View : 43 Download: 0

문화센터의 한국무용 강좌 활성화 방안 연구

Title
문화센터의 한국무용 강좌 활성화 방안 연구
Authors
이주영
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 무용과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 성인을 대상으로 이루어지는 사회교육의 한 형태인 문화센터를 중심으로 한국무용의 역할에 대해서 고찰하고자 하는데 있다. 이에 무용의 성인교육적 역할을 이론적으로 정립하고 문화센터에서 이루어지는 한국무용 강좌의 내용과 수강실태 및 동기, 그리고 수강자들의 만족도와 개선사항을 설문조사를 통하여 살펴봄으로써 앞으로 전개되는 문화센터의 한국무용 강좌의 바람직한 방향을 제시하고자 하였다. 이를 위해서 본 연구에서는 규모와 인지도,강좌수와 수강인원 등을 감안하여 한국무용 강좌가 지속적이고 활발하게 이루어지고 있는 서울시내의 5개 문화센터를 선정하여 여기서 한국무용을 수강하고 있는 전체 수강자 354명 중에서 결석생과 설문지 조사에 불응한 수,그리고 참여했으나 불성실하게 응답한 76명을 제외하고 나머지 278명을 대상으로 설문조사를 실시하여, 조사대상자의 일반적인 특성, 문화센터의 이용실태, 수강만족도와 요구사항에 따른 인식차를 분석함으로써 그에 따른 한국무용 강좌 활성화 방안에 대한 결론을 유추하였다. 첫번째로, 조사대상자들의 연령, 학력, 생활수준 등의 일반적인 특성에 따라 한국무용의 역할에 대한 인식차이가 나타났다. 두번째로, 수강 만족도에 따른 한국무용 역할의 인식도에서도 상관관계가 있음을 알 수 있다. 세번째로, 한국무용 시작동기와 수강기간 및 횟수에 따라서도 인식의 차이를 보였다. 네번째로, 수강자들은 한국무용 강좌를 통해 정서적 안정감을 얻고 신체적인 건강을 증진시키며, 무용에 대한 일반적인 지식 및 교양을 함양시키고자 하는 욕구가 각각 36.3%, 25.9%, 16.2% 순으로 높은 인식도를 나타냈다. 다섯번째로, 대부분의 수강자들은 한국무용을 통해서 여가선용을 도모하며 건강·체련을 향상시키려는 동시에 우리나라 고유의 전통가락과 정취를 배우기 위해 한국무용 강좌를 선택한 것으로 나타났다. 여섯번째로, 수강자들은 수강내용, 방법 뿐아니라 문화센터 시설적인 면의 개선사항을 요구했으며 이에따른 한국무용 강좌에 대한 인식도에도 유의미한 차이가 나타났다. 그러나 이상의 결과 이면에 문제점들이 지적되었는데, 우선 수강내용에 있어 보다 다양한 레퍼토리로 성인교육자들의 흥미를 유발시킬 수 있는 교육방법이 재검토되어야 하겠으며, 단순히 여가나 오락위주의 형태에서 벗어나서 보다 전문적이고 체계적인 교습방법이 개발되어져야 할 것이다. 또한 단순한 동작설명에서 벗어나서 우리나라 춤에 대한 배경설명과 용어설명을 동반하고 전문 무용가들의 공연을 감상할 수 있도록 올바른 홍보가 이루어진다면 심신의 건강과 더불어 우리 전통 유산에 대한 자부심이 고취되어 성인기의 진정한 교육기관으로서의 임무를 수행하는데 이바지하게 될 것이라고 생각되며, 연령대에 맞는 선호도와 각 세대의 발달단계를 고려하여 한국무용 강좌의 내용과 방법상의 경중을 나누어 구상하고 이에 따른 문화센터 자체의 제도적 장치가 뒷받침된다면 한국무용을 통한 성인교육의 역할이 더욱 확대될 것이다. ; This study examines the role of Korean dance program in cultural center for adults continuing education in society. The purpose of this study is to provide useful data to develop Korean dance programs for the participants of cultural center. A survey was used for this study which was designed to find the participants demographic characteristics and personal motives to take part in the Korean dance program in cultual center, what programs are offered to the participants, and the degree of the participants satisfaction to the program and their suggestions. The sample of this survey is 278 participants of Korean dance program in five cultural centers in Seoul. The questionnaire for this survey was administered by a professional research center for pre-test in order to increase reliability and validity. The collected data were analyzed by using statistical package for social science(SPSS) for chi-square, analysis of variable(ANOVA), and frequency percentage. The findings of the research are ; first, the participants attitude toward Korean dance program has significant association with age, level of education, and level of family income. The higher family income and level of education the participants have, the more favorable attitude toward Korean dance program they have. Especially, the findings revealed that the participants of the forties have the most favorable attitude toward Korean dance program, second, the participants, who already have experience in cultural center, who joined cultural center with their own intention, who take active parts in cultural center, have more favorable attitude toward Korean dance program, third, the participants motives to take part in cultural center were to increase the understanding of Korean culture, to increase health both in physical and spiritual conditions, to stress out for leisure, and to satisfy aesthetic desire, fourth, the contents of Korean dance programs in cultural center consist of basic understanding of Korean dance(86%), Salpuli(69.1%), Buchechum(34.2%), and Sanjo (30.6%). And the participants attitude toward Korean dance programs has significant association with the degree of participants statisfaction to the faculty, the fee for the class, and the class hours and the class frequency, and fifth, the complaints from participants were mainly about facility problems such as small halls, shower facilities in poor and dirty conditions, and lack of mirrors. This study leads to the following suggestions for cultural center : First, the contents of Korean dance programs need to improve diversity and quality. Korean dance programs in cultural centers are required to provide the participants with various opportunities to practice and to be exposed to public performance. Second, the adjustment of class schedules from the program is required for participants convenience by separating long-term class from short-term class, and by offering diverse classes according to participants age and understanding level of Korean dance. Third, particular programs need to be developed by using audio-visual materials to help aged participants who come to be weak in concentration and memorizing. Finally, cultural centers are required to pay more attention and investment to Korean dance programs to improve educational environment. In order to make Korean dance more popular and to offer more opportunities to be exposed to Korean traditional culture in society, further researches need to focus on Korean dance programs from the perspetive of understanding traditional culture, stressing out in society, and improving the quality of leisure life.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE