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Ernst Krenek의 [string quartet No.6, Op.78]의 음열 구조에 대한 분석 연구

Title
Ernst Krenek의 [string quartet No.6, Op.78]의 음열 구조에 대한 분석 연구
Authors
신미경
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Ernst Krenek(1900-1991년)은 후기 낭만주의, 표현주의, 신고전주의, 신낭만주의적 경향을 거쳐 12음 기법에 의한 작곡을 하게 되며 대위법, 현대의 Jazz적 요소, 더욱 변형 발전된 음열 기법 등20세기의 다양한 양식과 특징을 통해 독창성을 발휘한다. 본 논문은 Krenek의 음악적 시기 가운데 제 51 작품인「String Quartet No.6, Op.78」을 분석함으로써 그의 12음 기법의일면을 연구하는 것을 목적으로 한다. 본 논문의 구성은 여러 문헌을 통하여 Krenek의 음악 양식과 작품을 살펴 본 후 「StringQuartet No.6, Op.78」의 작품 전체를 통한 음열의 종류와 구성,형식 구조 혹은 주제와 음열과의 관계, 각 악기에서의 음열 배치등을 분석한 내용으로 이루어져 있으며 다음과 같은 특징을 갖고있음을 알 수 있다. String Quartet No.6은 중단없이 연주되는 전체 5악장으로 구성되어 있으며 12음 기법을 사용하고 있다. 이 곡은 기본 음열(Prime)의 구조를 기초로 하여 모방, 대칭 관계 등이 음열 구조, 형식 구조, 선율에 도입되었으며 선율적으로 fig.1(장2도+단2도)과fig.2 (완전4도+장3도)가 곡 전반에 나타나서 통일성의 요소로 작용하였다. 각 악장의 형식을 살펴보면 제 1악장은 3부분 형식, 제 2악장은2부분 형식, 제 3악장은 scherzo, 제 4악장은 3부분 형식, 제 5악장은 fugue 형식을 취하고 있다. 그리고 각 악장별로 사용되는 음열은 제 1악장은 Prime(P) 제 2악장은 Inversion(I), 제 3악장은Retrograde(R), 제 4악장은 Retrograde Inversion(RI), 제 5악장은P, I, R, RI로 구성된다. 각 악기간의 음열 배치 방법은 한 음열을 여러 악기에 dyadtrichord 등으로 분할하여 Klangfarben-melodie의 효과를 내는 경우와 각 악기에서 독립된 음열로 진행하다가 다른 성부와 교환을하는 경우 등이 있다. 특히 제 5악장은 주제와 음열이 일정한 규칙성을 가지고 긴밀히 연관되고 있으며 음의 생략, 중복, 순서 바뀜등이 이루어지기도 한다. 또한 각 악장의 형식과 음열 구조의 관계는 기본 음열의 구조와매우 유사함을 알 수 있다. 즉, 증4도를 이루는 음열(Ⅱ부분)이 중심이 되어 Ⅰ, Ⅲ부분의 음열과 대칭을 이루거나 fig.1의 음정 관계를형성한다. 이상과 같이 Krenek의「String Quartet No.6, Op.78」은 음열구조와 각 악장의 형식이 밀접히 연관되어 강조된 곡으로서 12음기법을 매우 효과적으로 사용하고 있다. ; Ernst Krenek(1900 - 1991), one of the Schoenberg school to use the set method before the second world war, crowned his first efforts in the new technique with his sixth quartet op. 78(1936). The sixth String Quartet completed in 1936 in Vienna, marks the high point in the first phase of his preoccupation with the twelve - tone technique. The result of the analysis of this piece is as follows. This piece is composed of five movements which is played continuously without concession and Krenek uses twelve-tone technique in this piece. In each movement, Krenek uses prime form as basic pitch material, and applies imitation and symmetry technique to each movement set structure. Figure 1, 2 which appear throughout the whole piece, reinforce the unity of this piece. Krenek uses only prime set in the first movement which is divided into three parts by two themes with identical set. Prime set is used in each part except the first and the last parts, and the relation between form structure and set structure is very similar to the structure of prime form. The sets is divided into dyad and trichord by each instrument, and take an effect as klangfarben-melodie. In the second movement, several tempo changes occur. It is divided into two parts by two themes with identical set, and only inversion set is practiced. The style of treating the sets, the relation between form structure and the interval of the sets is very similar to those of the first movement. The form of the third movement is scherzo. It is composed of two themes and with identical set, and only retrograde inversion set is practiced. In each part, three or four retrograde inversion sets which has set structure of figure 1(major 2nd+minor 2nd) and one retrograde inversion set appear in turn. The fourth movement is divided into three parts by one theme with indentical set. This movement is practiced only retrograde set and each parts is composed of four retrograde sets. In the fifth movement, Krenek adopts the quadruple fugue form which contains the thematic materials of each movement. Prime, Inversion, Retrograde and Retrograde Inversion sets are used in this movement. Each theme and sets are related with each other under strict control, and omission, duplication and change of order of pitch occur. Unlike other movements, 4/4 meter continues consistently throughout the whole movement. It seems like Krenek s intention of changing meter is not related to sets or melody itself but to the rhythm of recurrent sets.
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