View : 27 Download: 0

에어로빅스 지도자의 교수유형에 관한 질적 연구

Title
에어로빅스 지도자의 교수유형에 관한 질적 연구
Authors
허윤선
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 사회체육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 에어로빅스 지도자의 교수유형을 분석하고 교수유형 결정에 영향을 미치는 에어로빅스 지도자의 교수가치관을 탐색하는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 1998년 현재 서울에서 에어로빅스 운동을 지도하고 있는 남·여 지도자 5명을 선정하였으며, 각각의 수업을 1일 1회, 주 4회씩 참여관찰을 실시하였으며, 3회에 걸친 지도자와의 면담을 거쳐 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 귀납적 범주분석을 이용하였으며, 구성원간의 검토와 동료간의 협의를 거쳐 자료의 신뢰성을 높였다. 이러한 연구과정을 통하여 얻어진 결과를 종합·정리하여 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 에어로빅스 지도자의 개인적 배경 및 수업환경에 대해 살펴보면, 5명의 에어로빅스 지도자는 성별, 연령, 학력이 다양했으며, 전공유무에 관계없이 민간스포츠단체에서 실시하는 소정의 에어로빅스 지도자 양성교육과정을 이수하였다. 대부분 과거에 운동경험이 없었으며, 진로 선택 동기는 적성에 맞추어 선택하거나 주위의 권유로 하게되었음을 알 수 있었다. 지도경력은 2년, 5년, 7년, 8년, 11년으로 다양했으며, 대부분이 현직교육을 받지 않은 것으로 나타났다. 5명의 에어로빅스 지도자들은 운동장소의 수업여건 중 음악시설에 불편함을 나타냈고, 이외에 거울의 설치, 수업도구의 부족함, 운영자와의 마찰 등을 수업여건의 개선점으로 인식하고 있었다. 둘째, 에어로빅스 지도자의 교수유형은 지도자의 교수과정을 관찰하고, 분석·종합한 결과를 토대로 하여 ‘유도형’, ‘충실형’, ‘독불장군형’, ‘뒷받침형’의 4가지로 분류하였으며, 이를 구체적으로 제시하면 다음과 같다. ‘유도형’은 칭찬과 격려로서 동기를 부여해 주고 참여자들의 개별적 수업 참여를 유도하여 흥미를 유발시킨다. 참여자들 중 한 명을 ‘조교’로 선발하여 자체적인 수업운영을 유도하며, 수업계획은 그때그때 수업상황에 따라 이루어지고 있었다. 유머를 사용한 간접적인 통제와 긍정적인 피드백을 주로 사용하는 특징을 보였다. ‘충실형’은 지도내용을 중시하며 ‘흥미’ 위주보다는 ‘운동기능 향상’에 중점을 두어 지도한다. 또한 수업계획을 철저히 세우는 반면 수업분위기에 따라 변형을 시도하기도 하며, 적극적인 시범과 개인적이고 명료한 피드백, 그리고 다양한 학습과제를 제시하는 특징을 보이고 있었다. ‘독불장군형’은 권위적이고, 명령적이며, 전통적 교수법의 대표적인 예이다. 참여자와의 관계를 수직적, 일방적인 관계로 인식하고 있으며 모든 수업내용을 결정, 계획, 수행하며 지도계획은 보수적 경향을 보였다. 발문보다는 주입식 설명이 많으며, 시범보다는 언어적 지시가 많고 엄격한 통제와 독려를 이용하는 특징을 보이고 있었다. ‘뒷받침형’은 전체적인 수업과정의 맥락을 중요시하며, 인간관계 중심적이다. 참여자와의 언어적·행동적 상호작용을 자주하며, 뒤쪽에 서서 전체 수업분위기를 주시·관찰하고, 수업흐름에 방해될 수 있는 요인들을 제거하여 편안하고 안전한 수업환경 속에서 참여자들이 운동을 즐길 수 있도록 분위기를 조성하는 특징이 있다. 또한 통제는 매우 소극적이며, 운동기능의 발달보다는 운동을 통한 친밀한 인간관계 형성에 관심을 기울이는 특징을 보였다. 셋째, 교수유형 결정에 영향을 미치는 교수가치관을 참여자관, 지도자관, 수업관으로 분류하여 자세히 살펴보면 다음과 같다. ‘참여자관’의 경우, 에어로빅스 지도자들은 운동에 전념하고 수업에 불평하지 않는 태도 그리고 대인관계가 원만하고 인격적으로 지도자와 참여자들간의 예의를 지켜줄 수 있는 참여자를 이상적으로 인식하고 있었다. 참여자들의 운동목적을 건강유지, 스트레스 해소, 비만관리 등인 것으로 인식하고 있었으며, 참여자와의 원만한 관계형성이 운동을 지도하는데 있어 도움이 되고 또한, 참여자에게도 지속적인 참여를 유도할 수 있다고 인식하고 있었다. 가장 잘 가르치는 방법은 꾸준한 지도자의 관심과 애정을 참여자들이 느끼도록 하는 것으로 이해했으며, 지도신념으로는 ‘즐거움’, ‘욕구충족’, ‘열의와 성의’ 등에 두고 있었다. ‘지도자관’의 경우, 참여자들의 건강을 책임지고, 그들에게 올바른 운동습관을 심어주는 것, 운동에 흥미를 느끼도록 동기를 부여해 주는 것 그리고 자기개발 혹은 폭넓은 인간관계를 형성할 수 있도록 도와주는 것을 역할로 인식하고 있었다. 또한 참여자들의 상해예방, 응급처치를 할 수 있는 역할, 다양한 전문지식을 바탕으로 상담해 줄 수 있는 역할도 중요하게 생각하고 있었다. 이상적인 지도자 상으로는 인간성이 올바르고, 기능적인 기술과 전문적인 지식을 가지고 있으며, 참여자와 신뢰감을 형성할 줄 아는 지도자로 생각하고 있었다. 권위적이기보다는 서비스 측면에서 봉사자로써, 바람직한 운동경험을 제공해 주는 안내자로써의 책임감과 사교성을 지도자의 자질로 인식하고 있었다. ‘수업관’의 경우, 에어로빅스 지도자들은 지식이나 기능을 전달하기 이전에 참여자들 개개인에게 사랑과 관심을 꾸준히 주며, 서로 공감대를 형성 할 수 있는 것이 바람직한 지도방법이라고 인식하고 있었다. 기능발달, 이론전달도 중요하지만 그보다는 인간관계 속에서 이루어지는 신뢰와 믿음, 존중, 애정의 관계가 가장 중요한 것으로 나타났다. 에어로빅스 지도자들은 지도내용에 대하여 누구나 쉽게 참여할 수 있는 운동, 음악에 맞추어 지루함을 느끼지 않고 즐겁게 할 수 있는 운동, 그리고 건강증진을 위한 유산소성 운동으로 인식하고 있었다. ; The purpose of this research is to analyze aerobics instructors teaching styles and teaching perspectives which influenced on decision of teaching styles. For these purposes, 5 instructors of both sexes who teach aerobic in Seoul, in 1998 were selected and participated observations were executed in once a day and four times a week for each lesson. Also interviews with instructors were done in three times. These collecting data were analyzed by inductional categorical system and truth of data was heightened by member check and peer debriefing. Through the data analyzed with the above method and procedure, the research arrived at conclusions as the following. First, Biography and teaching environment of study, differences in their sex, age, and scholarship are various and the instructors who major in physical education completed their course in school but non-major instructors completed education course in private sport organization. Teaching experiences are very different (2, 5, 7, 8, 11 years) and most of them didn t take reeducation. As for teaching environment of educating place, they point out inconvenience of music system first. In addition to this, they referred about setting of mirror, shortage of teaching instruments, and conflict with manager. Second, aerobics instructors teaching styles were divided four types like Guide , Faithful , Self-assertion , and Backup . Detailed contents are as follows: 1. Guide type instructors motivate their students by praising and encouragement and give rise to interest by inducing personal participation. They choose one participant as a assistant and use humor for indirect control. 2. Faithful type instructors are centering around contents of lesson and focusing on improvement of physical ability rather than interest. They make strict schedule of lesson but sometimes change that according to atmosphere of lesson. Also they present various homeworks. 3. Self-assertion type instructors are authoritative, dictatorial and representative example of conservative teaching method. They think the relationship between instructors and participants as vertical and one-sided. They schedule, execute, and value all the contents of lesson and teaching schedule shows conservative tendency. 4. Backup type instructors think much of logical connection of whole lesson and focus on personal relationship. They like verbal and behavioral interaction and observe whole lesson sitting-back to make the lesson proceed unhindered. Their control is passive and they focus on making intimate personal relationship rather than improvement of physical ability. Third, considering of teaching perspectives that classified into the view on participants, the view on teacher and the view on teaching method is as follows: 1. the view on participants , aerobics instructors think ideal participants are people who put their soul into exercise, show attitude of not complaining about lesson and perfect personal relationship, and observe the proprieties between instructors and participants. They think the purposes of exercise are maintaining health, getting rid of stress, and control of fatness. The effective teaching method they think is making participants feel continuous interest and affection of instructors. Their beliefs of instruction are pleasantly . filling up of desire , and enthusiasm and sincerity . 2. the view on teacher , instructors think that their duties are taking responsibility of participants health, giving them proper habit of exercise, motivating to feel interest in exercise, and helping them to achieve self-development and wide personal relationship. They also think highly of prevention of injury, first-aid treatment, and counsel ability. Their ideal images of instructor are having true human nature, technical skill, expert knowledge, and ability to making trust in participants. 3. the view on teaching method , aerobic instructors think desirable teaching method is to give continuous interest and affection to each participant and rouse their sympathy before transferring knowledge and skill. The most important thing in teaching is to pull out relation of trust, belief, respect, and affection from personal relationship even if it is important to give development of skill and transfer of theory.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE