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문화적 감각에 대한 그래픽 표현 연구

Title
문화적 감각에 대한 그래픽 표현 연구
Authors
김서영
Issue Date
1999
Department/Major
디자인대학원 광고디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
We should have our own theory, ideology and philosophy. However, there cannot be 100% purely ours, and even if it is possible, can it have universality? The 21st century is information age linked by net work. The world is one market and only globalized culture is the ones other cultures or countries don t have. we should globalize our culture by finding appropriate factors we can share with other cultures. This study examines the 21st century s culture, characteristics, and value, and gains results as follows by examining the concept, features, and direction of graphic and studying Korean thinking of landscape and graphic sense. First, influenced by domestic and foreign environment such as social ideology. Korean unique graphic sense and aesthetic emotion is presented mostly as fusion with nature. perfection of imperfection, technique of non-technique and simplicity. Second, we should globalize based on Korean culture and modeling sense to let our culture value highly appreciated in the world Creativity star s from tradition. In harmony with tradition and time sense, we should develop national culture and design appreciated in international market. Through this study, it can be said that it is not design in technological aspect but information and philosophy design includes that decide quality of design, and competitive power we can have is not technology but culture and tradition. The 21st century s information society is not something coming of itself. The important thing is how well we can exhibit our cultural potential and possibilities. ; 21세기 정보화시대는 인포메이션이 아닌 커뮤니게이션의 시대이다. 지식의 시대가 아닌 정보의 시대인 것이다. 지식이라고 하는 것은 저장되는 것이고 정보란 흐르는 것이다. 우리는 필요한 정보를 여러 가지 편리한 방법으로 손쉽게 접할 수 있다. 인터넷 등 최신의 정보통신망을 통해 그 자리에서 세계의 여러 나라의 정보를 습득 하게 되고, 그 문화의 영향을 받게 된다. 21세기는 문화의 강국이 세계의 강국이 될 것이다. 세계화된 문화만이 국제시장에서 인정받을 수 있다. 우리가 디자인한 상품을 수출한다는 것은 문화를 수출하는 것이고, 상품을 구입한다는 것은 문화를 공유하는 것이다. 세계인과 공유할 수 있는 보편성을 지닌 디자인을 하기 위해서는 먼저 자국의 전통과 세계의 시대적 감각과 조화가 되어야 한다. 본 연구는 우리문화의 전통에서 가치를 창출하고 세계시장에서 인정받는 문화, 독창적 디자인 표현을 재발견하는데 있다. 본 연구의 내용은 국제화시대에서 세계인과 공감할 수 있는 국적 있는 디자인의 시각적 표현을 위해서 21세기 문화와 특징 그리고 가치관에 대해 이론을 살펴보고 우리민족의 문화와 사상 그리고 감각, 조형의식에 대한 이론을 살펴보고 우리전통 문화체제에서 소재를 찾아서 세계적 감각으로 표현하고자 십장생의 소재와 화조도 에서의 특징을 재료와 기법에 따라 조형적으로 분석하였다. 본 연구의 방법으로는 작품의 소재들을 동양화의 붓과 먹을 이용해서 자유로운 선의 이미지를 전달하려 했으며 빠른 필력과 강한 선으로 주제를 표현하고자 했다. 이상과 같은 연구의 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 자연환경, 사회적 사상들의 내적 · 외적 환경의 영향으로 오랜 역사를 걸쳐 형성된 한국인의 독특한 형태 감각과 미적 정서는 대체로 자연과의 융화, 미완성의 완성, 무기교의 기교, 어수룩하고 구수한 맛과 멋, 꾸밈없는 소박함 등으로 나타났다. 둘째, 세계화 속에서 우리문화 가치를 인정받기 위해서 이러한 한국적 조형의식과 문화의식을 바탕으로 세계화 시켜야 한다. 창조성은 전통에서 시작된다. 전통과 시대적 감각의 조화로 국제시장에서 인정받는 국적 있는 문화, 국적 있는 디자인이 되어야 한다. 본 연구자는 이 연구를 통해 21세기에는 기술적 측면에서의 디자인이 디자인의 질을 좌우하는 것이 아니라 디자인이 담고 있는 정보와 철학에 따라 디자인의 질이 좌우되고 우리가 가질 수 있는 경쟁력은 기술이 아닌 “문화와 전통”이라고 생각한다. 21세기 정보시대는 가만히 앉아있어도 오는 것이 아니다. 우리가 갖고 있는 문화적 잠재력과 원형적 가능성을 어떻게 최대한 발휘하는 가가 중요한 문제가 된다. “한국적인 것이 세계적인” 것이 아닌 “세계적인 것이 한국적”인 것이다.
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디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
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