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유아의 신체활동이 정서지능과 운동적성에 미치는 영향

Title
유아의 신체활동이 정서지능과 운동적성에 미치는 영향
Authors
오현수
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 사회체육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
학습이나 생활자체로 얻어진 유아기 신체활동은 일생동안 운동능력 뿐 아니라 자신의 내면적인 상상의 세계와 일상에서 느끼는 문제나 갈등, 느낌을 표현하는 수단이며 모든 것이 담겨질 수 있는 매체로서 유아기 발달에서 갖는 의미가 크다. 최근 知 · 德 · 體 전 인격적 발달에 중점을 두고 있는 유아교육에서 신체활동과 더불어 자신과 타인의 감정을 적절하게 조절, 통제, 평가하여 성취도 높은 사회생활을 영위하는 능력인 정서지능(E.Q)의 개념이 대두되고 있다. 정서지능은 I.Q와는 달리 환경과 노력여하에 따라 얼마든지 향상될 수 있기 때문에 이를 발달시키는데 필요한 교육학적인 연구가 많이 진행되어 왔으며 신체활동과 주관적인 개념의 정서변화 또한 꾸준히 연구되어졌다 (Berger & Owen, 1983 ; Hardy & Rejeski, 1989). 그러나 신체활동과 정서지능의 관련성을 객관적으로 밝힌 연구는 미흡한 것으로 보인다. 이러한 상황에서 유아에 대한 신체활동 교육이 자신감과 적극성, 창의력을 발달시키고 사회성과 인지능력에 도움이 된다는 점을 고려하면 유아를 대상으로 한 신체활동 교육에서 움직임에 따른 기술 습득과 인지적, 정서적 측면을 함께 발달시킬 수 있는 균형적 프로그램 운영이 필요하다고 생각된다. 이에 본 연구에서는 유아의 신체활동이 정서지능과 운동적성 향상에 어떤 영향을 주는지 알아보고자 하였다. 위와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 신체활동프로그램 참여집단, 비참여집단 각각 20명씩 각각 20명씩 총 40명을 선정하여 정서인식, 감정이입, 정서조절을 하위요인으로 한 정서지능(E.Q)을 검사하고 유연성, 평형성, 순발력, 근지구력, 민첩성등 운동적성을 측정하였다. 참여집단은 주 5일 1회 1시간 30씩 총 7주간의 신체활동 프로그램과 동일시간의 영지교육을, 비참여집단은 신체활동을 포함하지 않은 일반 유치원교육을 주 15시간씩 7주간 제공하였고 동일한 방법으로 정서지능(E.Q)과 운동적성을 측정하여 두 집단간 차이를 검정하기 위해 t-test와 ANOVA를 실시하였다. 위와 같은 절차로 얻어진 연구결과를 종합적으로 제시하면 다음과 같다. 1. 정서지능은 신체활동 참여집단과 비참여집단의 비교에서 유의한 차이가 나타났으며 집단간 비교에서 이러한 차이는 정서인식능력과 감정이입능력에서 두드러졌고 정서조절능력에서도 차이를 보여 결과적으로 규칙적인 신체활동이 유아의 정서지능 향상에 도움을 주는 것이라 할 수 있다. 2. 운동적성은 집단간에 유의한 차이가 나타났는데 평형성, 순발력, 근지구력에서 두드러졌고 유연성에서도 약간의 차이를 보여 결과적으로 규칙적인 신체활동이 유아의 운동적성을 향상시키는데 도움을 주는 것으로 할 수 있다. 본 연구와 선행연구들의 결과를 종합하여 볼 때 유아들에 대한 신체활동교육은 유아의 정서발달 뿐 아니라 운동적성 향상에 영향을 주는 중요한 요인이라고 볼 수 있다. 이를 바탕으로 유아들의 신체활동은 유아들에게 효과적으로 정서를 활용하게 함으로써 창의력, 자신감 및 적극적인 태도를 갖게 하며 사회성 발달과 인지지능 발달에 긍정적인 도움을 주고 전인적인 발달에 기여하게 된다. 그러므로 유아들의 정서지능과 운동적성을 향상시킬 수 있는 프로그램 개발이 활발히 진행되어 현장에 제공되어져야 할 것이다. ; The physical activities of pre-school children, which are achieved from educations or daily lives, have very important meanings during infant development as a sort of media containing everything & expressional means of problems, conflicts or feelings as well as sports capability of whole life time. Nowadays, the concept of E.Q(Emotional Quotient), which enable someone to conduct high social life through proper control or management of others emotions, has been emphasized in the recent children educational trend of entire personality development with respect to intelligence, morality and health. Unlike I.Q.(Intelligent Quotient), E.Q. can be improved by environmental factors or degree of personal endeavors, and general educational researches for this subject & suhjective emotional change have been being progressed gradually(Berger & Owen, 1983 ; Hardy & Rejeski, 1989), however the objective study analyzing the relationships between physical activities and E.Q. appears to be not proved yet enough. In this situation, physical education for pre-school children should be conducted with well-balanced program which is able to improve sports technical understand and intelligent/emotional aspects together, considering that physical education develops self confidence, positive mind & creative talent, and helps in view of socialization & capability of intelligence. In order to accomplish the purpose of this study, E.Q. test, which includes the items of emotional awareness, reading emotion & managing emotion, has been done for total 40 children, 20 each of participant & non-participant groups, and also evaluation for motor fitness, which includes the items of body flexibility, balance capacity, sports endurance & promptitude, has been conducted for each of two groups. For participant group, 7.5hrs physical educational program and 7.5hrs ordinary kindergarten education has been conducted in parallel for a week, otherwise for non-participant group, only 15hrs ordinary kindergarten education program has been applied in the same period. After this application for each group, the E.Q. test & evaluation for motor fitness has been conducts and the results have been analyzed by T-test method. The comprehensive results of this research, based on above test procedures, are as follows. 1. Outstanding difference has been found with respect to the degree of E.Q., after participation of physical educational program. And such a difference was much more remarkable in the capability of emotional awareness, reading emotion & managing emotion. Consequently regular physical activities has dominant affect on the improvement of children s E.Q. 2. For the aspect of motor fitness, the difference between groups has also been found. The result shows that capability of balance, promptitude & endurance get to have remarkable differences and for body flexibility there is slight difference. Therefore this regular physical activities work positively on motor fitness of pre-school children. As a result of analysis of this and ealier studies, the education of physical activities for pre-school children appears to give positive influence on the improvement of motor fitness as well as emotional development. The physical activities of children help them to take fully advantage of their endowed emotions and to get more creative senses. self confidences & positive minds. After all. those positive influences shall contribute to develop entire humanity such as socialization, capability of intelligence. Therefore, the educational program, which is able to improve sports capability of pre-school children, is required to be studied gradually and to be provided to the educational fields.
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