 효과적으로 하기 위해서는 1) 시대의 흐름을 파악 할 때 기본적 유의 사항과 2) 핵심을 파악할 수 있는 능력 3) 각종 사고 수법에 대한 지식이 요구된다고 하겠다. 본 연구는 이와 같은 점을 고려해서 국내외에서 발표되는 트랜드에 관한 정보 및 설문지를 통한 소비자들의 선호도 조사, 각 유통업체들의 시장흐름에 관한 정보, 여러 경제 연구소에서 발표되는 전반적인 사회적 배경, 세계 경제 동향등과 같은 다양한 정보를 수집 분석하고 전년도와 비교하여 2000/2001년의 인테리어 직물 트랜드를 기획, 제안하였으며 이러한 배경을 바탕으로 샘플을 제작하였다. 본 논문은 넓은 범위를 다루기보다는 한국 소비자들의 기호를 반영한 트랜드를 제시하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있고 더 나아가서는 선진국들과의 경쟁에 충분히 대항할 수 있는 직물 디자인을 개발함으로써 우리 섬유 산업의 발전에 기여하는데 일익을 담당하였으면 한다. ; The current difficulties the textile industry in this country is faced with is not simply because of the economic hardship in this country. The problem lies in the fact that we have not been able to grasp the core of the situation in the middle of the swirl of this society in general. The overall change that have been developing in this society are not like the previous ones and such changes occur sporadically in an unpredictable form without certain rules or orientations, and moreover, just following them has also become a difficult job in reality. It is not much to say that the cause of the change is rapidly advancing information communication. With this technological advancement, the 21th century textile design embracing a new revolutionary period is faced with a great turnover that can alter all the rules we have lived with since the 1900 s. The accelerated information technology rapidly expand the knowledge on consumable products and increase the awareness of brand and the designer is no longer a sole owner of creative thinking. The consumers want to have designs and product that are well suited to their new lives, and therefore, the designers should, in stead of looking into what style of design the new wave of trend will bring to us, positively pay attention to the social phenomena to understand what the new changes of life the consumers really want are all about and why they ask for that type of change and to find the core cause of the changes that take place within the society. Therefore, unless we analyze the local consumers need to develop our own design with which the consumers can be satisfied instead of blindly duplicating the foreign trends announced overseas, there is no way we can raise our competitiveness to cope with heavy influx of foreign products. In consideration of such points, this study conducted questionnaire survey for the consumers of textile distributors to investigate the background where this trend develops analyze the collected data to forecast the trend of the interior textile which is to be appeared in 2000/2001, and also produced corresponding samples. Although this study could not cover broader in-depth because of limited time and predefined scope of study, we may find some meaning here in the sense that this study could present the trend reflecting the consumer s tastes, and by taking one step further, this study wants to contribute at least partially to the advancement of the textile industry in this country by developing a new textile design that can sufficiently compete with foreign products.
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