View : 22 Download: 0

D. Shostakovich의 <24 preludes & fugues, Op.87>중 제10번과 제22번 분석 연구

Title
D. Shostakovich의 <24 preludes & fugues, Op.87>중 제10번과 제22번 분석 연구
Authors
손수연
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 드미트리 쇼스타코비치 (Dmitri Shostakovich, 1906 -1975)의 <24 전주곡과 푸가, 작품87>中 제 10번과 22번을 분석함으로써 그의 음악적 경향을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 20세기에 프로코피에프(Sergei Prokofieff, 1891-1953), 라흐마니노프(Sergei Rachmaninoff, 1873-1943)와 더불어 러시아의 대표적인 피아노 작곡가중 한 사람인 그는, 평생을 러시아 안에서 국가의통제하에 음악활동을 하며‘사회주의 리얼리즘’과‘신고전주의’를받아들인 참다운 의미의 소비에트 작곡가이다. 쇼스타코비치의 피아노 작품중 신고전주의 양식의 대표작이라고할 수 있는 <24 전주곡과 푸가, 작품87>은‘20세기의 평균율’이라불릴 만큼 음악사적으로 그 위치가 중요하며 그의 피아노 작품 중에 대표작으로 손꼽힌다. 본 논문은 제1장에서 그가 활동하던 시대적 배경을 알아보았고,제2장에서 그의 생애를 다루었으며, 제3장에서 그의 피아노 작품전반에 대하여 살펴보았으며, 제4장에서 <24 전주곡과 푸가, 작품87>의 배경과 특징을 알아보고 이 중에서 제10번관 22번을 분석하였다. 제10번과 22번을 분석한 결과는 다음과 같다. 제10번의 전주곡은 인벤션 스타일의 모방적 대위법이 쓰였으며,제22번 전주곡은 연습곡풍의 형식이 쓰였다. 두 곡 모두 푸가는 4성푸가로 주제와 응답이 딸림조 관계인 진정푸가(real fugue)이다. 제10번에서는 대주제가 3개가 제시되나, 22번에서는 대주제는 제시되지 않고 다만 주제를 모방하는 선율만이 제시된다. 그는 이 작품에서 단지 바흐를 모방하는 데 그치는 것이 아니라,러시아 음악의 고유한 양식도 활용하고 있으며, 옛 민속 가요 형식인 빌리나(Bylina)로부터 국민 음악파의 무소르그스키 (ModestMussorgsky, 1839-1881) 에 이르기까지의 소재가 바로크 풍의 곡상에 혼연 일체가 되어 흡수되어 있다. ; This study is to research the musical characteristics of Dmitri Shostakovich (1906-1975) by analyzing `24 Preludes and fugues, Op. 87 . He was one of the most important Russian piano composers of the twentieth century along with Sergei Prokofieff, Sergei Rachmaninoff. His musical activities were under the control of the Soviet government during his entire life. He was a real Soviet composer who accepted `Socialist Realism , along with `Neoclassicism . Amongst the piano pieces which Shostakovich worked on, `24 Preludes and Fugues is his most representative Neoclassical work, and holds an important position in music history as the so-called `Well-Tempered Clavier of the twentieth century . In this work, as it were, he inherited Bach s keyboard form and style to which he addded his own unique musical characteristics. This thesis consists of the following. In chapter 1, the background to his composing milieu is described. His life in general is described in chapter 2 and his piano works in chapter 3. In chapter 4, his musical characteristics are presented by analyzing No. 10 and No. 22 of `24 Preludes and fugues . In his `24 Preludes and Fugues, Op. 87 , Shostakovich combines his contemporary music style with the style of the classical Prelude and Fugue The results of the analysis include the folllowing. The No. 10 Prelude features the invention form of imitative counterpoint, whereas the No. 22 Prelude is in etude style. In both the No. 10 and No. 22 Fugues are composed of four-voices and use the real-answer technique.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE