View : 484 Download: 0

컴퓨터영역의 통합적 접근이 유아의 창의성에 미치는 영향

Title
컴퓨터영역의 통합적 접근이 유아의 창의성에 미치는 영향
Authors
박희숙
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 컴퓨터 영역의 통합적 접근이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한 것인지에 대해 알아보는데 있다. 이러한 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 컴퓨터 영역의 통합적 접근은 유아의 유창성에 영향을 미치는가? 2. 컴퓨터 영역의 통합적 접근은 유아의 융통성에 영향을 미치는가? 3. 컴퓨터 영역의 통합적 접근은 유아의 독창성에 영향을 미치는가? 4. 컴퓨터 영역의 통합적 접근은 유아의 상상력에 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 수원시에 소재한 S유치원의 만 5세유아 두 학급으로 각 학급당 22명씩 모두 44명이었다. 연구는 예비연구, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서로 진행되었다. 실험집단은 컴퓨터 영역을 통합적으로 접근할 수 있도록 교사와 협의하여 생활주제에 적합하며 유아들이 사전에 경험하지 않은 CD-ROM Title인 나는 찾아요 인형극장 을 선택하여 생활주제와 통합한 교육과정을 계획·운영하였다. 통제집단은 컴퓨터 영역에서 실험집단과 동일한 CD-ROM Title을 사용하였으나 전체 교육과정과는 통합하지않고 운영하였다. 검사도구는 유창성·융통성·독창성·상상력을 측정하기 위하여 전경원(2000)의 유아 창의성 검사 도구(K-CCTYC)를 사용하였다. 자료분석은 사전검사와 사후검사에서 산출된 자료에 대하여 각 집단 내 t검정을 실시하였다. 본 연구의 결과를 연구문제별로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 컴퓨터 영역의 통합적 접근은 유아의 유창성에 유의한 영향을 미쳤다. 통합적으로 접근했을 때 유아의 유창성에 통제집단보다 더 큰 차의 변화를 나타내었다. 둘째, 컴퓨터 영역의 통합적 접근은 유아의 융통성에 유의한 영향을 미쳤다. 통합적으로 접근했을 때 유아의 융통성에 통제집단보다 더 큰 차의 변화를 나타내었다. 셋째, 컴퓨터 영역의 통합적 접근은 유아의 독창성에 유의한 영향을 미쳤다. 통합적으로 접근했을 때 유아의 독창성에 통제집단보다 더 큰 차의 변화를 나타내었다. 넷째, 컴퓨터 영역의 통합적 접근은 유아의 상상력에 유의한 영향을 미쳤다.; The purpose of this study is to find out whether the integrated approach to the domain of computer can effect to the creative mind of the children. And the subject established to this purpose are as follows : 1. Can integrated approach to domain of computer effect to the flexibility of the children? 2. Can integrated approach to domain of computer effect to the fluency of the children? 3. Can integrated approach to domain of computer effect to the originality of the children? 4. Can integrated approach to domain of computer effect to the imaginative power of the children? The object of this study are two classes of five years old children in S-Kindergarten located in Soo-Won City, and the total members of the children are 44 ; 22 each class. And the study has been progressed as per the order of preparatory study, pre-test, treatment of the experimentation, and post-test. The experimental group as given the CD-ROM Title of "I Spy puppet play house" that the children had never experienced but is proper to the motif of life, in corporation with the teacher, to approach integratedly to the domain of computer, and planned/managed the integrated education process with the motif of life, and the control group also used the same CD-ROM Title as the experimentation group but managed the process separately from the total education process. As to the examination apparatus, the K-CCTYC of Cheon Kyung Won(1999) was used to calibrate the flexibility, fluency, originality and the creative power. And as to the data analysis, each group evaluated the data derived from the pre/post examination by means of the T-test. The result of the study are as belows: 1. The integrated approach to the domain of computer exerted a beneficial influence upon the flexibility of the children. When approached integratedly, drastic differential changes in the flexibility of the children could be noticed. 2. The integrated approach to the domain of computer exerted a beneficial influence upon the fluency of the infant. When approached Integratedly, drastic differential changes in the fluency of the children could be noticed. 3. The integrated approach to the domain of computer exerted a beneficial influence upon the originality of the children. When approached integratedly, drastic differential changes in the originality of the children could be noticed. 4. The integrated approach to the domain of computer exerted a beneficial influence upon the imaginative power of the children. When approached integratedly, drastic differential changes in the imaginative power of the children could be noticed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE