View : 462 Download: 0

국내 그린마케팅 현황 및 전략에 관한 연구

Title
국내 그린마케팅 현황 및 전략에 관한 연구
Authors
안창희
Issue Date
2001
Department/Major
경영대학원 경영학전공
Publisher
이화여자대학교 경영대학원
Degree
Master
Abstract
The major purpose of this study is to analyze the present situation of an external environment and internal environment through the previous theoretical studies about green marketing, and to grasp the characteristics of consumer about enviromental attitude and behavior in Korea. It makes the present situation of green marketing clear and then provides valuable information to the consumer, enterprise, government. First of all, I review about enviromental policy and regulations of Korea and other advanced countries in order to analyze an external environment. Also I analyze the internal environment of green marketing on the base of two enterprise: Samsung electronics Co. and LG household & health care Ltd. In this study the characteristics of consumer is analyzed by relationship between enviornmental concerns of consumers and preference/purchase behavior on green(enviornmental) products. Also this study grasps the attitude of consumer about green marketing mix strategies. The enviornmental concerns of consumers in this study mean toword performing enviornmental behavior in question. The sample data was composed of 310 consumers in Seoul and Kyonggi area. Statistics used for data analysis were Frequencies, Percent, T-test, X²-test, which was used by SPSS 9.0 for Windows. The results are as follows : 1) The external environment can be classified into 3-areas: enviromental policy - regulation areas, enviornmental concerns of consumers areas and scale of green market areas. First, enviromental policy and regulations are strengthened in the present, undoubtedly will be strengthen in the future. Second, the number of green consumer, which recently pays more heightened attention to enviornmental problem is growing up. Third, the green market size in Korea seems to be small, but the tendency is continuously getting higher. 2) The research result about internal environment of green marketing shows that green marketing is working by large enterprises. However the number of companies entering the green marketing are small. 3) It is important to find the corelation between enviornmental concerns of consumers and preference/purchase behavior on green(enviornmental) products. This result negatively influences on the development of green products and green marketing strategy. This reason is due to a vicious circle between consumer and enterprise. Therefore consuming pattern of consumers, integrative green marketing strategies of companies and the willingness of government are not composed of organic combination. Especially, enterprises should open up new market of environmental industry by themselves through building up the strategy of marketing mix with recognition of consumer s environmental requests. It is necessary for consumer to try so that their consumption proceeds toward a enviornmentally and socially desirable direction. Government should try to profound implication for consumer and enterprises. ; 본 연구는 그린마케팅에 대한 이론적 검토를 토대로 국내 그린마케팅의 외부환경과 내부환경 현황을 분석하고 실증분석틀을 이용하여 소비자들의 환경 의식과 구매행동간의 관계를 중심으로 소비자 특성을 파악하고자 하였다. 그리하여 그린마케팅의 현황을 구체적으로 밝히고 이러한 분석을 통해 앞으로의 그린마케팅이 나아갈 방향을 기업·정부·소비자측면에서 제시하고자 하였다. 먼저 외부환경 분석을 위해 국내·외 환경관련 법적 규제 및 정책 등에 대한 연구를 하였고, 그린마케팅의 내부환경 조사를 위해서는 국내 기업 중 자료 구득이 가능한 삼성전자와 LG생활건강 두 기업을 중심으로 조사하였다. 소비자 특성에 관한 연구는 소비자들의 환경에 대한 인식과 그린제품에 대한 구매의도를 조사하여 환경 의식과 구매 행동간에 일치성이 있는지 분석하였고, 그린마케팅 제품에 대한 소비자들의 태도는 어떠한지 파악하고자 하였다. 실증자료는 서울·경기에 거주하는 남녀소비자 310명에 대한 설문지를 통하여 수집하였으며, 면접조사방식으로 시도하였다. 자료의 분석은 SPSS 9.0 for Windows패캐지를 이용하여 빈도분석, t- tset 분석, X²분석을 사용하였다. 연구결과를 간단히 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 외부환경에 관한 분석으로 국내·외 환경에 대한 정책 및 법적규제는 모든 부문에서 강화되어지고 있고, 앞으로도 더욱 강화되어질 전망이다. 환경오염의 심각성이 더 해 가면서 국내 소비자들은 환경 의식이 높아져 가고 있고, 환경보호에 관심을 갖고 행동으로 옮기는 그린 소비자들의 수가 점차 증가하고 있는 것으로 분석되었다. 우리나라 그린시장의 규모는 아직까지 미약한 실정이지만 계속 성장추세에 있음을 알 수 있다. 둘째, 내부환경에 관한 분석으로 국내 그린마케팅은 대기업 중심으로 시도되며 정착되고 있는 것으로 나타났다. 그러나 아직까지 대부분의 국내 기업은 환경에 대한 마인드가 결여되어 있고, 구체적인 그린마케팅 목표가 설정되어 있지 않아 국내 그린마케팅이 활성화되고 있지 않음이 파악되었다. 셋째, 소비자 특성분석 결과 소비자의 환경의식과 그린상품에 대한 구매행동이 서로 깊은 연관성이 없는 이중적인 측면이 발견되었다. 이러한 결과는 다시 기업이 그린 상품에 대한 개발과 마케팅 전략을 저조하게 하는 원인을 제공하여 기업과 소비자의 악순환의 관계를 불러 일으키고 있다고 할 수 있다. 결국 정부의 정책이나 기업의 그린제품 생산의지 및 소비자의 구매가 서로 유기적으로 연계되지 못하여 아직까지 그 실효를 거두지 못하고 있음이 분석되었다. 이와 같은 결과를 토대로 국내 그린 마케팅 활성화 방안을 모색해야 할 것이다. 기업은 그린마케팅 추진에 비용부담, 기술적 장벽 등 여러 제약과 어려움이 수반되지만, 그린마케팅의 추구는 새로운 사업기회를 제공해 주고, 경쟁력의 강화에 도움이 될 수 있다는 점에서 자발적이고 적극적인 노력을 모색해야 한다. 소비자는 그린상품을 구입함으로써 우수한 그린상품의 개발과 생산을 촉진하게 하는 중요한 역할을 담당해야 한다. 정부는 기업과 소비자들을 보호하고 교육시키며 연구를 통해 정보를 개발하고 정책을 수립하여 집행하는 등 여러 방안이 실천되어야 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
경영대학원 > 경영학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE