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사회체육지도자의 인지된 조직특성과 조직유효성의 관계

Title
사회체육지도자의 인지된 조직특성과 조직유효성의 관계
Authors
안혜임
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 사회체육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 사회체육지도자가 인지하고 있는 사회체육조직의 특성을 파악하여 조직유효성에 영향을 주는 조직특성 요인을 분석함으로써 사회체육지도자가 직업사회에서 자신의 능력향상과 자질개발을 할 수 있는 여건을 마련하여 주고, 나아가 사회체육조직의 개선방안을 제시하는데 필요한 기초자료를 제공하는데 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 서울시에 소재하고 있는 준공공 사회체육기관을 모집단으로 선정하여 실기지도를 담당하고 있는 사회체육지도자를 중심으로 표본을 추출하였다. 표집방법은 유층집락무선표집법 (stratified cluster random sampling)을 이용하였고 남·여 지도자 202명을 대상으로 하였다. 본 연구에서는 사회체육지도자가 인지하는 조직특성과 조직유효성의 관계를 분석하기 위하여 인지된 조직특성은 Litwin과 Stringer(1968)등이 개발하여 한동일(1993)이 재구성한 설문지와 Ivancevich와 Matterson(1980) 등이 개발한 경력개발 요인들을 기초로 하여 작성한 설문지를 사용하였다. 조직유효성은 권상철(1991)이 제작한 직무성과 설문지와 이명제(1984)가 제작한 직무만족 설문지를 기초로 하여 이용식(1997)이 재구성한 조직유효성 설문지를 사용하였다. 자료분석을 위한 주요 통계 기법은 기술통계, t 검증, 변량분석(ANOVA), 요인분석(Factor Analysis), 상관관계(Correlation), 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 제시된 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 1. 사회체육지도자의 인지된 조직특성 정도는 책임, 온정, 지원, 표준, 갈등, 보상, 일체감, 구조, 경력개발 순으로 나타났으며, 조직유효성 정도는 직무성과가 직무만족 보다 높게 나타났다. 2. 인구사회학적 변인에 따른 인지된 조직특성은 근무기간에 따라 경력개발, 일체감, 보상요인에서 차이를 보였으며, 조직유효성은 성별과 교육수준에 따라 직무성과에서, 결혼유무와 근무기간에 따라 직무만족에서 각각 차이를 보였다. 3. 인지된 조직특성 요인과 조직유효성간의 상관관계는 비교적 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 4. 인지된 조직특성 요인 중 조직유효성에 영향을 미치는 요인은 경력개발, 온정, 보상 요인으로 나타났다. 조직유효성의 하위영역인 직무성과에서 구조, 경력개발, 온정, 책임요인이, 그리고 직무만족에는 경력개발, 온정, 일체감, 보상요인이 각각 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 토대로 살펴볼 때, 사회체육조직에 대해 사회체육지도자는 조직특성 요인 중에서 책임, 온정은 높게 인지하고 있고, 일체감, 구조, 경력개발은 낮게 인지하고 있었다. 이는 사회체육조직에서 지도자가 조직에 대한 소속감, 충성심이 낮고, 업무절차에 대한 불만과 승진이나 교육훈련, 직무성과에 부정적인 것으로 인력관리 측면에서 개선시킨다면 사회체육조직의 발전과 더불어 사회체육지도자의 보다 효율적인 자질개선과 능력향상을 기대할 수 있을 것이다. 또한 사회체육조직에서 조직유효성을 극대화시키기 위해서는 경력개발, 온정, 보상 등에서 즉, 지도자의 승진이나 직무안정, 교육훈련 등의 적절한 기회를 제공할 수 있도록 하고, 동료와 상사와의 관계, 집단간의 관계 및 조직이 전체적으로 우호적인 관계를 유지하도록 하는 것이 필요하다. 그리고 또한 사회체육특성에 따른 프로그램의 효율성 등 개개인의 수행과정에 대해서 경제적ㆍ비경제적 보상이 이루어지도록 노력하는 사회체육조직의 개선이 요구되어진다. ; The purposes of this study are not only to examine the characteristics of sport for all organizations perceived by sport for all leaders and thus provide methods of improving and developing organizations in sport for all by analyzing organizational factors which affect organizational effectiveness but also to provide basic materials on the conditions in which sport for all leaders are able to cultivate their skills and qualifications within work society. In order to achieve these purposes, questionnaire on self-evaluation was distributed to 202 instructors who are working at sport for all facilities in the Metropolitan area. The subjects of this study were selected by stratified cluster sampling method in order to proportionate the sample size. The measurement developed by Litwin and Stringer(1968), which was later reconstructed by Dong-Il Han(1993), and the measurement on career development reconstructed on the basis of the measurement of Ivancevich and Matterson(1980) were employed to examine the perceived characteristics of organizations. The questionnaire used in this study was reconstructed based on the questionnaire on organizational effectiveness by Yong-Shik Lee(1997). The major statistical method used to analyze the materials were t-test, oneway ANOVA, Factor Analysis, Pearson s correlation, and Multiple Regression Analysis. The findings of this study through the process and method of research mentioned above are as follows: 1. Sport for all leaders level of perceiving organizational factors appeared in the order of responsibility, warmth, support, standard, conflict, reward, identity, structure, and career development. In the level of perceiving organizational effectiveness, work achievement was rated higher than work satisfaction, and the overall organizational effectiveness was rated higher than average. 2. The perceived organizational factors and organizational effectiveness based on the instructors background were examined. According to length of work, significant differences appeared both in career development, identity, and compensation in perceived organizational characteristics. According to gender and level of education, there were statistically significant difference in work achievement in organizational effectiveness. Lastly, according to material status and length of work, significant differences appeared in work satisfaction in organizational effectiveness. 3. There appears to be a high degree correlation between perceived organizational factors and organizational effectiveness. 4. The perceived organizational factors affecting organizational effectiveness are career development, warmth, and compensation factors. Work achievement, the sub-field of organizational effectiveness, was influenced by structure, career development, compensation, and warmth factors, and work satisfaction was influenced by career development, warmth, identity, and compensation factors. It can be inferred from the above findings that sport for all leaders perceive responsibility and warmth the most among the organizational factors. It shows that the instructors have little perception of belonging and loyalty, they have dissatisfaction on work procedures, and are negative about educational training and work achievements. If the aspect of personnel management can be improved, both the development of sport for all organizations and the effective cultivation of the instructors skills and qualification can be expected. Moreover, in order to maximize the organizational effectiveness, it is necessary to reform sport for all organization in the aspects of warmth, structure, and compensation factors.
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