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dc.contributor.author서정순-
dc.creator서정순-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:02Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:02Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000001508-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/193837-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001508-
dc.description.abstract본 연구는 공중파 방송의 인터넷 방송의 내용 분석을 통해, 인터넷 방송이 기존 방송과 어떻게 다른 방식으로 내용을 제공하고, 이러한 인터넷 방송의 내용 제공 방식이 인터넷 이용자들의 이용 행태에는 어떤 변화를 주고, 어떤 형태로 나타나는지 연구하였다. 본 연구의 연구문제를 제시하면 다음과 같다. 연구문제1) 인터넷 방송이 지니고 있는 특징인 물리적 제약의 극복은, 인터넷 방송의 내용에서, 공중파 방송과 다르게, 어떠한 차별적 특징을 보이는가? 연구문제2) 인터넷 방송에 대한 이용자들의 이용행태는 어떠한 차별적 특징을 보이는가? 인터넷 방송의 내용분석을 위해서 국내 3개 공중파 방송사가 제공하는 인터넷 방송 사이트인 KBS, MBC, SBS 인터넷 방송을 연구 대상으로 정하여, 2주간에 걸친 인터넷 내용분석을 하였다. 공중파 방송 사이트 분석을 위해서 공중파 방송 영역인 뉴스/보도 프로그램, 시사/교양/다큐멘터리 프로그램, 드라마 프로그램, 쇼/코메디/오락 프로그램, 가정 문화/생활 건강 프로그램의 5가지 부문으로 분류하여 내용분석을 하였고, 인터넷 방송의 부가 서비스인 각종 정보 서비스인 오락 관련 서비스, 이용자 참여 코너, 검색 서비스의 내용도 함께 분석하였다. 인터넷 방송의 이용자 행태 연구를 위한 방법으로는 3개 공중파 방송의 인터넷 방송 사이트를 방문하는 이용자들을 대상으로 2주간, 자유 게시판을 통한 설문 조사를 실시하고, 응답 결과를 분석하였다. 질문 구성은 인터넷 사용 일반, 인터넷 방송 사이트에 관한 호응도, 인터넷 방송의 이용 정도, 인터넷 방송에 대한 만족도에 관한 질문으로 구성하고, 설문에 자발적으로 응하는 이용자들 위주로 성비, 직업, 학력에 관계없이 선정했다. 인터넷 방송 사이트의 내용 분석 결과, 공중파 방송과 관련된 인터넷 방송의 특징으로는 첫째, 리얼 생중계 방식으로 기존 공중파 방송의 프로그램을 실시간으로 방송하고 하고 있다는 점이다. 둘째, VOD 서비스로 시간대를 놓친 프로그램이나 정보를 이용자가 원하는 시간에 볼 수 있다는 점이다. 인터넷 방송의 부가 서비스의 특징으로는 첫째, 이용자 참여 코너로서, 공중파 방송보다 자세한 정보에 접근할 수 있고, 제작진과 의견교환을 할 수 있다는 점이다. 이는 프로그램에 직접 참여할 수 있는, 쌍방향 커뮤니케이션을 실현할 수 있는 기회를 제공한다. 둘째, 이용자들과 관련된, 개인적이고 신변 잡기적인 정보들이 제공됨과 동시에, 한 분야에 있어서, 공중파 방송보다 전문적이고 세부적인 정보를 제공하고 있다는 점이다. 셋째, 채팅과 게시판과 같은 이용자들간의 대화 공간을 마련해주어, 이용자들간의 의견교환과 토론의 장을 마련해 주고 있다는 점이다. 인터넷 방송의 이용자 행태 분석 결과, 인터넷 방송의 이용자들의 성비는 남성 : 여성이 8:2로 나타났고, 연령은 26-30세가 가장 많은 비율을 차지했다. 그리고 미혼이 기혼에 비해 약 1.8배 많은 것으로 나타났다. 직업은 주로 대학생.대학원생, 사무직, 기술/엔지니어가 많았고, 거주지역은 서울을 비롯한 수도권 주변 지역이 주를 이루었다. 인터넷에 접속하는 방법은 주로 LAN이나 전화접속 방법으로 이용했고, 직장에서 사용하는 이용자들이 많았다. 이용자들의 인터넷 이용 시간은 1-3 시간 정도였고, 인터넷 방송 서비스는 주로 신문과 방송의 뉴스 분야를 선호하는 것으로 나타났다. 인터넷 사용 시 가장 큰 문제점은 통신 속도의 문제인 것으로 나타났다. 인터넷 방송 사이트의 접속 횟수는 한 달에 한 두 번 정도였고, 접속 시 평균 이용 시간은 30-60분 정도였다. 인터넷 방송의 시청 형태는 공중파 방송을 주로 보면서 인터넷 방송을 가끔 보는 것으로 나타나, TV 시청형태에는 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 인터넷 방송 사이트 중에서 가장 많이 보는 내용은 뉴스/보도 프로그램이었고, 인터넷 방송의 만족도 조사 결과, 접속 성공률과 데이타 전송속도에 관한 응답은 퍼져있었고, 신속한 정보 제공에 있어서는 보통에서 불만족쪽으로 기울고 있음을 알 수 있었다. 정보 찾기에 있어서는 보통에서 만족쪽으로 기울어진 것으로 나타났다. 정보의 양과 다양성에 대해서는 보통에서 불만족쪽으로 기울었고, 정보 내용의 질적 수준에 관해서는 응답이 퍼져있었다. 디자인과 편집에 관한 응답은, 보통에서 불만족쪽으로 기울어 있음을 알 수 있었다. 이러한 인터넷 방송의 만족도 평가 항목은 요인 분석결과, 두 가지 구성요인으로 나누어져 나타났는데, 첫 번째 구성요인은 접속속도와 전송속도, 신속한 정보 제공, 디자인과 편집과 같은 항목을 포함하는 인터넷 방송의 정보에 접근하는 물리적 특성에 관한 요인이고, 두 번째 구성요인은 정보 찾기, 정보의 양과 다양성, 정보 내용의 질적 수준과 같은 항목을 포함하는 인터넷 방송의 내용적 특성에 관한 요인으로 나타났다. 인터넷 방송의 참여 정도는 때때로 참여하거나 한 두 번 참여하는 것으로 나타나, 참여도가 그리 높지 않았고, 참여 코너로는 게시판과 퀴즈 코너에 참여하는 것으로 나타났다. 이용자들은 공중파 방송과 가장 다른 특징으로 검색 서비스를 들었고, 인터넷 방송이 앞으로 보충해야 할 점으로는 정보의 업데이트와 정보 양의 증가를 들었다. 그리고 인터넷 방송이 개선해야 할 점으로 가장 많이 나온 응답은 접속 속도의 문제로 나타나, 아직까기 인터넷 방송이 초기 단계임을 확인할 수 있었다. 본 연구 결과 인터넷 방송이 기존 방송매체를 대체하기보다는 기존 매체와 공존하는 보완매체로서 존재할 것으로 보인다. 또한, 제작자들과 이용자들간의 쌍방향 커뮤니케이션을 실현하고, 이용자 중심의 요구형 방송 매체로 발전해 나가고 있음을 알 수 있었다. 그리고 인터넷 이용자 조사 결과, 인터넷 방송에 대한 관심과 이용은 아직까지는 여성보다는 남성이 더 높았고, 주로 대학생/대학원생, 사무직이나 기술.엔지니어와 같이 정보에 대한 욕구가 높고, 신기술에 대한 관심이 높은 층이 많이 이용하고 있음을 알 수 있었다. 인터넷 방송에 대한 만족도 조사결과, 이용자들은 인터넷 방송의 전송속도에 가장 불편을 느끼고 있었고, 신속한 정보 제공에 있어서는 불만족스러운 반응이었다. 그리고, 정보의 양과 다양성에 있어서도 불만족스럽게 생각하고 있었으며, 디자인과 편집과 같은 외형적인 구성에 있어서도 만족스럽게 생각하고 있지 않은 것으로 나타났다. 따라서, 전송속도와 같은 기술적인 문제와 정보의 양과 다양성의 문제, 그리고 외형적인 구성방식 등을 개선해 나가야 할 것으로 보인다. 그러나 정보를 찾는 점에서는 비교적 만족하는 것으로 나타나, 인터넷 방송이 이용자들 중심의 서비스매체라는 점을 확인시켜주었다. 한편, 이용자 조사에서 주목할 만한 점은 해외에 거주하는 교포들이 국내 인터넷 방송을 보기 위해 인터넷 방송을 시청한다는 점이었다. 그러나 4명의 소수의 조사에 그쳐서 일반화하기는 문제점이 있지만, 과거 비디오를 통해 한국 프로그램을 보던 모습을 컴퓨터 모니터를 통해 보는 모습으로 변화시키고 있음을 알 수 있었다. ; This study examines the current state of Korea’s internet broadcasting sites and the characteristics of the internet broadcasting sites users by analyzing the contents of the internet broadcasting sites of selected traditional media and surveying the usage style of the users of those internet broadcasting sites. Slightly more than 10 years after the first internet transmission of traditional broadcasting media began in 1988 in Korea. The internet broadcasting sites now encompasses numerous independent internet specific media along with the traditional media’s internet transmission posts. The speed and quality of the information provided by such internet broadcasting sites still appear to be sub par compared to those of the information provided by the traditional media. The results of this study, however, indicate that the internet broadcasting sites’s current role is complementary, rather than substitutive, of the traditional media. The internet broadcasting sites, by allowing two-way communication and encouraging proactive participation by the users, is developing into a medium that is comparatively user-friendly and user-centered. In order to show the above attributes of the internet broadcasting sites, this study analyzed the contents and usage pattern of the internet broadcasting sites. The internet sites of the three major traditional broadcasting media - KBS, MBC, and SBS - were selected to study the contents of the internet broadcasting sites. The analysis of the selected internet broadcasting sites’s contents for a period of four weeks, from April 12, 1999 to May 8, 1999, produced the following results. The common characteristics of the internet broadcasting sites include: 1) real-time internet transmission of the conventionally broadcast programs as well as availability of VOD (Video on Demand) service that allows a user to view a program at any time, 2) availability of other miscellaneous information, 3) availability of bulletin boards and chatting rooms where a user may present and/or exchange opinions, and 4) availability of a key word search system. In addition, a survey was conducted to study the usage pattern of the internet media users. The survey was posted on bulletin boards of the internet sites of the aforementioned traditional broadcasting media for a period of two weeks, from May 11, 1999 to May 25, 1999, and let the users voluntarily respond to the survey by e-mail. The profile of the survey respondents are as follows: 1) 30 males (83.33%) and 6 females (16.67%), 2) 23 single persons (63.89%) and 13 married persons (36.11%), 3) 9 college/graduate students (25.00%), 8 white-collar position (22.22%), and 6 engineers/technical specialists (16.67%), and 4) 11 Seoul residents (30.56%) as well as 3 respondents from the U.S.A. and 1 respondent from India. Most respondents connect to the internet from their workplaces, through LAN or modem, are online from 1 to 3 hours daily on average, and their main destinations are news sections of newspaper or broadcasting sites. They visit an internet broadcasting site, specifically, one or two times monthly and spend about 30 to 60 minutes in each visit. The most popular destination is the MBC internet site. Usually, a user watches the internet transmitted program and traditional broadcast program concurrently. However, the internet broadcasting sites appears to be the exclusive source of Korean programs for some respondents from abroad. The results of the survey indicate the following with regard to the respondents’ degree of satisfaction: 1) The responses with regard to both the success rate of connection and data transmission speed are dispersed and do not appear to be relevant to a user’s degree of satisfaction; 2) The responses about the rate at which the information is updated are skewed toward dissatisfaction; 3) The responses about the respondents’ experiences in finding a certain piece of information are skewed toward satisfaction; 4) The responses about the quantity and diversity of the information provided are skewed toward dissatisfaction; 5) The question about the quality of the information provided produced about the same number of satisfied and dissatisfied responses; 6) Many respondents are dissatisfied with the design of the site; and 7) Many respondents are dissatisfied with the quality of editing. The analysis of the survey further shows most of the respondents actively participates in the internet broadcasting site at times or has participated only one or two times so far. Usually a user participates by posting a message on a bulletin board or answering a quiz in the quiz section. The major factor distinguishing the internet broadcasting sites from the conventional broadcasting, from an average user’s perspective, is the availability of search engines. The responses show that the users hope the sites to increase the quantity of the information available and update the information more often. The respondents also point out that the access speed must be increased. This problem should be easily solved as the connection mechanisms to the internet improve. The results of this study show that the internet broadcasting sites will supplement and coexist with the conventional broadcasting media, rather than replacing the latter. The internet broadcasting sites will allow the users to realize two-way communication, and it will develop into a user-oriented broadcasting medium. The study on the profile of the users indicates that males are much more interested in and likely to use the internet broadcasting sites than females are. In addition, those who have greater interest in acquiring new information and technology, such as college and graduate students, white-collar workers, and engineers and technical specialists, are the main users of the internet broadcasting sites. It should also be noted that a significant number of Korean residents in foreign countries, who had to rely solely on videotaped Korean broadcasting programs in the past, are now accessing the programs through the internet broadcasting sites.-
dc.description.tableofcontents논 문 개 요 = 1 Ⅰ. 서 론 = 4 A 문제제기 = 4 B. 연구의 의의 = 6 C. 연구문제 = 7 Ⅱ. 관 계 문 헌 연 구 = 10 A. 인터넷과 미디어의 융합 = 10 B. 인터넷과 방송의 융합 = 15 C. 인터넷 방송의 개념과 특성 = 20 D. 관련연구 = 27 1. 인터넷 이용자 연구 = 27 2. 인터넷 광고 = 30 Ⅲ . 연 구 방 법 = 34 A. 인터넷 방송의 내용 분석 = 34 1. 연구 대상 = 35 2. 연구 범위 = 35 3. 연구 기간 = 35 4. 분석 방법 = 35 B. 이용자들의 이용행태 분석 = 35 1. 연구 대상 = 36 2. 연구 범위 = 36 3. 연구 기간 = 36 4. 분석 방법 = 36 Ⅳ. 연 구 결 과 = 38 A. 인터넷 방송의 내용 분석 결과 = 38 1. 공중파 방송과 관련된 프로그램들에 대한 내용 분석 = 38 1) 뉴스보도 프로그램 = 39 2) 시사.교양.다큐멘터리 프로그램 = 46 3) 드라마 프로그램 = 47 4) 쇼.코미디.오락 프로그램 = 49 5) 가정 문화 및 생활 건강 프로그램 = 49 2. 다양한 부가 서비스의 등장 = 51 1) 정보관련 서비스 = 51 2) 오락 관련 서비스 = 58 3) 이용자 참여 코너 = 60 4) 검색 서비스 = 63 B. 인터넷 방송 이용자들의 이용형태 분석 결과 = 69 1. 인터넷 이용자들의 인구통계학적 특성 = 69 2. 인터넷 사용일반에 관한 분석 결과 = 72 3. 인터넷 방송 사이트에 관한 분석 결과 = 75 Ⅴ. 결 론 = 85 A. 연구 결과 요약 = 85 B. 결론 = 88 C. 연구의 제한 점 = 90 D. 제안 및 방향 제시 = 91 참 고 문 헌 = 92 부 록 = 95 영 문 요 약 = 99-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent7339459 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 정보과학대학원-
dc.title인터넷 방송의 특성 및 이용 행태 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major정보과학대학원 언론정보학전공-
dc.date.awarded1999. 8-
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