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사회과 심화 보충형 수준별 수업자료 개발 및 적용 : 중학교 2학년 '현대 사회와 민주 시민' 단원을 중심으로

Title
사회과 심화 보충형 수준별 수업자료 개발 및 적용 : 중학교 2학년 '현대 사회와 민주 시민' 단원을 중심으로
Authors
민자용
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
21세기 사회는 새로운 지식의 생산과 활용이 사회적 발전의 기틀을 형성하는 지식 기반 사회로서, 지식이 개인의 사회적 지위와 지위 확보를 위한 전제 조건으로서 중요시되고 있다. 이런 사회적 변화를 반영하여 우리 나라에서 2000년부터 단계적으로 시행되고 있는 제 7차 교육 과정은 구성주의 철학에 기초를 두고 있으며, 수준별 교육 과정의 운영을 특징으로 한다. 이는 학생의 능력, 적성, 필요, 흥미에 대한 개인차를 고려하여 운영하는 교육 과정으로 사회과 교육에서는 심화·보충형 수준별 교육 과정이 적용된다. 사회과 심화·보충형 수준별 교육 과정의 현장 정착에 있어 가장 큰 어려움으로 지적되는 것이 바로 적합한 수업 자료의 부족이다. 따라서 새로운 교육 과정에 맞는 풍부한 교수-학습 자료의 개발 및 현장 검증 연구가 절실히 요청되고 있다. 이에 본 연구는 사회과 교육의 목적과 가장 직접적으로 연관되는 중학교 2학년 사회 교과서 내용 중 V. 현대 사회와 민주 시민 단원의 수준별 수업 자료를 개발하여 현장에 적용해 봄으로써 수준별 수업이 전통적 수업보다 사회과의 목적을 달성하는 데 효과적이라는 가설을 검증하고자 하였다. 먼저 문헌 연구를 통해 제 7차 교육 과정과 수준별 교육 과정에 대해 살펴보고, 사회과 교육의 개념 및 성격, 사회과 교육과 민주 시민 교육과의 관계에 대해 알아보았다. 위의 이론적 배경에 기반하여 학생들의 자기 주도적 학습 능력을 향상시키고 개인차를 고려하며, 학생들의 다양한 요구와 흥미를 반영할 수 있도록 수준별 수업 자료를 개발하였다. 실험 연구는 사전 검사를 실시하여 집단의 동질성을 검증한 후, 실험 집단과 통제 집단에 서로 다른 수업 방법을 적용하는 방식으로 이루어졌다. 그리고 나서, 사회과 교육의 근본 목표인 민주 시민성을 측정할 수 있는 설문지를 작성하였고, 이를 수준별 수업을 진행한 실험 집단과 전통적 수업을 진행한 통제 집단 모두에게 적용하여 그 결과를 SPSS 9.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 심화·보충형 수준별 교육 과정이 사회과의 목적 달성에 효과적이라는 가설을 검증하기 위하여 연구 변인을 다음과 같이 설정하였는데, 독립 변인은 심화·보충형 수준별 수업의 적용이고, 종속 변인은 민주 시민성의 향상이며, 이를 측정하기 위한 하위 변인은 지식, 기능, 가치, 행동 측면으로 세분화하여 각각 측정 지표를 설정하였다. 또한, 학습자들의 특성 변인은 학업 성적 및 사회 교과에 대한 흥미도이다. 연구 대상은 본 연구자가 소속된 서울시 서초구에 위치한 B남자중학교의 2학년 6개 학급 224명의 학생들이며, 실험 기간은 2002년 3월 13일부터 2002년 4월 13일까지로 각 학급당 7차시에 걸쳐 수업을 실시하였으며, 8차시에 설문 조사를 실시하였다. 연구 결과의 분석에 사용된 실증 분석 방법은 t-test이며, 95%의 신뢰 구간에서 유의수준 p=0.05로 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 성적 상위 집단의 수준별 수업에 의한 사회과의 목표 달성 정도는 지식, 기능, 가치, 행동의 모든 영역에서 실험 집단의 평균 점수가 통제 집단의 평균 점수보다 평균 2.24점 더 향상되어 통계적으로 유의미한 차이를 보였다(p<0.001). 성적 하위 집단의 수준별 수업에 의한 사회과의 목표 달성 정도 또한 네 가지의 모든 영역에서 실험 집단의 평균 점수가 통제 집단의 평균 점수보다 평균 2.63점 더 향상되어 통계적으로 유의미한 차이를 보였다(p<0.001). 또한 학생들의 사회 교과에 대한 흥미도가 높을수록, 사회 교과 성적이 우수할수록 심화·보충형 수준별 수업의 효과는 대체로 크게 나타났다. 본 연구에 의하면 사회과의 목표 달성에 수준별 교육 과정의 운영이 효과적인 측면이 많으므로, 앞으로 현장에서 사회과 수준별 교육 과정이 활성화될 수 있도록 사회과 교사들에 대한 전문 기관의 종합적이고 체계적인 연수가 실시되어야 하며, 수준별 교육 과정 운영을 위한 다양하고 풍부한 자료와 교재의 제작이 절실히 요청된다고 하겠다.; The society of the 21st century we live is knowledge-oriented one whose developmental foundations are knowledge application and new knowledge creation. So that knowledge has become a precondition for the sake of individuals secure social status. This social change has been reflected on the 7th national curriculum that has been put into practice by stage since 2000; and its main character is its operating the curriculum by level. This educational process advancing by stage considers individual students ability, aptitude, necessity, and interest, also personal particulars. The social studies adopt the supplementary·deepened curriculum by level. This leveled educational curriculum is already decided as the most important task of the 7th National Curriculum, and has been executed. The problem of whether or not this curriculum is to be put into practice is withheld at the present, instead, more practical ways to operate this curriculum and develop research materials should be developed in order to enhance the settlement possibility of this curriculum advancing by level and to obtain the best educational results in the present educational real-spots. This study reorganized the fifth chapter, Modern Society and Democratic Citizens among the teaching materials shown in the contents of social study textbook used by 2 year middle school students in order to adopt it to the classes advanced by level in schools. Furthermore, this study developed new teaching materials and applied them to real teaching activity so as to verify the hypothesis that the study advancing by level is more efficient for achieving the goals of social studies than the uniform classes. Above all, the process of the 7th National Curriculum and the curriculum advanced by level were examined through research on documentary records. Next, the concepts and characters of the social studies and the relationship between the social studies and democratic citizens education were investigated. Based on the above study, class-instruction plans and teaching materials used for the classes divided by level were devised. With respect to experimental study, a fore-examination was conducted to verify groups homogeneity, next, different studying methods were applied to the experimental group and the controlled group. Then, a questionnaire was made to measure the democratic citizens characters, which is the fundamental goal of the social study education. It was distributed to both groups, the experimental group who took the classes advance by level and the control group who took the uniform style s classes. The data were analyzed by SPSS 9.0 program. In order to verify the hypothesis that the supplementary·deepened curriculum by level is efficient for achieving the goals of social studies, the research variables were established as follows; the independent variable is adoption of supplementary·deepened curriculum by level, the subordination variable is promotion of democratic citizenship, and the lower rank s variables are minutely divided into knowledge, function, value, behavior. Then each measurement index was set. Also, learners characteristic variables are academic records and their interest rate in social studies. The study subjects are 224 2-year male students who attend the 6 classes of B middle school located at SeoCho-Ku, Seoul. The experimental period ranges from March the 3rd, 2002 to April the 13th, 2002. Each classroom had 7 times classes, and at the 8th time, a questionnaire survey was conducted The analysis method used in this study was t-test. The data were verified at the 95% reliance section, by the significance level of p=0.05. The study results are summed up as follows; With regard to the goal-achieving rate obtained from the supplementary·deepened curriculum by level , the average marks of the experimental group increased 2.24 points more than that of the control group, in all areas such as knowledge, function, values, and behavior, which indicates a statistically significant improvement(p<0.001). also, as for the social studies goal-achieving rate obtained by the supplementary·deepened curriculum by level , the average marks of the experimental group increased 2.63 points more than that of the control group, in all 4 areas such as knowledge, function, values, and behavior, which indicates a statistically significant improvement(p<0.001). Also, the higher students interest rates in social studies, the higher were their scores of social studies, the more efficient were the supplementary·deepened curriculum by level , in general. According to this study, this supplementary·deepened curriculum by level had many effective sides for the purpose of achieving social studies goals, more comprehensive and systematic training and study activities should be conducted for the teachers of social study, so as that these social study classes by level might be activated in actual educational spots. Moreover, more various and affluent teaching materials and textbooks should be developed in order to effectively manage this supplementary·deepened curriculum by level .
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