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인구통계 특성에 따른 E-mail 수용과 사용에 관한 연구

Title
인구통계 특성에 따른 E-mail 수용과 사용에 관한 연구
Authors
김혜정
Issue Date
2001
Department/Major
경영대학원 경영학전공
Publisher
이화여자대학교 경영대학원
Degree
Master
Abstract
Due to the amazing advancement of technology, people can send and receive messages via network cheaper, faster, and more frequently than ever before. This leads organizations to the usage of E-mail as the communication device in their business to gain advantages over their competitors. Therefore many IS researchers have been studying E-mail. Past researches found that there is a relationship between the ability for E-mail to send/receive messages and express the feelings of the users, but research has ignored what causes people to use E-mail and the effects of demographic characteristics. This study extends the technology acceptance model (TAM, Davis 1989) and the Social Presence/Information Richness (SP/IR) addendum (Straub 1994) by adding demographic characteristics to an IT diffusion model. The TAM has been widely used to predict user acceptance and use based on perceived usefulness and ease of use. This study empirically examines how E-mail is being used in an organization and what factors relate to this use. This was accomplished by surveying a randomly selected sample of organizational E-mail users. The 225 respondents were located in 14 different companies. This research examines the demographic characteristics (gender, age, and education) of E-mail users, their perceptions of social presence, information richness, communication richness, perceived usefulness, and perceived ease of use, and the amount of E-mail use. To perform the study the model was revised and analyzed through Amos 4.0. The results of this study are as follows: First, younger users and more educated users perceived with higher communication richness, but no difference of gender. Second, women, younger users, and more educated users perceived with higher social presence. Third, users in the 30 s and more educated users tend to use E-mail, but no difference of gender. Fourth, higher information richness was perceived by women, users in 30 s and more educated users. Fifth, usefulness and ease of use were perceived differently by men, users in 30 s, and more educated users. In conclusion, results support the past claims that there is a need to differentiate among demographic characteristics (gender, age, and education) in explaining E-mail usage behavior. Implications and recommendations from the results are for both researchers and practitioners. ; 현대 사회는 정보 기술의 급격한 발달로 인터넷이라는 네트워크가 등장하고 새로운 미디어로써 빠른 성장을 보이고 있다. 1960년대를 컴퓨터 시스템 통합을 위해서는 주로 비현실적 희망의 시대라고 한다면, 1990년대는 상호 의사소통을 위한 시스템의 새로운 시대로써 통합과 일체화와 같은 TCP/IP의 중요성에 대한 현실적인 인식의 시대라고 한다. 이러한 지속적인 기술의 발달로 컴퓨터와 커뮤니케이션 기술이 융합 되어, 기존의 각 미디어가 가지고 있는 고유한 전달 방식과 내용을 허물어 버리고 새로운 방식의 커뮤니케이션 시대가 도래하였다. 이러한 컴퓨터 매개 커뮤니케이션은 컴퓨터를 통해 이루어지는 업무와 관련된 커뮤니케이션이나 사적인 커뮤니케이션을 의미한다. 메인 프레임이나 개인용 컴퓨터를 이용해서 E-mail이나 전자게시판 같은 비동시적인(asynchronous) 커뮤니케이션이나, 채팅(chatting)과 같은 동시적(synchronous) 커뮤니케이션이 여기에 속한다. E-mail은 일반적으로 컴퓨터 기반 메시지를 정보로써 그리고 전자적으로 다루고, 저장하고, 결합할 수 있고 다른 컴퓨터와 교환할 수 있게 한다. 기업의 정보 기술은 기업의 목표를 위해 수용되고 사용되고 있는데 E-mail은 조직의 원활하고 효율적인 커뮤니케이션을 위해 중요한 역할을 하고 있다. 이러한 시대적 배경으로 E-mail 사용자에 대한 연구는 E-mail 시스템 개발이나 교육 등을 위한 기본적인고 필수적인 연구가 아닐 수 없다. 본 연구를 위하여 기술수용모델(TAM: The Technology Acceptance Model)을 확인하고 그 모델을 발전시킨 정보 기술 확산 프로세스 모델(IT Diffusion Process Model)을 적용하였다. 정보 기술 확산 프로세스 모델은 정보 기술이 사용되는 과정을 밝히는 모델로써 사회적 실재감과 정보 기술이 인지된 유용성과 인지된 용이성에 영향을 미치고 그것이 사용에 영향을 미친다고 가정하는 것이다. E-mail에 대해 인지되는 사회적 실재감, 정보 풍부성과 커뮤니케이션 풍부성은 선행연구에서 E-mail의 중요한 요인으로 확인되었다. E-mail이 정보 기술로써 사용자에게 수용되고 사용되어 지는 과정에서 그러한 요인들이 인지되고 영향을 미친다는 것이다. 본 연구에서는 선행연구의 가정에 따라 사회적 실재감, 정보 풍부성, 커뮤니케이션 풍부성이 인지된 유용성과 인지된 용이성에 영향을 미치고 그것이 사용 의도에 미치는 영향이 인구 통계 특성에 따라 다르다고 가정하였다. 본 연구의 가정을 실증하기 위하여 기업의 E-mail 사용자 225명을 대상으로 설문조사를 하였으며, SPSS 10.0을 통한 분석과 Amos4.0을 사용한 경로분석을 통하여 자료를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적 실재감의 인지는 성별과 학력에 따라 차이가 있다. 둘째, 커뮤니케이션 풍부성의 인지는 성별에는 차이가 없으며 연령과 학력에 따라 차이가 있다. 셋째, 정보 풍부성의 인지는 성별의 차이가 없으며 연령과 학력에 따라 차이가 있다. 넷째, 인지된 유용성과 인지된 용이성은 성별의 차이가 없으며 연령과 학력에 따라 차이가 있다. 다섯째, 사용은 성별의 차이가 없으며 연령과 학력에 따라 차이가 있다. 본 연구로써 정보 기술 확산 프로세스 모델에 의해 E-mail 사용에 대해 인구통계 특성이 어떠한 영향을 미치는지 확인하였고 경로분석에 전체적 경로를 분석하였는데 E-mail 사용에 대한 영향은 성별보다는 연령과 학력이 많은 영향을 미치고 있다는 것을 확인하였다.
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