View : 86 Download: 0

한가위를 위한 촉진(Promotion)의 표현 개발에 관한 연구 : 선물세트 포장을 중심으로

Title
한가위를 위한 촉진(Promotion)의 표현 개발에 관한 연구 : 선물세트 포장을 중심으로
Authors
임호숙
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 정보디자인과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
우리는 급속한 경제 성장으로 인한 소비의 시대에 살고 있다. 기술의 발달로 제품의 격차가 줄어 들었으며, 대량생산의 결과 수요에 비해 공급이 늘어나면서 물건을 만들기만 하면 팔리는 시대는 이미 지나갔다. 치열한 경쟁속에서 기업들은 자사의 이익을 늘리기 위하여 많은 노력을 기울이게 되었고, 보다 적극적으로 소비자에게 정보를 전달하기 위한 마케팅의 수단으로 촉진(Promotion)을 사용하고 있다. 촉진은 제품의 판매를 극대화하기 위한 모든 종류의 커뮤니케이션이라고 할 수 있다. 특히, 촉진의 한 수단으로 포장디자인은 소비자에게 강력한 소구력을 가지고 있어 구매를 하기 바로 직전에 가장 효과적으로 작용하는 마케팅 수단이다. 본 연구는 선물세트 포장디자인 중 판매의 50%이상을 차지하고 있는 추석 선물세트 포장을 중심으로 하였다. 현대는 생활이 복잡하고 바빠지면서 모든 행사에 참여하기가 어려워 졌으며, 그 결과 의식이 축소 되어가고 있다. 감사의 마음과 공동체의 단결의 개념을 살리는 의미로 선물로 대신하게 되면서 선물세트 유통업계는 호황을 누리게 되었다. 현재 선물세트 포장디자인은 현란하고 화려한 색들과 획일적인 디자인으로 소비자들에게 차별화를 주지 못하므로 효과적인 커뮤니케이션이 되지 못하고 있다. 선물세트는 남에게 선물하는 것으로 다른 제품을 구입할 때 보다 포장의 의미가 더욱 큰데 비해서 제품의 판매를 극대화시키기 위한 촉진의 일원으로서 포장디자인에 관한 연구가 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 촉진의 개념과 한가위의 의미를 살펴 보고, 선물세트 포장디자인의 현황을 알아봄으로써 한가위 선물세트의 포장디자인의 중요성을 살펴보았다. 기존의 추석 선물세트의 천편일률적인 박스와 차별화 되는 색상을 제시하였으며, 마지막으로 One Sheet 구조로 된 비용을 절감한 선물세트 포장을 제안하고자 한다. 지함과 포장지를 일원화 하였고, 상판과 하판의 구조를 가진 일반적인 선물세트 형식인 Two Sheet(상판, 하판)방식을 벗어나면서 몇몇 시도된 One Sheet의 단점인 구매시에 선물상자 안의 상품을 볼 수 없는 점을 보완하여 제작하였다. 이러한 구조는 비용의 절감과 함께 과다한 포장재의 낭비를 막고 Green Design의 개념을 바탕으로 한다. 현대의 복잡한 시각환경속에서 임펙트가 강하게 남기위해서 포장디자인의 일러스트를 활용하였다. 일러스트의 표현은 민화와 추석의 이미지를 텍스츄어를 주어 나타내 4각 박스의 딱딱함을 완화하고 소비자들에게 호감을 줄수 있는 요소를 효율적으로 표현하였다. 심각한 환경문제와 IMF로 인한 경제적인 문제를 고려해볼 때, 비용절감을 고려한 효과적인 포장 디자인에 관한 계속적인 연구가 필요하겠다. ; It will never be an excess to declare that the twentieth century is the age of consumption due to the rapid economic growth of modern society. As the differences between product decrease by the technological development, and as supply exceeds demand by mass-production, now the time when every product you make is naturally sold finally comes to an end. As the enterprises make intense efforts to increase their profit, the consumers now come to have tremendous and ever increasing amount of information. It is very demanding for the common public to receive all the information. Therefore, companies make use of promotion more actively as a means of marketing to deliver information to the consumers. Promotion means all kinds of communication to maximize sales of products. Package design is one of the most effective means of promotion which influence consumers immediately before they purchase a product. Package has the compelling power of appeal to customers, and thus should be considered as a way of marketing communication. For the people living in this age, family holidays like Chusok or New Years Day come to lose their past importance gradually since the life becomes so complicated and busy for the people to participate in the gathering. While gift takes the place of gathering as an expression of gratitude, and solidarity of community, gift set makers come to enjoy prosperity. Especially the amount of gift sets sold for Chusok occupies more than half of total amount sold and therefore their importance holds higher than others. However, the package designs of the gift sets have generally failed to be a effective means of communication or differentiation to the consumers as most of them are made in gaudy and garish colors and in uniform and unvarying design. As a gift set is something presented to others, the meaning of package is much more emphasized than other types of product. Nevertheless, the package design as a member of promotion to maximize the sales of product has been ignored. In this study, I will examine the concept of promotion, and the meaning of Chusok then, present state of gift sets in order to importance and status of the package design of Chusok gift sets. Then, I ll present alternative colors which will be in contrast to the gaudy and showy boxes of existing gift sets, and furthermore propose a gift set package made of one-sheet which will significantly reduce the cost for package.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE