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dc.contributor.author강은경-
dc.creator강은경-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:38Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:38Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000002691-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/193773-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002691-
dc.description.abstract인터넷이라는 매체의 장점을 활용한 광고를 통해서 기업은 적은 비용으로 많은 소비자를 만날 수 있으며, 고객의 반응도 바로 파악할 수 있다. 이러한 광고는 크게 기업과 소비자를 연결하는 인터랙티브 미디어(Interactive Media) 모델과 배너광고(Banner Advertising)를 조합한 모델로 나뉜다. 인터랙티브 미디어 광고는 인터넷의 쌍방향성을 활용하여 소비자취향을 분석해서 차별적으로 광고를 제공할 수 있다는 장점을 가지고 있어, 기존 광고에 비해 그 효과를 높일 수 있으리라 기대한다. 소비자 실태 분석에 따르면, 인터넷 사용 인구의 증대 뿐 아니라 새로운 활용도구 및 통신 환경, 매체 환경 등에 의해 사용자의 요구사항이 고급화·다양화되고 있다. 이와 같은 사용자 요구에 가장 적절한 광고 형태는 인터랙티브 미디어 광고이다. 본 연구는 리치미디어 광고 형태와 e-Mail 광고 형태를 병합하여 불특정 다수 중심이 아닌, 특정 사용자를 위한 인터랙티브 미디어 광고 형태 기반으로 이루어 졌다. 본 연구에서 제안하고 있는 방법은 다음과 같은 구현방식으로 제안되어졌다. - 첫째, 사용 접속 순간 환경 제공을 다양하게 했다. 기존의 텍스트와 단순한 이미지만의 구성에서 벗어난 리치미디어의 활용과 접속 페이지만으로 사용자 요구사항의 쉽고 빠른 변동이 가능토록 설계하였다. - 둘째, 사용자 중심의 e-Mail 광고 개념에 리치미디어를 활용할 수 있는 최적방안을 제안한다. e-Mail 광고에 리치미디어를 활용하여 e-Mail을 받는 순간 사용자가 관심있는 내용에 접속이 가능하도록 한다. - 셋째, 리치미디어 사용 환경 최적화를 위하여 사용자 접속 속도를 고려한 디자인 설계과정을 제안한다. 디자인 설계 과정은 파일용량설정, 시간설정, 스토리설계, 광고아이템과 맞는 캐릭터설정, 환경(목소리,움직임 등) 및 배경설정, 테스트 등으로 나뉘어 진다. 이와 같은 디자인 설계는 레이아웃, 컬러, 폰트, 네비게이션 등과 같은 기존 디자인 설계 흐름 외에 용량, 시간, 속도 등을 고려해야 한다. ; Businesses can now reach out to numerous consumers and check out their responses almost instantly at a low cost by utilizing advertisements that leverage the advantages of Internet to the fullest. These types of advertisements are classified into two models : Interactive Media, which connects consumers to businesses, and Banner Advertising-plus-Interactive Media which leverages the interactive, multi-lateral nature of the Internet in analyzing customer needs, demands and preferences, as well as offering differentiated advertising. This differentiation is a major advantage of Interactive Media, since this category is expected to be more effective than traditional advertising methods. Based on consumer surveys, consumer demand is increasingly becoming more sophisticated and diverse as the number of people using the Internet continues to soar and as users become familiarized with new tools, communications and media environments etc. Amidst these changes in user requirements, rich media and e-mail advertising methods that comprise different forms of Interactive Media will be used to offer personalized advertising services instead of mass targeting. The methods recommended in this research were developed in accordance with the following: First, the environments provided at the time the users connected were diversified. Design that allows prompt and easy changes according to changing user requirements was developed utilizing rich media. This deviates from existing text and simple image-based contents by using connection pages. Second, the utilization of user-oriented, E-Mail advertising concept based on rich media is recommended. Enable the users to connect easily to pages they are interested in, the moment they receive rich media based e-mail advertisements. Third, a design planning process that takes into account the user s connection speed is recommended in creating an optimal rich media user environment. Planning for design development involves setting up 1) file capacity, 2) time, 3) story design, 4) characters suitable for the advertising items, 5) environments (voice, movements etc), 6) background, and 7) test. This type of design planning needs to factor in traditional design elements such as the lay-out, color, fonts, navigation as well as Internet-specific factors such as capacity, time, speed etc.-
dc.description.tableofcontents논문개요 I. 서론 1.1 연구배경 및 목적 = 1 1.2 연구의 의의 = 2 II. 인터넷·e Mail 이용자 실태조사 2.1 인터넷 이용률 및 이용자 수 = 4 2.2 인터넷 접속 방법 = 5 2.3 인터넷 주이용목적 = 6 2.4 e Mail 보유현황 = 6 III. 본론 3.1 리치미디어(Richmedia)를 활용한 광고 = 8 3.1.1 리치미디어(Richmedia) = 8 3.1.2 리치미디어(Richmedia) 기술들 = 9 3.1.3 리치미디어 광고의 사례 = 12 3.2 e Mail을 활용한 광고 = 17 3.2.1 e Mail 광고 = 17 3.2.2 e Mail 광고 & eCRM = 19 3.2.3 e Mail 광고의 서비스 유형 = 21 3.2.4 e Mail 광고 유형 = 25 3.3 개인별 맞춤 서비스(Personalization) = 29 3.4 인터넷광고 효과 극대화를 위한 제안 = 31 IV. 구현결과 : 리치미디어를 활용한 개인맞춤형 e Mail서비스 4.1 서비스 신청폼 작성 = 34 4.1.1 사용자를 고려한 환경설정 = 34 4.1.2 개인별 맞춤 서비스 = 37 4.2 확인메일발송 = 44 4.3 구조설계(Information Architecture) = 45 4.3.1 목표 = 45 4.3.2 레이아웃 & 타이포그래피 = 46 4.3.3 그룹핑 & 레이블링 = 50 4.3.4 네비게이션 = 50 4.3.5 컬러 = 51 4.3.6 그래픽 요소 = 51 4.3.7 정보전달의 효율성 = 52 4.3.8 신속한 업데이트 기능 = 52 4.3.9 인터넷광고 효과 극대화를 위한 설계 52 4.4 화면설계 = 53 4.4.1 VOD화면 = 53 4.4.2 OnAir화면 = 53 4.4.3 AOD화면 = 54 4.4.4 NEW화면 = 54 4.5 화면 디자인 및 비주얼 구현 = 56 4.5.1 VOD화면 = 53 4.5.2 OnAir화면 = 53 4.5.3 AOD화면 = 54 4.5.4 NEW화면 = 54 V.결론 = 59 참고문헌 = 61 Abstract = 63-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1205432 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 정보과학대학원-
dc.title리치미디어를 활용한 개인맞춤형 e-Mail 서비스 설계 및 구현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major정보과학대학원 멀티미디어학전공-
dc.date.awarded2001. 8-
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정보과학대학원 > 멀티미디어학전공 > Theses_Master
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