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dc.contributor.author최승리-
dc.creator최승리-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:51Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:51Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000001960-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/193814-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001960-
dc.description.abstract자연은 항상 그대로인 듯하지만 그 정적인 고요함 안에는 인간들이 상상할 수 없는 에너지의 운동과 변화가 존재하고 있다. 이런 자연의 역동적인 힘은 인간의 모든 것에 영향을 주고 있으며 특히, 예술의 발전의 원동력이 되어왔다. 인간들은 예술을 통해서 자연의 아름다움과 더불어 자아의 본질을 깨닫는다. 세상의 모든 존재들은 자연의 법칙에 따라 생성, 성장, 퇴화, 소멸하여 다시 생성되는 순환 운동을 통해 변화, 발전되어 나타난 존재들임과 동시에 자연과 상호작용을 하는 존재들이다. 그렇기 때문에 쉬지 않고 생성, 소멸되는 생동감 있는 동적인 힘에 인간들의 관심과 욕구는 언제나 무한할 수 밖에 없는 것이다. 이러한 맥락에서 본연구는 역동적이고 생동감이 넘치는 생성의 이미지를 인터넷이라는 공간에 동적으로 표현하는데 그 목적이 있다. 현재까지의 인터넷은 잡지나, 서적, 신문등과 같이 정보전달의 역할을 주로 하고 있으며 대부분 과학적인 부분으로의 발전만이 계속되어 미술적인 분야의 발전은 거의 없는 상황이다. 인터넷에서 가장 보편적이라고 할 수 있는 Web Page도 디자인의 개념이 포함된것이 얼마 되지 않고 아직 대부분이 그 중요성조차 깨닫고 있지 않은 형편이다. 그러나 과거의 어느 장르라도 처음에는 공학이 주도하다 결국에는 예술의 부분, 디자인의 영역으로 확대되어진 예를 볼 수 있었다. 또한 인터넷 자체도 매우 동적인 구조를 지니고 있기에 본연구자는 생성이라는 역동적인 이미지를 나타내기 위한 가장 적절한 매체라고 생각하였다. 이에 만물 생성의 이미지와 점과의 유사성을 인식하고 생성과 소멸의 순환적 조화를 고찰하여 점의 역동적인 움직임과 변화를 통해 생성의 이미지를 형상화시켰다. 이론적 배경으로는 생성의 일반적이고 포괄적인 개념과 더불어 우주의 근본이며 생성의 철학인 동양의 태극사상과 생성의 변화와 움직임등을 알아 보았다. 생성의 표현방법으로써의 점을 연구하기 앞서 조형원리로써의 개념과 특징을 알아보고 자연과 점 그리고 생성간의 유기체적인 관계에 관한 측면을 고찰하여 보았다. 작품의 제작에 있어서는 점을 생성의 표현방법으로 하고 기하학적 형태가 아닌 유기적인 형태이면서 유동적인 점을 캐릭터로 하여 역동적인 생성의 이미지를 ‘증식(增殖)’, ‘혼돈(混沌)’, ‘태극(太極)’이라는 세가지의 주제아래 애니메이션화시켰다. 이와 같은 과정을 바탕으로 만물의 원리인 생성을 통해 자연과 만물의 유기체적인 관계를 이끌어 내어 폭넓은 조형의 이미지화를 가능하게 했고 유기체적 성격을 가진 점의 변화와 운동을 통해 생성의 이미지의 표현을 나타낼 수 있었다. 또한 인터넷이라는 새로운 매체에서 표현 범위의 확대를 제시하여 본연구자가 멀티미디어 디자이너로서 앞으로 해야할 새로운 창작과 표현의 장을 모색할 수 있었다. ; Nature always seems to be as it is, but in that static calmness there exist movements and changes of energy man can not dare to imagine. This dynamic energy of nature impact everything of man, especially has become a generative power of artistic development. Man recognizes the true nature of his ego as well as the beauty of nature through art. Every living thing of the world not only changes and develops through the cyclic movement of generation, growth, degeneration and extinction but also interacts with nature. By this reason man s concern and demand can not but accord with dynamic energy restlessly generating and extinguishing. In this context, this study is to dynamically express the dynamic, lively images of generation on the internet space. The internet up to now has played a role of information delivery like magazines, books and newspapers and its development mostly on the technological area has resulted in the few development of fine art field. The most generalized Web Page on the internet scarcely contains design concept and recognizes the importance of it. But we can see many examples of the first technological development of one genre and the final expansion of it to the artistic or design area. And internet itself has a very much dynamic structure that the author of this study thinks it is the most proper medium to express the dynamic images of generation. So the author of this study recognized some similarity between the image of generation and dot, investigated the cyclic harmony between generation and extinction, and made shapes of generative images through dynamic movements and changes of dot. As a theoretical background, general and comprehensive concepts of generation as well as eastern thoughts of Taegeuk, a philosophy about the foundation and generation of the cosmos, and changes and movements of generation have been investigated. Before studying the dot as one way of expressing generation, the author examined the concept and characteristics of dot as one principle of formation and the organic relation between nature, dot and generation too. In actual making of works, a dot was characterized into not a geometric but organic, dynamic shape, and dynamic images of generation were "Confusion", and "Taegeuk" animationalized under three themes, i.e., "proliferation", "confusion", and "Taegeuk" (The Great Absolute). Based upon this procedure, the author of this study could afford to extract the organic relation between nature and au things for extensive formation of generative images and also to express the images of generation through the changes and movements of organic dot. Also the author of this study has presented an expansion of expressional sphere on the internet, a new medium, to explore a place for new creation and expression that must be done in the future by the author as a multimedia designer.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 내용 및 방법 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 생성의 이해 = 4 1. 생성의 개념과 의미 = 4 2. 생성과 움직임 = 6 B. 점의 이해 = 12 1. 점의 개념 = 12 2. 점의 조형적 특징 = 14 3. 점과 생성 = 16 참고작품 = 19 Ⅲ. 작품의 제작 및 과정 = 23 A. 제작의도 = 23 B. 제작과정 = 25 C. 작품설명 = 27 Ⅳ. 결론 = 41 참고문헌 = 43 ABSTRACT = 45-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4800907 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title점(點)을 통한 생성(生成)의 표현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 정보디자인과-
dc.date.awarded1999. 2-
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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