View : 41 Download: 0

유치원 교사의 교사관심사 분석

Title
유치원 교사의 교사관심사 분석
Authors
이세녕
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 우리 나라 유치원 교사들의 주요 관심사를 알아보고, 이러한 관심사가 경력에 따라 특정한 분야에 집중되고 일련의 발달단계를 거쳐 발달하는가를 검증하며, 관심사와 학력 및 근무기관과의 관련성을 알아보는 것을 목적으로 한다. 이에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유치원 교사의 관심사는 어떠한가? 2. 유치원 교사의 관심사는 경력에 따라 어떠한가? 3. 유치원 교사의 관심사는 학력에 따라 어떠한가? 4. 유치원 교사의 관심사는 근무기관 유형에 따라 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울 시내에 소재한 유치원에 재직 중인 교사 총 193명이었다. 연구 방법으로는 유치원 교사들의 교사관심사를 알아보기 위하여 교사용 설문지를 사용하였다. 교사관심사를 알아보기 위한 설문지는 Katz의 유아교사 발달단계 이론에 기초한 Tsai(1990)의 유치원 교사 관심사 평정척도 (Kindergarten Teacher Concerns Rating Scale : KTCRS)를 우리 나라 실정에 맞도록 수정하여 사용한 이승연(1994)의 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 개인적 변인별로 빈도와 백분율을 산출하였고, 교사의 경력, 학력, 근무기관의 유형에 교사관심사에 영향을 주는지를 알아보기 위하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, F검증과 t검증을 이용하였다. 사후 검증을 위하여 Duncan 다중 비교를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사들은 전반적으로 보통 이상의 관심을 가지는 것으로 나타났다. 특히, 유치원 교사들이 가장 관심 있다고 지각한 범주는 생존 관심사였으며 가장 낮은 관심사를 보인 범주는 성숙 관심사였다. 둘째, 경력 집단별 주요관심사의 문항별 분석을 한 결과 경력 1년 미만의 교사들은 생존 관심사에 높은 관심을 나타내고 성숙관심사에 낮은 관심을 나타내는 생존기의 특성을 나타내고, 경력 1년 이상 ~ 3년 미만의 교사는 강화관심사에 1년 미만의 교사보다 더 많은 관심을 보이고 있으나, 3년 이상 ~ 5년 미만의 경력 집단과 5년 이상의 경력 집단은 생존관심사에 가장 높은 관심을 보임으로 Katz가 제시하는 그 경력에 해당하는 관심사의 특징을 보이지 않는다고 할 수 있다. 경력에 따른 교사 관심사의 변화는 전체관심사와 강화, 갱신, 성숙 관심사에서 경력 5년 이상의 경우, 생존관심사는 1년 이상 ~ 3년 미만의 경우 가장 높게 나타났으며, 이러한 차이는 관심사 전체와 갱신, 성숙 관심사에서 통계적으로 유의하였다. 이는 경력의 증가에 따라 관심의 폭이 넓어지고 갱신, 성숙 단계로 갈수록 경력에 따른 관심의 차이는 커진다고 할 수 있다. 셋째, 교사관심사 전체에서는 대학원을 졸업한 교사들의 점수가 높게 나타났다. 생존관심사와 강화관심사의 경우는 전문대를 졸업한 교사들의 점수가 높게 나타났다. 갱신관심사와 성숙관심사의 경우는 대학원을 졸업한 교사들의 점수가 높게 나타났다. 그러나, 이러한 차이는 통계적으로 유의한 차이는 아니었다. 즉, 유치원 교사의 관심사는 유치원 교사의 학력에 따라 유의한 차이가 없었다. 넷째, 유치원 교사의 근무기관 유형에 따른 관심사는 갱신관심사에서 의미 있는 차이가 발견되었고, 강화관심사를 제외한 모든 관심사에서 공립유치원 교사들의 관심사 점수가 높게 나타났다. 결과적으로 공립유치원 교사가 사립유치원 교사보다 생존, 갱신, 성숙 관심사에서 더 높은 관심을 가지고 있다고 볼 수 있고, 갱신관심사에서 의미 있는 차이를 나타냈다.; This study attempts to investigate what is the kindergarten teacher s main concerns, to inspect how this concerns are concentrated on specific area by the job experience and developed through a series of developmental stage, to find out relevance among concerns, education, type of kindergarten. The research subjects of this study are as follows; 1. How are the kindergarten teachers concerns? 2. How does kindergarten teachers concerns vary by job experience? 3. How does kindergarten teachers concerns vary by education of teachers? 4. How does kindergarten teachers concerns vary by type of kindergartens? The subjects of this study are 193 teachers who are in the kindergartens of Seoul. This study used the questionnaire for teacher to investigate kindergarten teachers concerns. As a questionnaire to look into kindergarten teachers concerns, the instrument that Lee Seung-yeon(1994) revised the Tsai s Kindergarten Teacher Concerns Rating Scale(KTCRS)(1990) which is based on Katz s tascher development stage into our actual state was used. Frequency and percentage were calculated by the individual factors in the collected data, and frequency, percentage, Analysis of Variance(ANOVA) f-test and t-test were used to investigate whether do the factors of teachers job experience, education and type of kindergarten influence teachers concerns. The Duncan s multiple range test was performed for post test, as well. Findings of this study are as follows; First, it appears that kindergarten teachers generally have more than average concerns. The category of the concern most perceived by the kindergarten teachers was survival concern, and the category of the concern least perceived by them was maturity concern. Second, as a result of analysis on each item of teachers main concerns by job experience, the teachers who have under 1 year of job experience shows higher concerns on survival concerns, lower concerns on maturity concerns, which is a special quality of survival period. For the teachers reinforcement concern, the teachers who have 1~3 year of job experience showed higher concerns than those who have under 1 year of job experience. But those who have 3~5 year of job experience and more than 5 year of job experience showed the highest concern on survival concern. So it didn t show the property of concern appropriated to the job experience which Katz suggest. For the change of teachers concern by job experience, the whole concern, reinforcement, renewal, maturity concerns were the highest in the more than 5 year of job experience, survival concern in 1~3 year of job experience. Those differences were statistically notable in the whole, renewal, maturity concern. According to the increase of job experience, width of concern is broad, proceeding to the renewal, maturity stage diffrence of concern by job experience was significant. Third, for the teachers concern of the whole, the score of teachers who are graduated from graduate school was high. For the survival concern and reinforcement concern, the score of teachers who are graduated from colleage, was high. For the renewal, maturity concern, the score of teachers who are graduated from graduate school was high. But these differences were not notable statiscally. That is there was no significant difference by education of the kindergarten teachers. Fourth, the teachers concerns by types of kindergarten showed a significant difference in the renewal concern and for the teachers concerns of the whole except reinforcement concern, the score of public kindergarten teacher was higher. As a result, survival, renewal, maturity concerns were higher in the teachers of the public kindergartens than in the private kindergartens and there are significant differences between them.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE