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중학교 영어 수업에서 CD-ROM을 활용한 듣기 능력 향상에 관한 연구 : 전체 교실 수업과 짝 활동 수업에서 상, 하위 집단 중심으로

Title
중학교 영어 수업에서 CD-ROM을 활용한 듣기 능력 향상에 관한 연구 : 전체 교실 수업과 짝 활동 수업에서 상, 하위 집단 중심으로
Authors
박수진
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
6, 7차 교육 과정에서 의사 소통 능력이 강조되면서 듣기와 말하기에 대한 중요성이 강조되고 있다. 듣기 능력이 언어 기능의 기초가 되며, 최근 가장 중요시되고 있음에도 불구하고, 학교 교육 현장에서는 듣기 학습이 제대로 이루어지지 않고 있다. 따라서 학생들의 흥미를 고려한 효율적인 듣기 학습을 위한 구체적인 학습 방안이 필요하다. 본 연구에서는 중학생의 듣기 능력의 향상을 위하여 CD-ROM을 활용, 교사 주도의 전체 교실 수업과 학생 중심의 짝 활동 수업을 실시하였을 때, 수업 환경에 따른 듣기 수업의 효과성을 알아보고자 하였다. 전체 교실 수업 집단과 짝 활동 수업 집단으로 2개의 실험 집단을 구성하여, 90명의 학생들을 대상으로 10주 동안 실험을 실시하였다. 전체 교실 수업은 일반 교실에서 교사가 멀티미디어를 활용하여 교사의 주도로 실시되었고, 짝 활동 수업은 컴퓨터실에서 듣기 능력이 비슷한 2명의 학생이 한 대의 컴퓨터를 함께 활용하여 개별화된 학생 중심의 듣기 학습을 하였다. 본 실험의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 듣기 수업 진행 방법에 따른 두 집단별 듣기 능력 향상도에는 차이가 있는가? 또한 듣기 유형에 따라 듣기 능력에서 어떤 차이를 보이는가? 둘째, 각 집단의 상, 하위 학생들간의 듣기 능력의 향상도에는 차이가 있는가? 셋째, 듣기 수업 방법에 따른 집단 간 학습 태도는 어떻게 차이가 있는가? 또한 집단 간 상, 하위 학생들의 학습 태도는 어떠한 차이가 있는가? 전체 교실 수업에서는 교사의 주도로 컴퓨터를 작동시키고, 학생들은 대형 모니터를 보면서 듣기 학습을 하였다. 수업은 교사의 의도된 설계에 따라 CD-ROM이 선택적으로 활용되었으며, 학생들은 교사의 체계적인 설명을 들으면서 듣기 학습을 하였다. 반면, 짝 활동 수업에서는 학생들이 스스로 원하는 단원을 선택하고, 듣기 능력이 비슷한 2명이 짝이 되어 함께 듣고 의견을 교환하면서 개별화, 반복 학습을 하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 멀티미디어를 활용한 듣기 수업은 컴퓨터실에서의 짝 활동 집단에 보다 효과적이었다. 상위 집단의 경우, 두 집단에서의 듣기 능력의 향상도에 유의미한 차이가 없었으나, 하위 집단의 경우 컴퓨터실에서의 짝 활동을 한 경우 개별적인 반복 학습과 교사의 개별적인 도움으로 학습 동기가 유발되어 듣기 능력의 유의미한 향상을 보였다. 둘째, 듣기 문제의 영역에 있어서 컴퓨터실에서 수업을 받은 학생들은 특정 정보 찾기 영역과 세부 사항 진위 파악 영역에서 유의미한 향상이 있었다. 두 집단의 상위 학생들은 문제의 유형에 전혀 영향을 받지 않았지만, 하위권 학생들의 경우에 컴퓨터실에서 자신의 수준에 맞는 반복 학습, 짝과의 의견교환, 교사와의 상호 작용을 통해 특정한 정보를 찾는 연습을 많이 함으로써 특히 이 부분의 유의미한 향상이 있었던 것으로 보인다. 셋째, 학생들은 멀티미디어를 활용한 수업에 대한 긍정적인 반응을 보였다. 듣기 능력의 유의미한 향상이 있었을 뿐 아니라 학생들의 학습 태도나 동기면에서 긍정적인 모습이 보였다. 짝 활동 수업을 하는 경우, 평소 전체 수업을 할 때에는 볼 수 없었던 적극적인 태도를 보이는 학생들이 많았다. 결과적으로 7차 교육 과정에서 가장 강조되고 있는 의사 소통 능력 중 듣기 능력의 신장을 위해서는 먼저 학생들의 흥미와 동기를 유발시킬 수 있는 수업 매체를 활용할 수 있어야한다. 교사는 수업시간에 멀티미디어를 효과적으로 활용할 수 있는 방안을 마련하며, 학생들에게 멀티미디어를 활용한 자료를 단순히 제시하기보다는 학생들의 개별적인 수준을 고려하여 수업을 설계하는 것이 필요하다. 즉, 교실에서의 컴퓨터와 프로젝션 TV를 통한 전체 수업 뿐 아니라,컴퓨터실을 적극 활용하여 학생들이 멀티미디어 학습을 통하여 수준별 개별화 학습을 할 수 있도록 도움을 주는 것이 바람직하다. 특히 상위 학생들보다는 하위 학생들이 영어 듣기 학습에 대한 동기 및 흥미를 지속시킬 수 있도록 수업 시간 뿐 아니라 수업 시간 외의 컴퓨터실의 활용을 권장하며, 멀티미디어 학습이 지속될 수 있도록 이에 대한 교사들의 계속적인 노력이 필요하다.; The purpose of this study is to research the efficiency of teaching methods for listening in English using multimedia (CD-ROMS) to improve the listening ability of middle school students between in a whole class (in the regular class) and a pair work class (in the computer laboratory). Two target groups, the whole class work group and the pair work group, were examined for this experiment for ten weeks. The whole class was teacher-centered and the pair work class was learner-centered: two students whose listening abilities were similar performed individualized listening work, sharing one computer together. The research questions are addressed as follows: First, are there any differences between the listening abilities of the two groups according to the types of the teaching method of listening? Are there any differences across the types of listening practice questions? Second, are there any differences of listening ability between the high and low levels of each group? Third, are there any differences in learning attitude of each group according to the instructional method? And are there any differences between the high and low levels in each group? In the whole class work, only the teacher operated the computer and students practiced listening watching projection TV. The teacher gave a systematically designed lesson based on CD-ROM material, and students followed the procedure under the teacher s direction to practice listening strategies. In the pair work, students selected the lesson they wanted to learn and they listened to the dialogue watching the monitor together. They tried to practice their listening ability by exchanging opinions. They had individualized and repeated listening work. The lesson plan was designed to learn from the pre-listening stage, the listening stage to the post-listening stage. In the end, they summarized their listening learning by solving questions. The findings of the study are summarized as follows: First, listening using multimedia is more efficient for the pair work class in a computer laboratory. But there was rarely significant difference of listening ability in the high level of each group. But in the case of the low level, there was improvement in the listening test in pair work. As the high level students had higher learning motivation, they didn t seem influenced by the learning environment. But the low level students had difficulty in listening because they did not have enough chances to repeat what they learned in the whole group lesson. However, when the low level group in a computer lab was able to do individualized work, interacted with their partner, and get some individual help from the teacher. Peer interaction seemed to motivate them and to help them improve their listening ability. Second, in regards to the types of listening questions, especially in specific information searches and true & false questions, there was significant improvement in the pair work group. While the high level students weren t influenced by the types of questions, the low level students showed significant improvement through repeated listening, exchanging opinions, and interacting between the teacher and the students. Third, as the results of survey & interview, there was a positive reaction to multimedia-assisted listening. In spite of little improvement of listening ability in this study, there was more possibility of improvement in their learning behavior. This finding shows that there is a strong possibility for the students in pair work group to improve their listening ability. In conclusion, it is necessary to utilize multimedia in the computer lab for more effective listening instruction as the 7th National curriculum emphasizes. Moreover, the findings in this study suggest that the student-centered pair work, rather than the teacher-directed whole group, better assists students to practice their listening ability in this setting.
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