View : 523 Download: 0

백합반 유아들의 조형활동에 관한 문화기술적 연구

Title
백합반 유아들의 조형활동에 관한 문화기술적 연구
Authors
김인경
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유치원에서 이루어지는 조형교육의 양상과 유아에게 조형활동이 주는 발달적 의의에 대해 살펴보고자 하였다. 유치원에서 유아들이 조형활동을 통하여 어떤 경험을 하는지에 대해 문화기술적(Ethnographic) 연구방법으로 이루어졌다. 이를 알아보기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 만 4세 백합반에서 조형 활동은 어떻게 진행되는가? 2. 백합반 유아들의 조형 활동 대한 발달적 의의는 무엇인가? 3. 백합반의 조형 활동에서 교사의 역할은 무엇인가? 본 연구는 대구 시내에 있는 유치원 내 만4세의 학급에서 이루어졌으며, 연구대상은 이 학급의 유아 23명과 교사 1명이었다. 본 관찰은 2000년 9월 20일부터 2000년 12월 27일 동안 총 38회 참여관찰과 총 4회 교사면담을 통하여 자료를 수집하였다. 또한 1회의 학부모 면담과 유아들과 수시로 비 형식적인 면담을 하였다. 유치원에서 조형활동 상황을 현장 약기로 작성, 녹음, 비디오 촬영, 사진 촬영, 현장약기와 현장기록을 작성하였다. 또한 교사와의 면담은 전사본을 만들어 자료화하였다. 수집된 자료를 유형별로 나누어 해석하고, 이것을 기초로 부호화하고 범주화하여 분석하였다. 본 연구는 다음과 같은 결과를 통해서 유아의 조형활동에 대한 의미를 해석하게 되었다. 첫째, 백합반에서 이루어지는 조형활동은 다른 영역과 통합된 과정으로 이루어진다. 통합적으로 이루어지는 조형활동에서 유아들은 조형에 대한 특성과 이해를 바탕으로 자연과 사물에서 예술적 요소들을 탐색하고, 다양한 활동을 통해 창의적인 표현력을 기른다. 또한 조형 작품 감상을 통해 문화에 대한 이해력을 높이고 심미감을 발달시킨다. 둘째, 유아 조형활동은 유아들의 일상적인 생활주변에 있는 시각 예술에 대한 인식과 이해를 돕는데 기여한다. 생활 속에 나타나는 조형요소에 대한 탐색은 유아들의 지각 능력을 발달시키며 미적인 경험을 갖게 한다. 특히, 유아들의 작품이나 유명한 화가들의 작품을 감상하는 과정에서 나타나는 탐색과정은 21세기 문화의 시대에 필요한 심미감 발달의 기틀을 마련하는데 도움이 된다. 조형활동의 과정에서 나타나는 창의성과 문제 해결력 발달 또한 조형교육이 갖는 중요한 발달적 의의이기도 하다. 셋째, 유아들의 조형활동에서 가장 중요한 역할을 담당하는 학습환경은 교사이다. 교사가 조형활동에서 하는 역할 중 조형활동을 위한 준비는 교사에게는 조형활동 지도에 대한 전문성을 갖게 해주며 유아에게는 조형활동을 즐거운 학습경험으로 이끈다. 교사가 유아들에게 조형활동에 대한 동기를 유발시키는 것은 매우 중요하다. 조형활동에 대한 동기 유발은 유아들에게 조형활동에 대한 적극적인 참여를 가져오게 하기 때문이다. 교사는 조형활동에서 유아들에게 탐색활동을 자극함으로써 유아들의 지각능력을 개발시키고 조형 작품을 통해서 조형작품과 관련된 문화 및 역사적인 지식을 유아들에게 전달한다. 유아 작품에 대한 교사의 긍정적인 평가는 유아들에게 자신과 다른 사람 작품에 대한 이해를 갖게 해주고 작품에 있는 조형요소에 관한 경험을 갖게 해준다. 교사의 조형활동 지도에 대한 반성적 평가는 유아 조형활동을 발전된 방향으로 이끈다.; This study attempts to investgate the aspects of the art education in the kindergarten and the meaning of the art education in the view of kindergarten children. This study is to analyze by ethnographic research method wath they exprience from the art education. This inquiries are as follows 1. How does art activity proceed in lily class of four years old children ? 2. What is a progressive meaning in art activity in lily class? 3. What kind of role a teacher does play in art activity? This study was carried out at a kindergarten in the apartment complex in a Dae Gu suburb, the research objects were a class of 4 years old children and a teacher in charge. The Data were collected through 38 participant observations, 4 teacher- interviews during a peariod from September 20, 2000 to December 27, 2000. In addition, the data has 1 parents interview and children- interview any time. The activities of Art education were tape-recoarded, videotaped, and field jotting and field records were made. In addition, with the teacher were also duplicated and materialized. Collected data were encoded, categorized and analyzed by each case. This research comes to interpret meaning of the development of children in the kindergarten art activity through the following result. First, art activity in lily class is made in a coordinated process with other areas. In the art activity made in a coordinated way, children inquire into aesthetic elements in the nature and things on the basis of characteristics and understanding, raises a creative expression through various activities. In addition, they increase understanding ability of culture and develop aesthetic sense by appreciating moulding works. Second, children in the kindergarten art activity contributes to recognizing and understanding the visual art near their surroundings. The Inquiry and observation of art elements reflected in living develop children s visual and perceptive ability and form aesthetic experience. In particularity, the inquiry process presented in the process of appreciating childrens works and famous painters works contribute to forming the foundation of development of aesthetic sense needed in the twentieth first century era of culture. The creativity and the capability of settling problems shown in the process of art activity are important significances that the art activity has. Third, The learning environment that plays the most important role is teacher. The preparation for art activity, one of teacher s roles, enables teachers to have the speciality of guiding art activity and infants to lead moulding activity to pleasant learning environment. It is very important for teachers to raise motivation of art activity to infants. The induction of motivation for art activity causes infants to participate actively in art activity. Teachers develop the ability of perception by arousing inquiry activity and transmit the cultural and historical knowledge concerned with moulding works. The teacher s positive estimation of children s works causes them to understand their own and others works, to experience moulding elements contained in works. The teacher s reflective estimation of the guide of art activity leads infantile art activity to progressive direction
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE