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휴대용 퍼스널 제품의 style transition에 관한 연구 : pager의 디자인 진화요인 분석을 중심으로

Title
휴대용 퍼스널 제품의 style transition에 관한 연구 : pager의 디자인 진화요인 분석을 중심으로
Authors
정일주
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 정보디자인과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
디자인은 물질적, 정신적 필요를 최대한으로 만족시킬 수 있는 균형 있는 인공환경을 만들기 위한 창조적 활동이다. 경제적, 기술적 기능을 고려하여 생활환경과의 조화를 통해 소비자의 다양한 욕구에 부응하는 과정에서 소비자의 요구를 생산자에게 전달하는 역할 뿐 아니라 역으로 소비자에게 생산자의 제안을 전달하는 역할을 수행하기도 한다. 디자인 영역은 앞으로 계속 변화하겠지만 이 같은 디자인의 기본 특성은 변하지 않을 것이다. 사회전반에 하이테크의 진보가 가속화됨에 따라 사회나 생활의 혁신이 일고 있으며, 차별화에 의한 ‘다양화 시대’에서 새로운 생활양식을 만들어 내는 ‘가치창조의 시대’로 빠르게 변화되고 있다. 이러한 시대적 흐름에 대한 디자인 개발은 철저히 소비자 환경변화를 분석하여 적극적인 디자인 전략으로 대처해야 하는 것이다. 현(現) 시대의 소비세대는 더 이상 생존을 위한 제품의 필요가 아닌 자신의 문화적 욕구 충족을 중시하는 새로운 구매행태를 보여주고 있으며 제품은 컴퓨터 게임처럼 유희의 한 형식으로의 의미가 강해지게 되었다. 즉 모든 제품은 그 각각의 제품이 갖는 ‘느낌’과 ‘이미지’가 중요하게 자리하게 된 것이다. 수많은 스위치와 버튼, 복잡한 구조 등에 의하여 제품의 성능을 과시하고 소비자들에게 호기심을 주어 제품을 부각시키는, 인간을 기계에 적응시키려 하던 디자인 개발 방법은 지나갔으며 이제는 기계를 인간의 욕구에 맞도록 적응시켜야 하는 때이다. 특히 요즘은 개인화 영역이 확대되고 따라서 모든 제품의 퍼스널(Personal)화가 심화되고 있으며, 이러한 퍼스널 제품은 사용자의 생활과 정서에 깊게 작용하게 되므로 기존의 일상적이고 정규적인 방법만으로는 디자인이 급변하는 환경 변화에 대응할 수 없다는 것을 인식해야 한다. 따라서 새로운 제품의 개발 방식은 여러 분야에서 드러나고 있는 소비자의 사회, 문화, 산업, 가치관의 변화에 따른 제품의 진화 과정을 면밀히 살피고 그에 따른 대책을 마련하는 노력이 필요하게 된 것이다. 본 연구는 퍼스널 제품 중에서도 휴대하는 특성을 지니므로 더욱 사용자의 환경에 깊이 관여하는 휴대용 퍼스널 제품들의 디자인적 특성과 진화를 추진한 요인 분석에 관한 것으로서, 오늘날 두드러지게 증가하고 있는 다양한 휴대용 퍼스널 제품의 스타일 트랜지션에 관한 내용을 PAGER 라는 특정한 제품을 사례로 들어 제품의 기능·구조, 발전과정과 같은 일반적인 내용을 바탕으로 제품의 진화과정은 물론 사회 문화를 대변하는 또 다른 분야와의 연관성에서 드러나는 특성까지 조사, 분석하여 디자인 진화를 추진하는 요인을 도출하고자 하는 연구이다. ; There exists a main historical stream in an era whatsoever. This current is what we call the megatrend and the process to information society and extremely consuming society can be defined as the undeniable megatrand of the upcoming 21st century. This megatrend includes the change of industrial structure and also the change of consumer needs and the main contents of these changes are soaring tastes in surroundings for consumer desire and the expansion of personal spheres. The accelerated development of industrial technology has provided a new environment for deindustrialization and the designing field is confronting a new phase due to the extremely self-oriented interpretation of culture. The standard of the value which people seek depends on individual culture and the goal of life is changing to a life of higher quality, of an advanced dimension. As a result, products that don t give strong impressions on each consumers will be thrown out of the market rigorously and cruelly. The interests are changing from the betterment of the physical and mechanical qualities such as function or trustworthiness which are the primary, objective qualities of a product-to the secondary qualities, i. e. the subjective quality of a product. The concepts on the images of a product s design that consumers feel, the learning of mass preference through the disclosure of individual likes such as self-manifestation and self-expression leading to the discovery of design market can be considered only as classics nowadays. The electronic goods market is already in full supply and if not an innovation of life style that enhances demand not as a new demand but as a substitutional demand takes place. The expectations of a bursting demand in the electronic goods market are low for a while. But the emerging of a new consumer generation who puts more importance in the personal life than did generation in any other era has stimulated the development of personal electronic commodities and the future markets retain demand expectation as much as the potentials for consuming. "One man one item" styled electronic goods such as mini-cassette player, camcoder, CD-player, mobile phone, laptop PC, electronic planner, pager are not a family possession, but an individual one. So the demand for these product are tremendous. Especially the products that have strong portability has the tendency to be carried along or worm as a fashion, so it is of great importance that the designing should be done with emphasis on the functions and roles of a self-expressing means. The peculiar function and the form of all the objects are decided by the relativity of the internal momentum and the external effect. The internal moments are factors like structure, materials, manufacturing process, production method, property of a matter. The external effects cover existing circumstances of user, product usage and selling In this thesis, the research will be done on how the individual life style, sense, attitude is reflected in the product s form, presupposing that the performance of products are same. The pager is selected as a case study and reasons for selection are as follows. Firstly, the demand for the pager has been increasing conspicuously among the portable personal products. Secondly, the product is bought with extremely personal tastes. Last, due to the product s price and use, it has much better chance to be developed into a popular commodity. The object of this thesis are as follows ; because the pager has experienced a through product life-cycle, it has gone through diverse product·developments. although the term has been rather short, the research will be on how the cultural phenomena throughout the society-the psychology that the consumers and the society claims such as advertisements or the change of fashion- influences product change and design value. It is to improve the intuitional insight and to enhance the creativity of designers by verifying specificly the minor results that come out as a consequence through the research of relativity. That is, to pull out the concept "reasonableness" through the socio-cultural phenomena of the product and the consumer.
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