View : 671 Download: 0

인터넷을 활용한 효과적인 영어 문법 학습 방안 연구 : 중학교 영어 학습자의 문법 의식 상승 활동을 중심으로

Title
인터넷을 활용한 효과적인 영어 문법 학습 방안 연구 : 중학교 영어 학습자의 문법 의식 상승 활동을 중심으로
Authors
고유미
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
제 7차 교육과정은 학습자의 자율성과 창의성을 신장하기 위한 학생 중심의 교육과정으로 의사 소통 능력 신장뿐 아니라 유창성과 정확성의 균형있는 발달을 추구하여 문법 교육의 중요성도 무시하지 않고 있다. 또한 세계 영어 교육의 흐름을 살펴보면 의사소통 교수법의 흐름 속에서 학생들이 배우고자 하는 언어 형태에 자연스럽게 의식을 두어 특정 언어 형태를 익히게 하는 문법 교육의 효과가 입증되면서 문법 지도의 필요성이 다시 부각되고 있다. 한편 학교 교육 현장에서는 여전히 전통적인 교사 중심의 문법 수업이 많은 부분을 차지하고 있는 것이 현실이다. 그러나 학습자가 주체가 되어 문법 규칙에 대한 가설을 세우고 검증할 수 있는 학생 중심의 문법 교육이 필요하다. 또한 어렵고 지루하다고 느끼기 쉬운 영어 문법 교육이 효율적으로 이루어지기 위해서는 학습자들의 흥미와 동기를 유발시키는 것이 무엇보다 중요하다. 이는 자기 주도적인 학습을 강조하고 학습자가 흥미와 성취감을 느끼면서 학습할 수 있도록 시청각 자료 및 멀티미디어를 다양하게 활용할 것을 강조하는 제 7차 교육과정을 통해서도 알 수 있다. 이러한 상황에서 학습자 중심의 자기 주도적 학습이 가능한 인터넷의 활용은 영어 문법 학습에 새로운 가능성을 제시하고 있다. 따라서 본 연구는 인터넷을 활용한 효율적인 영어 문법 학습 방안에 대해 연구하고자 한다. 이에 따라 인터넷 홈페이지라는 매체를 활용하여 학습자의 문법 의식 상승을 유도하고 영어 문법을 효과적으로 학습할 수 있는 수업을 개발하여 학교 교육 현장에 적용해 보고 학습자의 영어 문법 학습과 영어 문법 학습에 대한 태도 변화에 미치는 영향에 대해 논의해 보고자 한다. 이를 위하여 인터넷을 활용한 문법 수업을 중학교 1학년 학생들을 대상으로 10주간 실시하였다. 실험 집단에게는 문법 의식 상승이 일어날 수 있도록 구성된 과제를 제공하여 인터넷을 활용하여 스스로 문법 규칙을 학습할 수 있도록 지도했다. 즉, 학습자가 인터넷 동화를 활용하여 목표 언어 형태를 포함하는 예문을 스스로 찾은 후, 조원들의 토론을 거쳐 규칙을 유추해 가는 문법 학습 활동이 이루어졌다. 통제 집단의 경우는 실험 집단과 동일한 목표 문법에 관해 교수가 이루어졌으나 학생 중심의 수업이 아닌 교사 설명 중심의 강의식 문법 수업이 진행되었다. 본 실험 연구를 통해 얻어진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 인터넷을 활용한 문법 수업이 학습자의 문법 학습에 어떠한 영향을 미치는지를 연구한 결과, 인터넷을 활용한 문법 수업을 실시한 실험 집단과 교사 중심의 문법 설명식 수업을 실시한 통제 집단간 문법 평가 점수 향상에 있어서 유의한 차이를 보여 실험 집단에게 실시된 인터넷 활용 문법 수업이 학습자들의 문법 학습에 보다 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 또한, 통제·실험집단의 영어 문법 교육에 대한 흥미도 및 태도 변화를 설문 조사로 연구한 결과 두 집단간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 실험 집단이 실험 이후 영어 문법 교육에 대한 흥미가 증가한 것에 반해 통제 집단은 오히려 실험 이전보다 부정적인 반응을 보였다. 이러한 결과는 문법 의식 상승 활동 중심의 인터넷 활용 문법 수업이 효과적인 문법 학습 방안의 하나로서 영어 교육 현장에서 긍정적으로 검토될 수 있는 가능성을 시사한다고 할 수 있다. 둘째, 통제·실험 집단간 상위 수준 학습자는 문법 점수의 향상도가 비슷하여 유의한 차이를 보이지 않았으나 하위수준의 학습자의 경우 실험집단이 통제 집단보다 점수가 크게 향상되어 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 또한 영어 문법 교육에 대한 태도 측면에서도 통제·실험 집단간 상위 수준의 학습자의 경우에는 유의한 차이를 보이지 않았지만 통제·실험 집단의 하위 학습자의 경우 실험 집단의 하위 학습자가 매우 긍정적인 태도 변화를 보여 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 이러한 결과는 인터넷을 활용한 수업이 하위 수준의 학습자의 문법 학습에 매우 긍정적인 영향을 미쳤음을 시사한다. 셋째, 인터넷을 활용한 문법 학습 활동에 대한 학습자의 반응을 알아보기 위해 실험 이후 설문 조사를 실시한 결과 학생들의 실험 수업에 대한 반응은 전반적으로 매우 긍정적이었다. 문법 학습에 대한 새로운 접근법이었기 때문에 자신감과 흥미가 유발되었다는 의견이 많았으며 앞으로 기회가 주어진다면 또 하고 싶다는 반응을 보여 인터넷 활용 문법 수업에 대한 높은 선호도를 보였다. 또한, 학습자들은 조별 협동 학습을 할 수 있었던 점, 동화를 읽으면서 문법을 자기 주도적으로 공부할 수 있었던 점, 컴퓨터를 활용한 흥미로운 수업이었다는 점등을 수업의 장점으로 높이 평가했는데 이와 같은 반응은 면담 결과에서도 알 수 있었다. 이러한 분석 결과는 인터넷 활용 문법 학습 활동이 제 7차 교육과정에서 강조하고 있는 과제 중심 교육, 소집단 활동 및 학습자 중심학습을 구현할 수 있는 하나의 대안적 방법으로서의 가능성을 보여준다고 할 수 있다. 반면, 학생들은 컴퓨터 하드웨어 및 인터넷 접속 속도 등 기술적인 여건이 뒷받침되지 못한 점과 과제 수행할 시간이 부족했던 점을 단점으로 지적했다. 결론적으로 인터넷을 활용한 문법 학습을 통해 교사 중심의 수동적인 문법 학습에서 탈피하여 학습자가 학습의 주체가 되어 자기 주도적으로 학습을 할 수 있고 개별 학습과 수준별 학습이 가능하다. 또한 조별 학습의 형태로서 학습자들이 매우 적극적으로 수업에 참여할 수 있었고 무엇보다 학습자의 영어 문법 학습에 대한 흥미 및 동기를 유발시킬 수 있다는 점에서 인터넷을 활용한 문법 수업의 의의는 매우 크다. 인터넷을 활용한 문법 학습 활동은 상위 학습자보다는 하위 학습자들의 문법 학습에 더 효과적인 것으로 나타났으므로 상위 학습자보다는 하위 학습자들의 문법 교육에 적극 활용하는 것이 바람직한 것으로 생각된다. 또한 문법 규칙 학습을 위한 문제뿐 아니라 내용 이해를 유도하는 문제들을 함께 제시하여 형태와 의미 모두를 고려한 학습이 이루어지도록 하고 학습자의 요구를 반영하여 그들의 인지적 수준에 맞는 동화 선정을 고려한다면 보다 긍정적인 효과를 가져올 수 있으리라 기대된다. 또한 아무리 좋은 활동도 반복하면 학습 효과가 감소하기 마련이다. 따라서 교사는 문법 사냥 수업의 적절한 활용뿐 아니라 영어 문법 학습을 위한 다양하고 창의적인 활동들을 개발하여 읽기와 말하기 등 다른 영어 기능의 발달에도 기여할 수 있는 수업으로 진행해야 할 것이다.; As the ability to use English both correctly and fluently has been emphasized in the 7th School Curriculum of Korea, we are beginning to pay attention to the role of grammar instruction in second and foreign language teaching and learning. In spite of the 7th School Curriculum of Korea focusing on learner-centered education and task-based learning, traditional teacher-fronted grammar instruction has been conducted at many Korean schools. However, teachers should provide students the opportunities to learn English grammar for themselves with intrinsic motivation. It can be realized through the effective use of the Internet. Therefore, it is necessary to develop an effective web-based program in which students can induce linguistic rules for themselves and also promote learners positive attitudes toward English grammar learning. This study aims to develop a web-based program for English grammar learning which is composed of the grammar consciousness-raising activities and investigate its effects on the knowledge of English grammar and attitudes toward English grammar learning of the middle school students. The experimental group and the control group, which consisted of first year middle school students, participated in this experiment for ten weeks. These groups were divided into upper and lower levels respectively. The experimental group took part in the grammar consciousness raising activities on the Internet, and these activities were performed in groups. The control group was given traditional teacher-centered grammar lessons. The auxiliary verb "can," to-infinitive, past tense, present progressive and auxiliary verb "will" were target linguistic features. The pretest, the posttest, the questionnaire and the interview were administered to measure the development of learner s knowledge in grammar and the change of the attitudes toward the English grammar learning. In addition, the process of the learners task performance and their responses to the class were investigated by teacher s class observations and the additional questionnaire for the experimental group. After the 10-week period, the major results are as follows: First, the results showed that the experimental group using the web-based program achieved significantly better results in their posttest than the control group. This result indicates the grammar consciousness-raising activities through the Internet have positive effects on the learning of English grammar. Their attitudes toward English grammar learning also became significantly more positive while the attitudes of the control group became negative. Therefore, we can conclude that the effective use of the Internet is necessary in the teaching and learning of English grammar. Second, the lower level students in the experimental group showed significantly better results than the ones in the control group, and their attitudes toward English grammar learning became much more positive. On the other hand, the upper level students showed no significant difference between the experimental group and the control group. This means that the learning of grammar through the Internet had positive effects on the lower group because it encourages the lower level students to learn English grammar with confidence and interest. Third, the results of the additional questionnaire and the interview indicated that in general the experimental group students were satisfied with the grammar consciousness raising activities through the Internet. They answered these group activities increased interest and intrinsic motivation in English grammar learning. Also they evaluated grammar learning using the Internet and storybooks as effective. On the other hand, they pointed out some problems in the condition of the multimedia classroom such as the speed of the Internet. In conclusion, we can find that the use of the Internet in the learning of English grammar has positive effects on students achievements and attitudes toward English grammar learning, especially in the lower group. Therefore, teachers should give the lower level students the chance to learn grammar through the effective use of the Internet rather than teacher-fronted grammar instruction. Additional research on the effective use of the Internet should consider not only the grammar knowledge but also the four skills of English including writing, speaking, reading and listening. Also, this study suggests the importance of teacher training of online education and the improvement of the equipment in the multimedia classroom.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE