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dc.contributor.advisor.-
dc.contributor.author최수현-
dc.creator최수현-
dc.date.accessioned2017-08-28T21:02:48Z-
dc.date.available2017-08-28T21:02:48Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.urihttp://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/193800-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002510-
dc.description.abstract최근 사회 전 부문에 걸친 정보화의 물결이 여러 방면에 걸쳐 변혁을 가져오면서 컴퓨터가 이러한 조류의 중추적 역할을 담당하게 되었다. 새로운 지식이 계속 생성되고 소멸되는 정보사회에서는 개인이 자기에게 필요한 정보나 지식을 스스로 탐색하고 수집할 수 있는 능력이 중요시된다. 따라서 앞으로 컴퓨터를 사용할 줄 모르는 사람은 일상생활에 많은 불편을 겪게 되고 나아가 사회생활에 적응하는 데 어려움을 겪게 될 것이다. 그러나 아직 한국 국민의 60퍼센트 정도가 컴퓨터이용능력이 부족한 실정이다. 특히 정보교육의 기회가 적은 주부들은 정보사회에서 소외계층에 놓여 있는데, 가정의 주체라 할 수 있는 주부들의 정보이용능력의 부족은 가정의 정보화와 자녀의 정보화를 기대할 수 없게 한다. 따라서 정부에서는 정보교육의 기회가 부족했던 주부들을 위해 주부인터넷교실을 열어 컴퓨터와 인터넷 기초교육을 실시하고 있다. 주부들도 정부의 정보화 정책에 힘입어 주부인터넷교육에 많은 참여를 하고 있다. 이 연구는 정보사회에서 정보교육의 기회가 적었던 주부들이 정보이용능력을 위한 기초교육을 받으면서 나타난 참여동기, 학습저해요인, 교육성과의 수준을 살펴봄 으로써, 주부를 위한 정보교육의 효율적인 방법을 모색하고자 하였다. 이 연구의 모집단은 인터넷교육을 받고 있는 전업주부들이다. 이 연구는 주부 대상 인터넷교육을 실시하고 있는 서울 시내 소재의 사회복지관, 사설학원, 구청교육장에 참여한 전업주부들을 대상으로 이루어졌다. 이 연구를 위한 연구문제와 통계처리 방법은 다음과 같다. 첫째, 주부인터넷교육 참가자의 개인적 배경인 연령, 학력, 월수입, 자녀의 취학상태, 직업경험의 유무, 컴퓨터 교육경험의 유무에 따라 교육성과에 차이가 발생할 수 있는가? 이와 같은 차이를 검증하기 위하여 분산분석(ANONVA)과 t-검증을 실시하였다. 둘째, 주부인터넷교육에 참가한 주부들의 참여동기가 높고 낮음에 따라 교육성과에 차이가 있을 수 있는가? 차이를 검증하기 위하여 t-검증을 실시하였다. 셋째, 주부인터넷교육 참가자가 직면하는 학습저해요인이 높고 낮음에 따라 교육성과에 차이가 있을 수 있는가? 이 문제를 분석하기 위하여 t-검증을 실시하였다. 넷째, 주부인터넷교육 참가자의 참여동기 및 학습저해요인과 교육성과가 관계가 있는가? 이러한 관계를 분석하기 위하여 상관분석을 실시하였다. 주부인터넷교육 참가자에 대해 분석한 결과는 다음과 같이 정리될 수 있다. 첫째, 주부인터넷교육 참가자의 개인적 배경에 따라 교육성과에 차이가 있었다. 연령에 따라 교육성과의 전체 점수에 차이가 있었으며, 30대의 경우 교육성과의 하위영역인 능률 및 자질향상에서 차이를 보였다. 학력에 따라 교육성과의 전체 점수에 차이가 있었으며, 대졸이상은 교육성과의 하위영역인 능률 및 자질향상, 내적만족, 사회적응, 지적 자극, 사회인식에서 차이를 보였다. 학력에 따른 교육성과는 학력이 높을수록 교육성과가 높게 나타났다. 월수입과 직업경험의 유무 그리고 자녀의 취학상태에 따라서는 교육성과에 차이를 보이지 않았다. 컴퓨터를 배운 경험의 유무에 따라 교육성과의 전체 점수와 차이가 있었으며, 교육성과의 하위영역인 능률 및 자질향상, 인간관계의 발전, 주위의 인정에서 차이를 나타내었다. 따라서 컴퓨터를 배운 경험이 있는 주부들이 교육성과가 높게 나타났다. 둘째, 주부인터넷 교육 참가자의 참여동기성향의 점수에 따라서 교육성과의 전체 점수와 차이가 있었다. 참여동기의 하위영역인 활동지향형 참여동기, 목표지향형 참여동기, 학습지향형 참여동기의 점수가 높은 집단이 교육성과의 전체 및 하위영역에서 점수가 높게 나타났다. 참여동기에 따른 교육성과는 참여동기가 높은 집단일수록 교육성과가 높게 나타났다. 셋째, 주부인터넷 교육 참가자의 학습저해요인에 따라 교육성과의 전체 점수와 차이가 있었다. 학습저해요인의 하위영역인 상황적 저해요인에 따라서는 교육성과에 차이를 보이지 않았으나, 성향적 저해요인과 기관·제도적 저해요인에 따라서는 저해요인이 낮을수록 교육성과가 높게 나타났다. 학습저해요인에 따른 교육성과는 학습저해요인이 낮을수록 교육성과가 높게 나타났다. 넷째, 주부인터넷 교육 참가자의 참여동기는 교육성과와 정적인 상관이 있었으며, 학습저해요인과 교육성과간에는 부적인 상관이 있었다. 이러한 결과를 바탕으로, 주부를 위한 정보교육의 시사점을 다음과 같이 정리하였다. 첫째, 주부들의 연령대에 맞는 정보교육 프로그램이 보완되어야 할 것이다. 주부인터넷교육은 개인배경별로 교육성과에 차이가 있었는데, 그 중에서도 연령의 경우 30대에서 가장 큰 교육성과의 차이를 보였다. 30대는 자녀의 교육에 많은 관심을 갖는 집단으로 자녀의 학습에 인터넷을 많이 활용하기 때문에 교육성과가 높게 나타났다고 생각된다. 따라서 다른 연령대에서도 그 연령대에 알맞는 프로그램이 제공된다면, 교육성과는 더 높게 나타날 것이다. 또한 연령에 따라 집단을 구별하여 교육이 실시된다면, 각 연령대에서는 세대간의 격차를 느끼지 않고, 동료의식을 갖고 편안한 분위기 속에서 더 높은 교육성과를 얻게 될 것이다. 둘째, 주부대상의 정보교육을 위한 전문 강사가 필요하다. 성향적 학습저해요인이 높은 집단과 낮은 집단의 차이에서 성향적 학습저해요인이 낮은 집단이 교육성과가 높게 나타났다. 성향적 학습저해요인의 집단간 차이에 있어서 전체 237명 중 성향적 학습저해요인이 높은 집단이 89명, 낮은 집단이 57명으로 나타나 많은 주부들이 성향적 학습저해요인을 겪고 있었다. 성향적 학습저해요인은 학습자로서 자기 자신에 대한 태도와 자기인식에 관련이 있는 것으로 주부들이 정보교육을 받는 데 있어서 자신감의 부족과 컴퓨터에 대한 두려움을 나타내고 있다. 따라서 주부들을 대상으로 정보교육을 가르치는 강사들은 주부들의 성향적 학습저해요인을 충분히 이해할 수 있어야하며, 심리적으로 신뢰감을 줄 수 있는 능력이 필요하다. 셋째, 주부들이 항상 정보사회의 변화를 인식하고 적극 참여할 수 있는 홍보와 주부인터넷교육과 연계된 정보교육이 계속 지원되어야 한다. 주부인터넷교육에 참여한 주부 가운데 컴퓨터를 배운 경험에 따라 교육성과에 차이를 보였다. 정보교육은 일반 교양교육과는 달리 기술을 습득하는 것이기 때문에 계속적으로 정보교육이 이루어져야만 정보이용능력이 실용적으로 사용될 수 있다. 또한 주부들은 개인의 상황적 학습저해요인과는 관계없이 교육성과에 차이를 보였는데 이것은 주부들이 사회변화를 인식하고 정보사회에 적극적으로 동참하고자 하는 의지를 보여주는 것이다. 많은 주부들이 개인의 상황적 여건에 좌우되지 않고 교육에 참여할 수 있는 것은 정부의 지원이 없이는 어려운 일이다. 모든 주부들에게 경제적, 지리적 여건들이 마련되었고, 여기에 더하여 적극적인 홍보가 있었기 때문에 많은 주부들이 주부인터넷교육에 참여할 수 있었던 것이다. 따라서 주부들을 위한 정보교육은 적극적인 홍보와 함께 계속 지원될 필요가 있다. ; Computers have become indispensable to our life as the information revolution has brought on a series of radical changes to all aspects of our society. How good a person is at searching and collecting information and knowledge has became a measure of personal esteem in a society where information is incessantly created and then destroyed. A person without such skills will not only find it difficult to cope with everyday life but also feel increasingly inadequate in adapting to the changing society. However, about 60% of our population still lack the skill of using computers. Housewives, in particular, are considered the alienated class in this regard, as they are usually disconnected from the opportunity of re-education to adapt themselves to this information society. Since they are the nurturing force at every home, this makes the prospect of bringing the revolution home dim and hinder with the informed upbringing of the children in return. The government, therefore, has been running the Housewives Internet Class to rectify the situation providing them with the basic computer and Internet training, and a number of them are actively participating in the program. Following is the result of a study on the most efficient method of information education based on the survey of the motivation, the hinderance factors and the level of achievement present in the participants of the program. The surveyed group is the full-time housewives who attended the basic training classes at various social welfare centers, private institutes, and the education centers at district halls of Seoul. The methods employed thereof are: First, ANOVA and t-Evaluation to determine the degree of achievements based on the age, educated level, monthly income, presence of kids attending school, job experience and the familiarity with computer education. Second, t-Evaluation to determine the differences of achievement between the highly-motivated and the low motivation group. Third, t-Evaluation to analyse the difference in achievements between the high-hinderance group and the low one. Fourth, relativity analysis to find the relationship between the motivation and the hinderance factors present in the actual learning. The results found in this study are: First, age played a role in the degree of achievements. Housewives in their 30s showed a difference from the averaged-out general in the area of improvement of efficiency and capability. Level of education also proved to be a factor in the achievement, and the college graduates and group of higher-learning showed differences in improvement of efficiency and capability, inner satisfaction, social adaptation, intellectual stimulus and social consciousness. Income, job experience and the presence of school kids did not play a significant role in the achievement. But previous computer training definitely played a role, and showed differences in improvement of efficiency and capability, development of human relationship and recognition of others. Previous training contributed to higher marks in the achievement tests. Second, motivation played a role in the degree of achievements. Those with higher marks on activity-oriented motivation, goal-oriented motivation and study-oriented motivation also marked higher on the total and lower hierarchy evaluation of achievement. Higher motivation contributed to higher achievements. Third, hinderance played a role in achievements. Situational hinderance did not played a role, but the presence of inclinational hinderance and the institutional or systemic hinderance played a definite role in under-achieving. The less the hinderance, the better the achievement. 4. Motivation had positive relation while hinderance had negative relation to the achievement of the participants in the Internet Training. What these findings imply to the future of the information education of the housewives are: First, the education program needs to be modulated according to the age group. Personal background played a significant role in the achievements of the Internet training, and the housewives in their 30s showed the highest achievement. It can be argued that their high performance is due to their exposure to the Internet because of their high interest in the education of their kids, and the Internet is now indispensible to their education. It may also imply that other age groups can achieve more if the program is modulated to their respective ages. If participants belonging to the same age group take programs specifically designed for it, their performances can be further enhanced by sense of belonging and the comfort of ambience unique to that particular age group. Second, it is necessary to provide them with instructors specifically trained for education of the housewives. Those with low inclinational-hinderances marked higher achievement than those with high-inclinational hinderances. 89 of the surveyed showed high- and 57 showed low-inclinational hinderance revealing the fact that a lot of housewives are suffering from that particular hinderance. The inclinational hinderance is related to the housewives attitude towards themselves and self-recognition as a learner, and represents the housewives lack of self-confidence and fear of computers. Therefore, the instructors must be trained to be capable of understanding these hinderances and psychologically trustworthy to handle them in teaching the housewives. Third, continuous promotion and support for the information education is a must for the housewives to be aware of the changes of the society and to induce them into active participation in the learning. Previous experience definitely contributed to higher performances. Information education is directly related to acquiring a certain skill. Therefore a continuous upgrading is necessary to the practical handling and usage of information. On the other hand, situational hinderances affected little of the personal achievement showing the awareness in the housewives of the changes and the will to participate in the information society. However, in the absence of the government support it would be difficult to ensure their active participation considering their social situation. Various incentives of economic and demographic nature and the active promotion induced the housewives into the Internet Training Program. It goes without saying, then, more PR and continuous support should be provided for the housewives information education.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = viii I.서론 = 1 A. 연구의 필요성과 목적 = 1 B. 연구문제 및 연구가설 = 3 C. 용어의 정의 = 5 II. 이론적 배경 = 7 A. 정보사회와 여성 = 7 1. 정보사회의 특징 = 7 2. 정보사회와 인터넷 = 9 3. 정보사회와 성별 불평등 = 11 4. 인터넷과 성별 불평등 = 13 B. 성인교육의 특성과 참여이론 = 17 1. 성인교육의 특성 = 17 2. 성인의 발달과업 및 욕구 = 18 3. 성인교육의 참여이론 = 20 III. 연구의 방법 = 27 A. 조사대상 = 27 B. 조사도구 = 31 C. 분석방법 = 34 IV. 연구결과 = 35 A. 주부인터넷교육 참가자의 개인배경별 교육성과의 차이 = 35 B. 주부인터넷교육 참가자의 참여동기에 따른 교육성과의 차이 = 52 C. 주부인터넷교육 참가자의 학습 저해요인에 따른 교육성과의 차이 = 60 D. 주부인터넷 교육 참가자의 참여동기 및 학습 저해요인과 교육성과간의 상관관계 = 68 V. 결론 및 제언 = 72 A. 결론 = 72 B. 제언 = 76 참고문헌 = 79 부록(질문지) = 83 ABSTRACT = 88-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1018735 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 사회복지대학원-
dc.title주부인터넷교육 참가자의 참여동기와 교육성과 및 저해요인에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagexi, 104 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major사회복지대학원 사회교육학과-
dc.date.awarded2001. 8-
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