View : 576 Download: 0

A. Ginastera의 피아노 소나타 제1번, op.22에 관한 연구

Title
A. Ginastera의 피아노 소나타 제1번, op.22에 관한 연구
Authors
김정래
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주 곡목 중 히나스테라 ( Alberto Ginastera : 1916 - 1983 ) 의 피아노 소나타 제 1번, op. 22 에 관한 연구이다. 히나스테라는 20세기 현대음악에 있어서 아르헨티나를 대표하는 뛰어난 작곡가이다. 피아노 소나타 제 1번, op.22는 그의 중기 작품으로 1952년에 작곡 되었으며, 전체 4악장의 구조로 되어있는데 제 1악장은 제시부, 발전부, 재현부와 종결구를 갖는 전통적인 소나타 형식을 취하고 있으며, 스케르초풍의 제 2악장은 ABA : CA : : B : A : : : 의 론도 형식을, 제3악장과 제 4악장은 3부 형식을 취하고 있다. 히나스테라 음악의 특징은 전통형식과 현대적 음악언어, 그리고 히나스테라 자신의 독특한 민족 정서의 조화라고 할 수 있으며 창작 활동의 근간이 되는 것은 아르헨티나의 민족 정서이다. 그는 이 곡에서 고전적 형식의 테두리 안에서 심한 조성변화와 잦은 박자 교체, 복조성, 오스티나토 음형과 군집화음을 이용한 타악기적 효과, 무조적인 음렬기법등의 현대적 기법을 동시에 사용하였다. 또한 작품 곳곳에 아르헨티나의 민속 음악인 잉카음악과 크리오랴 ( criolla )음악의 영향인 5음 음계와 3도 병행의 화성적 선율, 민속적 마람보 ( malambo ) 리듬과 가우초 ( gaucho )의 기타코드를 사용하여 민속적 요소를 융합 시킴으로써 그 자신의 민족주의적 경향을 보여준다. 본 연구를 통하여 히나스테라가 전통 양식을 계승하고 자신의 새로운 음악적 요소를 첨가하여 새로운 가능성을 제시했음을 알 수 있다. ; This thesis is written to study analytically the repertoire performed by the author at the graduate recital required as a partial fulfillment for the master’s degree of music. The work is A. Ginastera’s piano sonata no.1, op.22. Ginastera is one of the representative Argentine composers in 20th century. This piano sonata no.1, op.22, composed in1952, has four movements. The first movement is in the traditional sonata form, which comprises an exposition, a development, a recapitulation and a coda. The second movement, scherzo, is in ABA : CA : : B : A : : : rondo form and the third and the fourth movements are in ternary form. The musical feature of his work is the coordination of the traditional form, modern musical language, and his own unique nationalism, based on the Argentine folklore. In this work, he used modern techniques, such as frequent meter changing, bitonality, highly syncopated rhythmic pattern, ostinato bass,12tone-row, and percussive effect by using cluster chords. At the same time, he showed his unique nationalism by using the pentatonic -scale and the parallel 3rd from Inca and criolla music, malambo rhythm and guitar chord of the gaucho. In this study, I found that Ginastera succeeded to classical sonata, created new sound and made his new musical features by adding his originality to classical tradition and made a great contribution to expanding the capability of the piano.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE