View : 27 Download: 0

모바일 디바이스 피드백 메시지 내 이모티콘 사용이 메시지의 감성 수용도에 미치는 영향 : 휴대폰 단말기의 피드백 메시지를 중심으로

Title
모바일 디바이스 피드백 메시지 내 이모티콘 사용이 메시지의 감성 수용도에 미치는 영향 : 휴대폰 단말기의 피드백 메시지를 중심으로
Authors
권보연
Issue Date
2001
Department/Major
정보과학대학원 멀티미디어학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 정보 통신 기술의 발달로 인하여 휴대폰을 사용한 음성 송수신 이외에 데이터 송수신을 통한 커뮤니케이션이 활성화 되고 있는 환경에서 사용자가 모바일 시스템을 사용 시 제공 받게 되는 현재의 텍스트 중심 피드백 메시지가 사용자와 서비스 사이드 사이의 의사 소통을 원활하게 하는데 충분한 역할을 수행하지 못하고 있음에 주목하여 사용자가 서비스 사이드와 커뮤니케이션 하는 동안 서비스 사이드로부터 충분한 가이드와 친절한 배려를 받았다는 감성적 만족도를 증가 시키기 위한 방법으로 이모티콘을 이용한 피드백 메시지 디자인을 제시하고 있다. 기술의 발달, 특히 커뮤니케이션 테크놀로지의 비약적 발달과 광범위한 확산은 기존의 사회과학적 패러다임으로 설명하기 어려운 다양한 변화를 낳고 있다. 이전까지 언어로 인식되지 않았던 다양한 표현 요소들이 언어적, 또는 비언어적 가치를 확보하고 있으며 사용자들의 수용도 역시 빠르게 증가하고 있는 추세이다. 이러한 변화된 환경 하에서 연구자는 이모티콘을 디지털 커뮤니케이션 시대의 준 언어적 정보 계열 중 커뮤니케이션 시각 언어로 해석하였으며, 텍스트와 단순한 기호의 조합으로 구성된 형태적 특성을 모바일 단말기의 디스플레이 환경에 적합한 용이성으로 인식하여 이모티콘의 사용이 모바일 시스템 내 커뮤니케이션 효율 증진에 도움이 될 것으로 판단하였다. 이러한 가설을 가지고 텍스트 피드백 메시지에 이모티콘을 추가 적용함으로써 메시지 전달 과정에서 누락되거나 오해의 소지가 있는 감성적 요소의 전달 효율을 증진 시키는데 사용하였으며 모바일 시스템 사용자를 대상으로 이의 검증을 위한 감성 수용도 조사를 실시하였다. 감성 수용도 조사 결과, 이모티콘이 사용된 대안 디자인이 텍스트로 이루어진 원안 디자인과 비교하여 통계적으로 유 의미한 수준의 긍정적 감성 전달 효과를 나타내었다. 긍정적 효과란 피드백 메시지를 통하여 전달되는 긍정적 감성 요소인 공손함과 친근함은 보다 강하게 수용되고 부정적 요소인 무성의함과 딱딱함은 완화되어 수용됨으로써 모바일 서비스 사용 시 발생하는 피드백 커뮤니케이 션의 결과로 서비스 사이드와 보다 우호적인 관계를 형성할 수 있음을 확인할 수 있었다. 피드백 메시지에 사용된 이모티콘의 이해와 수용은 그것을 구성하고 있는 텍스트와 아스키 기호의 다양한 조합을 통해 창조되며 사용자의 인간 요소적인 측면에서 쉽게 인지할 수 있는 것이어야 한다. 이것은 이모티콘이 피드백 메시지 내에서 일종의 감성 요소를 내포한 메타포의 역할을 하기 때문이며 부적절한 이모티콘이 사용될 경우 오히려 감성 전달의 역효과가 발생할 수 있다. 또한 이모티콘을 사용하는 커뮤니케이션은 현재의 모바일 미디어의 기술적 수준에 영향을 받으며 디바이스의 개선 및 전송 속도 등 커뮤니케이션 기술의 발달에 따라 그 효용성은 달라질 수 있다는 한계를 가지고 있다. 그럼에도 불구하고 현재의 기술 환경 하에서 휴대폰 모바일 시스템을 이용하는 사용자는 그들의 커뮤니케이션 과정에서 감성 전달을 위한 효과적인 수단으로 이모티콘을 활용하고 긍정적으로 수용하고 있으며, 사용자의 인구통계적 특성이나 주요 사용자 층 간의 이모티콘 노출 빈도 등의 변수는 감성 수용에 큰 영향을 미치지 않는 것으로 나타나 일반 사용자 환경에 광범위한 적용 가능성을 보였다. 서비스 사이드는 이러한 결과를 바탕으로 모바일 시스템의 피드백 메시지에 이모티콘이 포함된 디자인을 적용하여 모바일 시스템을 사용자 중심적인 커뮤니케이션 미디어로 설계할 수 있으며 정보 전달의 수단 외에 감성적 요소를 전달할 수 있을 것이다. ; Due to the development of communication and information technologies new expression tools create. New communication process is accepted by users recently. The process has not been considered languages. Non-lingual language gets border between sender and receiver in the communication. Emoticon is one of the new communication expressions that create from electronic communication circumstance. Emoticon is playing a role to convey emotional feeling between sender and receiver. Emoticons have their own looks. For examples Anger , Happiness , Enjoyment , Sorrow and so on. Why users want to use these strange communication methods? For the electronic communication, users are able to express their information with text-based tools. But the tools lack of emotional feeling among users. So it causes misunderstanding and misses out core emotional factors. Some non-lingual language contributes conveying emotional elements in the electronic communication. In the mobile device, especially PCS and cellular phone, users are not satisfied with electronic communication without voice. Users cannot send their feeling and emotional intention to others sufficiently. It is caused by their text-only message designs. Plain text messages contribute to notify exact information but not to convey emotional feeling or care. They can result in user dissatisfaction in service. Mobile device user looks upon feedback message as an attitude of service side. Feedback message is one of the important factors to build an image to the users about service side. So this research is designed to offer new feedback message in the mobile device, PCS and Cellular, to develop the communication efficiency between end-user and service side with Emoticons . Advantage of emoticons as electronic communication in the mobile devices that emoticon is made of simple text and symbol. So it is profitable to apply small display window and narrow bandwidth. New feedback message design is with simple emoticons. To probate of academic assumption about emoticon design, it went by way of taking an emotional analysis to users. Tested messages were guided from usability engineering verifying. This step is for screening against a bad effect using inadequate message. To analyze result, design 2 types of message contents, task confirms message and task failure message, they are comparing to datum as positive or negative. And each message is applied offering 2 kinds of emoticons from previous selected steps.This research design aims at decreasing dependency on other various except emoticons. In the emotional acceptance test to users, the degree of their acceptance was constructed by Likert 5 point scale. After doing it, the mean and standard deviation by category and by area are calculated. The result of analysis, emoticon feedback message increases emotional favorable impression against plain text message. It is observed positive contents and negative contents commonly. Politeness and friendship is high enough at the new emoticon deigns. And insincerity and rigidity is low enough at the emoticon ones. These results are statistically meaningful. Positive emotional factors are increased and negative ones are decreased. It means emoticon designs contribute to convey emotional feeling and build up positive relationship between users and service side when users receive feedback messages. Understanding emoticon is created from combination of text and symbols. It has to cognize as users human factors. It is because emoticon works as a metaphor, which contains emotional factors in the feedback messages. If it were applied with wrong emoticon in feedback messages, users would receive negative affection from emoticon message before text one. Communication with emoticon is dependant on the level of mobile communication technologies. So development of mobile device and improvement of bandwidth will make effectiveness change. However, under the level of technology at present, users who consume mobile communication system receive the emoticon as effectual conveying emotion positively. Moreover users demographical elements, sex and age, or user experiences of emoticons are not serious factors at the emotional acceptance. This means that emoticon message is able to apply general users circumstances. Service side can apply emoticon to the mobile system feedback message. And emoticon design trail will ad d to user centered design architecture and communicate with users not only information receive but also emotion receive.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
정보과학대학원 > 멀티미디어학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE