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아동의 환경친화적 소비행태에 관한 연구 : 초등 4,5,6학년을 중심으로

Title
아동의 환경친화적 소비행태에 관한 연구 : 초등 4,5,6학년을 중심으로
Authors
송병화
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원 일반사회교육전공
Degree
Master
Abstract
좁은 국토에 인구밀도가 높은 우리 나라는 지구 환경에 적지 않은 빚을 지고 살아간다. 해외에서 막대한 자원을 들여와 소비하면서 우리 국토가 모두 흡수할 수 없는 오염물질을 내뿜고 있기 때문이다. 세계자연보호기금(WWF)이 매년 1백 50여개 국가를 대상으로 조사한 사용 생태량 보고서를 보면 우리 국민 한 사람이 지구로부터 빌려쓰고 있는 환경 빚 은 세계에서 여덟 번째로 많다. WWF 보고서는 현재 우리 국민의 소비수준을 만족시키려면 1인당 5.6ha씩의 생산성있는 토지를 확보해야 하지만 실제로 우리가 확보한 생태량은 1인당 0.74ha에 불과한 것으로 평가했다. 이 때문에 1인당 부족량인 4.86ha 만큼 지구 환경에 빚지고 살아가는 셈이다. 이와 같은 문제 해결을 위하여 미래의 경제주체인 아동들에게 장차 건전하고 합리적이며 사회적 책임을 다하는 민주시민으로서 맡은 바 역할을 충실히 수행할 준비를 갖추도록 학교 교육이 특히 강화되어야 할 것이다. 특히 아동의 바람직한 가치관 형성을 위하여 의식적인 측면의 교육이 더욱 중요하게 다뤄져야 하며, 사회과에서 환경교육이 더 중요하게 되었다. 이 논문에서는 여러 문헌과 선행연구의 결과를 통하여 초등 사회과와 환경교육, 환경교육의 목표, 환경 친화적 소비 관련 내용을 살펴보고 현재 시행되고 있는 초등학교 3,4,5,6학년 교과서(7차 교육과정)의 환경관련 내용을 분석하였다. 그리고 실제로 초등학교 4,5,6학년의 환경 친화적 소비 행태를 조사하였는데 이때 학년별 요인에 따라 어떻게 다르게 나타나는가를 분석하였다. 또한 경제적 유인동기 측면에서 환경 마크 노트 선호도와 환경오염에 대한 구체적 지식이 환경 친화적 소비 행태에 어떤 영향을 미치는지를 조사·분석하였다. 경제적 유인동기 측면에서의 환경 마크 노트 선호도는 고학년일수록 높게 나타났으나, 집단간 유의한 차이로 나타나진 않았다. 환경오염에 대한 구체적 지식이 환경 친화적 소비 행태를 함양하는데 효과적이라는 분석결과가 나왔다. 따라서 미래의 경제주체로서 초등학교 아동들에게 보다 사회적 책임 있는 환경 친화적 소비 행태를 함양하기 위하여 환경교육이 더욱 확대·강화되어야 할 것이며, 이러한 교육활동이 나라와 인류의 미래에 기여할 수 있을 것이라 기대된다.; Korea with the narrow land and high population density is considerably indebted to global environment. That s because it imports a considerable amount of resources from abroad and consumes them, generating pollutants all of which its land can t absorb. According to the Used Ecology report on the research conducted with about 150 countries each year by the World Wildlife Fund(WWF), one Korean is eighth most indebted to global environment in the world. The WWF report estimated that a 5.6ha productive land is needed for each person to meet the current consumption level of Koreans but the actual ecology secured by us is only 0.74ha per one person. For this reason, each of us is indebted to global environment for 4.86ha, which is deficit for each. To settle such a problem, most of all, school education must be reinforced to enable children who are future economic subjects to prepare to make a good performance as a democratic citizen who is sound, rational, and socially responsible. In particular, conscious education should be more stressed on to encourage children to form desirable values, and education for environment-friendly consumers to connect consumers with environment is required for economic education in social education increasingly. First, a study was conducted on contents related to environment-friendly consumption in various literatures and results of previous studies, and an analysis was made on those related to economy and environment in 3rd, 4th, 5th, and 6th year current textbooks of elementary school (seventh curriculum). And the environment-friendly consumption of 4th, 5th, and 6th year children was actually examined: an analysis was made on the difference according to sex, grade, academic result, and home environment. In the respect of economic proximate motive, additionally, study and analysis were made on what influence concrete knowledge of environment-friendly consumption and environmental pollution has on environment-friendly consumption. The result demonstrated that female students were more environment-friendly in their consumption than male students, which wasn t verified as having a significant difference. Children residing in the apartment house left more food at school than those not residing in the apartment, which was verified as having a significant difference. That seems to be because overprotection of children with better living standard by their parents led to selfish action at school. As for environment-friendly consumption in the respect of economic proximate motive, the analysis demonstrated that female students are more sensitive to economic proximate motive than male students; besides, the higher grade, the better academic result, and the higher living standard, the more sensitive to it. In addition, the analysis result showed that concrete knowledge of environmental pollution is effective in facilitating environment-friendly consumption. Thus, school education must be more extended and reinforced to enable elementary school children to make environment-friendly consumption with more social responsibility as an economic subject, and such an educational activity is expected to contribute to the future of this country and mankind.
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