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하이데거의 세계 이해 : 세계이해의 지평자인 현존재의 존재성격을 중심으로

Title
하이데거의 세계 이해 : 세계이해의 지평자인 현존재의 존재성격을 중심으로
Authors
김민정
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 철학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문의 목적은 하이데거의 전기 사상에서 나타난 세계의 개념을 살펴보고 그 의의를 밝히는데 있다. 하이데거의 세계이해는 궁극적인 존재의 의미를 해명하지 못한 전통적 형이상학적 사유에 대한 비판적인 태도를 취하는 그의 철학적 근본입장과 필연적으로 연결된다. 주관성의 철학을 정초한 근대 데카르트는 주·객 이원론적 도식이라는 인식론적 관계에 근거해 세계를 이해하고자 한다. 그러나 여기서 세계는 대상화되고, 자연사물성으로 그 의미가 제한되고 만다. 하이데거는 이러한 데카르트의 세계개념은 인간을 세계와 공속할 수 없게 만든다고 지적한다. 이는 바로 존재 를 항상 사유하는 주체 앞에 서 있는 것으로 보는 무차별적 존재이해에 근거하기 때문이다. 하이데거는 본질적인 존재의 의미를 물으면서 세계를 존재론적으로 해석하고자 한다. 이 철학적 작업을 통해, 세계는 더 이상 인간의 인식주관에 의한 대상화에 의해 비로소 밝혀지는 것이 아니게 된다. 왜냐하면 인간은 인식주관을 본질로 하는 존재가 아니기 때문이다. 인간은 자신의 존재이해와 더불어 언제나 존재를 이해하는 실존 (Existenz)을 본질로 하는 현존재 (Dasein)로 규정된다. 즉 현존재는 자신의 실존적 존재방식을 통해 존재의 의미를 드러나게 한다. 이제 하이데거는 세계를 이러한 현존재의 존재성격을 통해 이해하려고 한다. 즉 현존재는 존재하는 모든 것들과 관계를 맺고 있으므로, 세계 는 현존재와 관계를 맺고 있다고 할 수 있다. 하이데거는 세계가 실존하는 현존재 존재자체를 특징짓는 세계-내-존재 (In-der-Welt-sein)라는 존재구성 틀에 속한다고 설명한다. 이는 세계와 현존재와의 관계는 더 이상 주관과 객관의 관계로 설명될 수 없음을 말한다. 인식은 세계-내-존재 의 한 존재방식으로 규정된다. 인식 속에서 현존재는 자신에게서 이미 발견된 세계에 대해서 하나의 새로운 존재입지를 갖게 된다. 세계는 데카르트식의 세계개념과 반대로 인간과 더 이상 고립적으로 존재하지 않는다. 세계-내-존재 로 존재규정 된 인간은 이미 세계 내에 존재하게 된다. 또한 인간은 본질적으로 세계전체에 열려있게 된다. 따라서 하이데거의 세계개념은 세계내부적 존재자 전체와 관계하는 현존재와의 관련 속에서 해석된다. 그런데 이때 현존재에게 세계내부적 존재자는 이론적 관찰의 대상이 아니다. 그것은 처음부터 현존재에게 친숙한 환경세계(Umwelt) 안에서 현존재의 교섭활동을 통해 주어진 것으로 이해된다. 이는 곧 하이데거의 세계이해는 바로 이미 세계 안에 친숙하게 거주하고 있는 현존재가 주변과 직접 교섭하는 구체적인 삶에서부터 찾고 있음을 말한다. 하이데거는 세계의 구성요소인 공간성과 시간성에도 현존재의 존재성격과 관련지어 설명하고자 한다. 그에게 공간과 시간은 더 이상 객관적·이론적·추상적 의미로 주어지지 않는다. 어디까지나 세계는 현존재의 실존론적 영역과 다름 아니기 때문이다. 한편 이러한 하이데거의 세계개념이 비록 새롭게 의미부여 된 현존재를 통한 세계이해일지라도, 현존재를 강조함으로 인해 또 하나의 인간중심적인 면을 나타낸다고 할 수 있다. 그럼에도 그것은 주·객 대립을 넘어선 세계해석의 새로운 지평을 마련하고 있다는 사실을 보여주는 것이기도 하다. ; This study is to examine the concept of the world that is expressed in the early thoughts of Heidegger, and to present its significance. The understanding of the world in Heidegger is totally tied to his basic philosophical position, in which he criticizes conventional metaphysics that cannot explain the meaning of the ultimate Being . The modern idea of Descartes, a founder of the philosophy of subjectivity, tried to understand the world based on the epistemological relation, a dualistic diagram of subject and object. However, his theory has the limitation that the world is considered as an object and, thus, it becomes the mere Tings of Nature(Naturdinglichkeit). Heidegger pointed out that the view of the world of Descartes couldn t make humans compatible with the world. The reason is that, on the basis of the understanding of undifferentiated Being, Descartes sees Being as always a subject to known by a knowing subject. Heidegger strives to interpret the world ontologically, inquiring into the meaning of essential Being. Through these philosophical processes, the world is not any longer revealed through objectivism by subjective understanding of humans, since man is not Being containing subjective understanding in essence. Humans are defined as Dasein with an essence of existence (Existenz), understanding Being of self along with an understanding of Being of others all the time. That is, Dasein reveals the meaning of Being via the existence of self. Heidegger tries to understand the world through these characteristics of Dasein. In other words, since Dasein is connected with all other present things, the world can seem to be connected with Dasein. Heidegger explains that the world belongs at the constitutive state of Being, the Being-in-the-world (In-der-Welt-sein), which characterizes the existence per se of Dasein. That is to say that the relation of the world and Dasein is no longer explained by a subject-object relation. Knowing can be defined as the kind of Being which belongs to Being-in-the-world . Dasein achieves a new status of Being towards the world which has already been discovered in the self through understanding. In contrast to Descartes viewpoint on the world, humans ceased to exist as an isolated being. Humans, who are defined as Being-in-the- world , started to exist already in the world, being open to the whole world in essence. Accordingly, Heidegger s viewpoint on the world is considered as a correlation of the total entity within-the-world and Dasein. However, to Dasein, the entity within-the-world is not an object for theoretical observation; instead, it is considered to be provided through negotiable activities of Dasein in a familiar environment (Umwelt) from the beginning. To put it another way, understanding of the world in Heidegger means that Dasein, which is already familiar with the world, seeks for a concrete life by negotiating with the environment. Furthermore, Heidegger tries to explain temporal and spatial constituent factors of the world, connecting with the existent characteristics of Dasein. To Heidegger, time and space are not objective, theoretical and abstractive meanings any more, as the world is regarded as the existential sphere of Dasein. This concept of the world in Heidegger is an understanding, which was gained through Dasein that is newly designated as a meaningful factor; however, it could also reveal a man-centered aspect by placing emphasis on Dasein. In spite of this, it also shows that the view of Heidegger overcomes the opposing relation of subject and object, thus opening the door to new thoughts on the understanding of the world.
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