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I, Albeniz의 중 III, IV권에 관한 연구

Title
I, Albeniz의 중 III, IV권에 관한 연구
Authors
이미나
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 스페인의 민족주의(nationalism) 작곡가의 한 사람인 이삭 알베니스(Isaac Albeniz: 1860-1909)의 피아노 모음곡〈이베리아(Iberia)(1905-1908)>중 제 3권과 제 4권에 관한 연구이다. 이 연구는〈이베리아>제 3권과 제 4권에 나타난 민속 어법의 분석을 통하여 곡에 대한 올바른 이해와 연주상의 도움을 주는 것이 그 목적이다. 알베니스는 스페인 민족주의 발전에 지대한 영향을 끼쳤다. 페드렐(F. Pedrell: 1841 -1922)로부터 시작된 스페인 민족주의는 알베니스를 거쳐 그라나도스(E. Granados: 1867 -1916), 화야(M. Falla: 1876-1946)에 이르기까지 발전하였다. 스페인 민속음악은 이베리아반도에 정착했었던 비잔틴, 이슬람, 집시 문명의 영향으로 그 다양함을 자랑한다. 멜리스마적이며 심오한 칸테 혼도(cante jondo), 프리지아 선법의 사용, 독특한 민속 춤 리듬들, 기타 및 타악기들이 스페인고유 음악의 특징적 요소들이다. 알베니스의 피아노 모음곡〈이베리아>는 선율, 음계, 리듬 등에서스페인 민속 음악의 요소를 활용하여 민족주의적 경향을 나타내고있다. 리듬적인 측면에서 제 3권에서는 제 1곡 엘 알바이신(EIAlbaicin)에서 블레리아스(bulerias)리듬, 제 2곡(EI polo)에서 폴로(polo)리듬, 제 3곡 라바피에스(Lavapies)에서 하바네라(habanera)리듬 등의 민속 춤곡 리듬이 적용되고 있으며, 제 4권에서는 제 1곡(Ma´Iaga)에서 말라게냐(malaguen~a)리듬, 제 3곡(Eritan~a)에서 세비야나(sevillanas)리듬 등의 민속 춤곡 리듬이 나타난다. 음계적인 측면에서는 프리지아 선법(phrygian mode)과 온음 음계(whole-tonescale) 사용이 나타나며 선율상으로는 멜리스마(melisma)와 심오한전통 노래인 칸테 혼도(cante jondo)가 나타난다. 이 외에도〈이베리아>에는 기타 주법의 여러 가지 활용도 나타난다. <이베리아>3·4권에는 유년기 시절 구미 각지로의 연주 여행, 방랑 생활과 유학 생활 그리고 영국 빠리(Paris)에서의 생활로 나타나는 프랑스 인상주의 기법이 그의 스페인 민족주의적 음악 요소에 보조 장치로 작용하여 더욱 독창적이며 국제적(cosmopolitan)인 음악세계로 만들어 주고 있다. ; This thesis is intended to examine Isaac Albe´niz(1860-1909) s musical tendency and usages of folk musical language through his piano suite Vol. III, IV. In this paper, writer analyses the national musical expressions and features which Vol. III, IV have. Writer may hope that this will provide deeper understanding towards the intentions of I. Albe´niz and his masterpiece and that many pianists can be received benefits to study these pieces. During the second half of the 19th century and early decades of the 20th, one of the remarkable movement in music is `Nationalism . The development of modem Spanish music was begun by Felipe Pedrell(1841 1922). Succeding to Pedrell s musical ideal, I. Albe´niz became the Spanish national musician and composed suite . Spanish folk music is very rich because of rigional diversity and the influence of Byzantine, Moslem, Gypsy civilizations that settled the Iberian Peninsula. Cante jondo, a traditional Spanish folk song and a genre sometimes called "flamenco" , is accompanied by guitar in which the voice is metrically free, ornamented, limited in range, and often unfixed of intonation. This melismatic and flowing melody feature evokes the melancholic sadness in mood. The essence of Spanish music lies not only in exotic appeal of its modal melodies but also in the characteristic rhythm found in its folk dances. Unique dance rhythms as the jota, fandango, seguidillas, polo, etc. is the picturesque description of Spanish scenes and landscapes mostly centered around Andalusia. Each of these pieces utilizes Spanish dance rhythms and folk songs. Book III of is consisted of "El Albaici´n" , "El polo" , "Lavapie´s" , and Book IV is consisted of "Ma´laga" , "Jerez" , "Eritan~a" . He quotes folk dance rhythms such as buleri´as, polo, habanera, malaguen~a, sevillanas. In these pieces, he mainly uses phrygian mode, whole-tone scale and cante jondo. In addition, there are manifold style of playing instrument hike guitar. French `Impressionism in Vol. III, Iv makes the Spanish music to be understood better and his musical world to be creative and cosmopolitan by working sub-elements.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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