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무용상해의 예방요인에 관한 연구

Title
무용상해의 예방요인에 관한 연구
Authors
정지영
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
무용은 신체를 통하여 사상과 감정을 표현하는 예술의 한 형태로 예술의 본질인 미적 표현의 목적을 달성하기 위해 무용수들은 종종 심리적 압박과 신체적 상해를 경험하게 된다. 그리고 이러한 상해는 무용수의 신체적, 심리적, 환경적, 사회적, 제도적 요인 등 다양한 원인에 의해 발생되어지며 무용수나 지도자, 교사에게 관심의 대상으로 그 중요성이 인식되어 왔다. 그러나 이러한 상해에 대한 관심과 중요성에 대한 인식에도 불구하고 상해에 대한 연구는 타 분야의 연구에 비해 미약한 수준으로 이뤄졌으며 실제로 교육현장에서 적용할 수 있는 구체적이며 실제적인 방안적 제시가 부족한 실정이다. 이에 본 논문은 무용상해에 대한 다양한 원인을 추출하고 그에 따른 구체적인 방안을 제시하는데 그 목적을 두고 있다. 그리고 이를 위해 지난 10년간 설문조사의 형식으로 무용상해에 관하여 연구되어진 논문들을 조사하여 상해를 유발하는 가장 직접적인 원인으로 사료되는 신체적, 심리적, 환경적 측면에 대한 원인들을 추출하고 그에 대한 예방적 방안을 제시해 보았다. 먼저 무용상해를 야기시키는 신체적 요인으로 선행연구를 조사한 결과 기술의 부정확성, 과도한 연습, 준비운동의 부족, 힘과 유연성의 부족 등으로 인하여 상해가 발생되는 것으로 밝혀졌고 그중 워밍-업의 부족에 의한 상해발생이 가장 높은 것으로 나타났다. 따라서 체계적이고 단계적인 워밍-업의 필요성에 대한 인식과 유연성 훈련을 통한 예방적 접근을 시도해 보았다. 즉 워밍-업은 무용수들이 신체적으로 무리한 속도나 힘 혹은 복잡한 신경근육의 공동 작업을 필요로 하는 동작을 할 수 있도록 몸을 준비시키는 단계로 체계적이고 충분한 워밍-업을 실시할 경우 신경근 협조의 증가나 신체조직 자체의 손상에 덜 취약하게 만들어 줌으로써 무용상해 예방에 유익하다고 볼 수 있다. 또한 유연성은 관절의 가동범위를 넓혀 줌으로써 무용수가 최상의 동작을 할 수 있도록 균형과 협응을 도와주고 근육의 힘을 증가시켜 주며 오랜 근육긴장의 피해를 줄여준다. 이러한 유연성은 스트레칭 훈련에 의해 가능하며 각 개인에 맞는 적절한 스트레칭 훈련을 통해 무용상해는 최소화될 수 있다. 무용수들의 심리적 상태(주의집중, 자신감, 긴장 등)는 무용수행시 긍정적 영향을 미치는 경우도 있으나 과도한 긴장이나 불안을 경험할 경우 좋지 못한 공연의 결과를 가져오는 것과 더불어 상해를 유발하는 원인이 되기도 한다. 실제로 선행되어진 연구결과 과도한 긴장과 피로, 자신감의 결핍 등에 의한 상해의 발생이 매우 높은 것으로 밝혀졌으며 이는 자신의 신체적, 정신적 상태를 효과적으로 증대시키고 적절히 조절할 수 있도록 하는 심리적 트레이닝의 필요성을 입증하는 결과이다. 이에 본 연구자는 개인의 사고와 외형적 행동간에 연속성이 있다는 인지행동수정이론과 짐 테일러가 밝힌 무용수의 심리적 요인에 바탕을 둔 심리적 트레이닝방법을 상해예방의 방안으로 제시하였다. 이것은 무용수들이 동작 수행에 앞서 주의 집중, 자기 대화, 긴장통제, 심상 훈련 등과 같은 정신적 관리를 함으로써 효과적인 무용수행과 상해예방을 가능하게 해줄 것이다. 마지막으로 무용수들이 무용을 행할 때 접하게 되는 무용환경은 상해를 유발하는 직접적인 원인이 되며 그 중 마루의 상태나 온도에 의한 상해의 발생은 매우 큰 것으로 연구결과 밝혀졌다. 특히 마루의 탄력성과 바닥표면은 토슈즈를 신는 발레나 맨발로 무용을 하는 현대무용의 경우 큰 영향을 받으며 무용장르마다 필요로 하는 기준이 다르므로 일률적인 설비나 사용이 아닌 적합한 시설의 완비가 이뤄져야 한다. 결론적으로 무용상해는 하나의 측면에 대한 이해와 연구만으로는 예방적 접근이 이뤄질 수 없으며 다각적 측면에서 연구되어져야 한다. 이를 위해 무용상해를 유발하는 직접적인 원인 뿐 아니라 간접적인 영향을 미칠 수 있는 제도적, 사회적, 교육적 측면에서의 연구가 더불어 이뤄져야 할 것이며 이를 통해 밝혀진 예방적 접근에 대한 실제적인 프로그램의 제시와 적용에 대한 연구가 계속되어야 함을 제안하는 바이다. ; Dance is a type of arts to express an idea and a feeling using body parts. In order to this, dancers experience a mental pressure and physical injuries. and these injuries are come from physical, mental, environmental, social and institutional cautions. But almost dancers experienced these injuries, there s little understanding and studying about this. And these were approached with fragmentary point not a various ways till now. So this study is purposed to find cautions of injuries as point of physical, mental, and environmental views, and to approach the way to prevent. In order to this, to research cautions through studying about injuries in dance and cautions of injuries for 10 years, and to approach ways to prevent as a point of physical, mental and environmental points come from these studies. First, a main caution from researching as a point of physical view is a lack of warm-up exercise. To prevent injuries, it needs to understand about systematic and step-by-step warm-up exercise, and flexibleness training. That is, warm-up exercise is a first step to prepare for immoderate speed and power, and relaxing muscles and nerves. So systematic and step-by-step warm-up exercise can be helpful to prevent to imporve nervous system assistance or can be reduced injuries. And flexibleness make the sphere of movable joint extend for best movements of dancers, and make balance and increased power of muscles to reduce injuries from a tension of muscles. These flexibleness is from stretching training and a proper stretching training make minimize of injuries. Second, a mental state(concentration, confidence, tension, etc) of dancers have a good influence. On the other side, excessive tension and uneasiness have a bad effect to performance and cause injuries. Actually, as a result of a preceded researching, excessive tension and fatigue cause injuries highly and it prove the needs of mental training to control and improve effectively their personal physical and mental state. Therefore, this researcher suggest a mental training way based on cognitive behavior amendment theory which says connection of thinking and active, and mental training methods from taylor. It can be possible to perform and prevent injuries with a spiritual control like concentration, self-dialogue, tension control, and mental training. Finally, as a point of environmental view, a state and temperature of floor cause injuries. Especially, elasticity and surface of floors have an effect to ballet dancer wears toe-shoes and modern dancers dances barefoot. Therefore, it needs a completion of suitable facilities for each genre in dance. In conclusion, injuries in dance should study in a various ways to approach prevention, not a fragmentary point, and not only direct cautions but indirect cautions as a institutional, social and educational facts of injuries in dance. This researcher suggest to keep study about real program for prevention and an application in a dance.
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