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여성 의류복지 디자인에 관한 연구 : 1999/2000 가을/겨울 시즌 샘플 제작을 중심으로

Title
여성 의류복지 디자인에 관한 연구 : 1999/2000 가을/겨울 시즌 샘플 제작을 중심으로
Authors
이선희
Issue Date
1999
Department/Major
디자인대학원 직물디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
우리나라는 89년 1인당 국민소득이 5천불을 돌파함으로써 소비자들이 물질적 풍요를 맛보기 시작하였으며, 88년이 서울 올림픽을 계기로 해외의 문물이 밀려들면서 제품에 대한 평가기준이 달라지고 구매양식에 중요한 변화가 일어나기 시작하였다. 그리고 90년대 들어 개방화가 이루어지고 미국을 비롯한 외국의 기업들이 문화상품을 국내에서 본격적으로 판매하기 시작하면서 신세대가 등장하여 기성세대와 생활양식 및 소비패턴이 크게 달라지는 등 생활양식의 다원화 현상이 나타나기 시작하였다. ‘95년에는 국민소득이 1만불을 넘어서면서 국내 소비자들의 구매력이 급격히 향상되었고, 선진국의 다국적 기업들이 우리나라에 대한 투자를 확대하기 시작하였다. 그 결과 우리나라의 대중 소비문화 형태는 급속한 분화 현상을 나타나고 있다. 이와 같이 국내의 소비자 문화가 복잡 다기화 되는 현상을 나타내고 있지만 이러한 변화를 체계적으로 분석하여 우리 고유의 디자인을 개발하려는 노력은 아직 부족하며 다국적 기업들의 진출과 함께 선진국의 디자인들이 절대적인 영향력을 행사하고 있다. 따라서 우리 디자인 업계에서도 소비자 기호 및 문화를 분석하고 이를 바탕으로 자체 디자인을 개발하여 상품화 시킬 수 있는 능력을 길어나가는 것이 중요한 과제로 등장 하였다. 따라서 우리 디자인 업계에서도 소비자 기호 및 문화를 분석하고 이를 바탕으로 자체 디자인을 개발하여 상품화 시킬 수 있는 능력을 길러나가는 것이 중요한 과제로 등장 하였다. 본 연구는 이와 같은 점을 고려하여 우리나라의 의류에 대한 유행 트랜드를 분석하였으며, 소비자들을 대상으로 설문조사 및 면접조사를 통해 이러한 트랜드가 나타나는 배경을 분석하였다. 그리고 이러한 연구결과를 바탕으로 99/2000 가을/겨울에 나타날 소비자들의 성향을 전망하여 보았다. 연구 결과 나타난 99/2000 가을/겨울 성향은 다음과 같이 5가지로 요약할 수 있다. ① 본질을 향한 탐구: 사물의 본질에 대한 관심이 중대함에 따라 외부로 드러나는 우리자신의 외면보다는 내면의 세계를 표현하는데 많은 관심을 가지게 된다. 따라서 자연과의 융화를 중요시하고 직관과 관능적인 것으로 표현하기위해 노력한다. ② 개인적인 발전을 위한 요구: 많은 소비자들은 현대사회 복잡성으로 인한 극도의 스트레스와 경쟁으로부터 벗어나기 위해 성취와 평온 그리고 개인 행복을 찾고 있다. ③ 지역문화에 대한 관심: 글로벌리즘의 확산과 함께 각국의 문화가 획일화 및 보편화 현상을 나타내고 있다. 소비자들은 이에 대한 반발로 각각의 국가가 지닌 전통적인 문화의 가치로 회귀하려는 경향을 보이고 있다. ④ 도발적 태도에 대한 수용: 생산성과 퍼포먼스에 집중되고 있는 사회적인 경향으로부터 탈피하려는 강한 욕구는 새롭고 도발적인 태도를 수용하도록 인정하는 도피처의 역할을 하고 있다. ⑤ 가상현실의 세계에 대한 관심: 오늘날 소비자들은 환상적인 상상의 세계와 가상현실의 세계에 대한 관심을 보이고 있으며, 스스로 황홀경에 빠진다. 이상과 같은 소비자의 성향을 충족할 수 있도록 작품을 디자인 하였는데, 작품에 다음과 같은 3가지 아이디어를 표현하기 위해 노력하였다. ① 사물의 본질, 마음과 육체의 평온을 위해 스트레스와 흥분에 대항하는 보호적인 요소와 이미지의 결합 ② 전통적인 것, 클래식한 것 그리고 복고적인 경향과 함께 등장하는 완전한 거부의 만남 ③ 세계 안에서 자유로운 상상, 사실과 가상, 안과 밖, 물질과 빗물질 그리고 과거와 미래 사이를 무너뜨리는 기상천외한 성격의 조화 본 연구는 제한된 시간과 연구범위로 인해 사회, 문화적 배경을 반영한 작품을 시험적으로 제작하여 본 것에 불과 하다. 그러나 이러한 연구가 무분별하게 유입되고 있는 선진국 디자인에 대항하여 우리 소비자들의 기호를 반영한 고유 디자인 개발을 시도하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있을 것이다. ; Consumers in Korea have begun to taste the materialistic prosperity as the nation s per capital GNP reached US$5,000 in 1989. Their evaluation criteria on products have been changed and their purchase pattern has also been gone through significant changes since foreign civilization began to rush into the country after Seoul Olympics in 1988. Our society became opened to the outside and foreign enterprises including USA have sold a variety of culture products markets since the 1990 s. With this kind of social changes, plurality in life style has emerged so that new generation came to fore and enjoyed very different consumption patterns and life styles from those of the older generation. In 1995, purchase power of the consumers increased rapidly as NI (National Income) passed the level of US$10,000 and multinational corporations in advanced countries expanded the amount of investments in Korea. As a result, consumption patterns have shown rapid diversification. Even though the local consumption culture has been diversified and complicated as such, comprehensive efforts were not made to analyze these changes systematically and such attempts to develop our own designs were long delayed. As a result, designs in the developed countries have an absolute Impact on this field as multinational corporations have advanced into the domestic markets. Accordingly, the local design industries have to improve the ability to analyze the tasted and culture of the consumers, develop their own designs based on this need and try to launch such designs for the domestic markets. Given this trend, this study analyzed the local industry s fashion trend and its circumstances through surveys and interviews with consumers. Further, I forecasted the trend for 1999/2000 Fall/Winter based on the results of this. Trend for 99/2000 Fall/Winter could be summarized as 5 categories shown below. First, search for intrinsic nature of things: As people s interests in the intrinsic value of things are on the increase, they get more focused on their inner world rather than their physical appearances. Thus they come to make much of the unity with the Nature and try to express themselves in an insightful and sensual way. Second, demand for individual development: Consumers tend to ask a sense of achievement, peace and happiness in order to get out of the excessive metal stress resulting from complexity of the modern society and cut-throat competition. Third, concerns about culture of the local community; Due to the proliferation of the globalization, each country s culture has followed trends of conformity and university. As a repulsive response against such trends, consumers tend to restore traditional values, which every nation has kept innate and developed on its own. Fourth, approval of experimental approaches: A strong desire for getting out of a social trend obsessed with productivity and performance has provided leniency for new and experimental approaches.
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