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원산지와 가격이 티셔츠의 제품평가에 미치는 영향에 관한 연구

Title
원산지와 가격이 티셔츠의 제품평가에 미치는 영향에 관한 연구
Authors
김진희
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 외재적 단서인 원산지와 가격에 변화를 주며, 브랜드와 점포는 동일하게 제시하여 실제 마켓상황에 근접하게 하게 설정함으로써 티셔츠의 원산지와 가격이 품질지각, 가치지각, 구매의도에 미치는 영향을 연구하였다. 따라서 시장 개방화로 수많은 제품이 경쟁하며 국내생산과 해외생산이 병행되는 시점에서, 본 연구는 마케터에게 목표교객을 파악하여 적절한 원산지와 가격 선정전력을 수립하는데 도움을 주며, 소비자에게 원산지 및 가격의 조작으로 인해 소비자 자신들의 품질평가가 달라지는 것을 파악하게 함으로써 마케터의 전략에 무조건적으로 따라가는 품질평가나 구매를 막고 보다 합리적인 소비방안을 마련하는데 기초자료로써 제시되고자 하였다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 티셔츠의 원산지에 따른 제품평가의 차이를 알아본다. 둘째, 티셔츠의 가격에 따른 제품평가의 차이를 알아본다. 셋째, 티셔츠의 원산지와 가격의 상호작용에 따른 제품평가의 차이를 알아본다. 넷째, 티셔츠의 원산지와 가격의 유형별 제품평가의 차이를 알아본다. 다섯째. 품질지각, 가치지각, 구매의도 간의 상관관계를 알아본다. 연구 방법은 이론적 고찰과 실증적 연구를 병행하였다. 실증적 연구를 위해 선행 연구와 예비조사를 토대로 연구자가 구성한 설문지에서, 우너산지는 미국, 한국, 중국,으로 선정하고 가격은 고가, 중가, 저가로 선정하였다. 원산지와 가격에 따른 9가지 유형의 설문지를 서울대학교, 연세대학교, 이화여자대학교에 재학중인 대학생과 대학원생 960명을 대상으로 배포하여 총 912부를 SPSS Package로 분석하였다. 분석은 요인분석, 신뢰도 검증, One-way ANOVA, MANOVA, Tukey 와 Duncan 사후 검증, Pearson의 적률상관분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 티셔츠의 원산지에 따라 품질지각, 가치지각, 구매의도는 각각 차이가 나타났다. 품질지각의 경우 미국산, 한국산, 중국산의 순으로 평가 되었고 가치지각과 구매의도의 경우는 한국산 및 미국산 티셔츠가 높게 평가되었다. 한국산 티셔츠의 경우 품질에서 미국산 티셔츠와 보다 낮게 평가되었으나 가치지각과 구매의도에서는 미국산 티셔츠와 더불어 높게 평가되었다. 중국산 티셔츠의 경우는 품질지각에서 가장 낮게 평가 되었다. 둘째, 티셔츠의 가격에 따라 가치지각, 구매의도에서 각각 차이가 나타났다. 저가의 티셔츠가 중가 및 고각의 티셔츠 보다 가치지각과 구매의도에서 높게 평가되었다. 그러나 티셔츠의 가격에 따라 품질지각은 차이가 없었다. 셋째, 티셔츠의 원산지와 가격에 따른 상호작용효과는 품질지각에서만 나타났으나, 가치지각과 구매의도에서는 상호작용 효과가 나타나지 않았다. 넷째, 티셔츠의 원산지와 가격의 츄형별 품질지각, 가치지각, 구매의도는 각각 차이가 나타났다. 품질지각에서 모든 가격대의 미국산 티셔츠와 한국산 티셔츠가 전반적으로 높게 평가되었으나 한국산 고가 티셔츠는 미국산 고가 및 중가보다 상대적으로 낮게 평가되었다. 그러나 중국산 티셔츠 경우 가격이 달라지는 것과 상관없이 가장 낮은 품질로 평가되었다. 가치지각에서 품질지각과는 반대로 저가의 티셔츠가 높게 평가되었으나, 중국산 저가 티셔츠의 가치지각은 미국산 저가 및 한국산 저가 티셔츠보다 낮게 평가되었다. 또한 가치지각에서 중국산 저가 티셔츠는 중국산 중가 및 고가 티셔츠와 비슷하게 평가되었으며 모든 가격대에서 미국산 티셔츠는 한국산 티셔츠와 비슷하게 평가되었다. 구매의도에서 모든 가격대에서 한국산 티셔츠가 높게 평가되어 중가, 저가의 미국산 티셔츠와 같게 평가되었다. 한편 구매의도가 낮은 중국산 티셔츠는 중가 및 저가에서 한국산 및 미국산 티셔츠와 구매의도의 차이가 있었으나, 고가에서 구매의도가 낮은 미국산 고가 티셔츠와 중국산 고가 티셔츠는 유의한 차이가 없었다. 다섯째. 티셔츠이 제품평가에서 품질지각, 가치지각과 구매의도 간의 상관관계는 가지지각과 구매의도의 상관관계가 가장 높게 평가되었으며 품질지각과 가치지각, 품질지각과 구매의도 순으로 높게 평가되었다. ; This study is designed to find out the effects of country-of-origin and price on perceoved quality, perceived value and purchase willingness of T-shirts when T-shirts is limited to the same brand and store of extrinsic clues and is changed by country-of-origin and price of extrinsic attributes to close to real market situation. Therefore, this time that a lot lf products are competed with each other and ard produced in home and abroad according to opening to opening market. It will provide marketers to find the target consumers and to choose the suitable country of origin, and reasonable price Besides, it will be the basic data that guide consumers to avoid following marketers strategy without any opinion and aid them to establish their own way of spending money wisely. Therefore, these issues are selected for the main subjucts as follows: First, a study of country-of-origin of T-shirt effects oerceived quality,perceived value, and purchase willingness. Second, a study of the price of T-shirts effects perceived quality, perceived value, and purchase willingness. Third,a study of interaction of the country of origin and the price of T-shirts effect perceived quality, perceived value, and purchase willingness. Fourth, a study of types of the countty of origin and the price of T-shirts effet perceived quality ,perceived value, and purchase willingness Fifth, a study of the correlation between the perceived quality and value, between perceived quality and purchase willingness and between perceived value and purchase willingness. The method of this study is vased on theoretical and empirical ways. For empirical one, it is done by questionnaire survey that is designed by that is the country of origin are U.S.A., Korea, and China and that is the price are high, middle, and low of price and by the basis of preceding studies and primarily survey. The 9 types surveys by country of prigin and pricd are transmitted to the undergraduate and graduate sdhool 960 students in Seoul. Total 912 data of 960 questionnaires are used in the final statistical analysis using SPSS Package, factor analysis, One-way ANOVA, MANOVA, Duncan test, Tukey test, and etc. are appied. The results of this study are as follows: First, each of these countries of U.S.A, Korea, and China effects perceived quality, perceived value, and purchase willingness. In case of the perceived quality, it has been evaluated well in the order of U.S.A., Korea, and China of origin. China of origin is evaluated the lowest in perceived quality. Second, each of these price effects perceived quality, perceived value, and purchase willingness. In the perceived quality and purchase willingness, low priced T-shirts are evaluated higher than the middle and high priced ones. Third, interaction of country-of-origin and effects only perceived quality. Forth, types about country-of-origin and price effects perceived quality, perceived value, and purchase willingness. In the perceived quality, all U.S.A and Korea T-shirts has been evaluated in normal but high and uiddle priced U.S.A. T-shirt. In the perceived value, low priced China T-shirts and middle and high priced China T-shirts are evaluated nearly the same. Also, every priced U.S.A. and Korea T-shirts are evaluated nearly the same. In the purchase willingness, all priced Korea T-shirts are evaluated high and middle and low priced U.A.S. T-shirts are evaluated the same. Besides, evaluation of China T-shirts is dirrerent from one on middle and low priced Korea and U.S.A High U.S.A and China priced T-shirts that are evaluated low in purchase willingness is no dirrerent. Firth, in the evaluation of products, the correlation between perceived value and purchase willingness, between oerceived value and oerceived willingness, and between perceived value and ourchase willingness.
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