View : 15 Download: 0

유치원의 영어 특별활동에 대한 실태 분석

Title
유치원의 영어 특별활동에 대한 실태 분석
Authors
한경숙
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 유치원에서 특별활동의 일환으로 이루어지고 있는 영어교육의 실태분석을 통하여 유아영어에 대한 문제점을 살펴보고 유치원의 영어교육 실시를 재검토 해보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구목적에 의해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 1. 유치원의 영어 특별활동은 어떠한가? 1-1. 유치원에서 실시되는 영어의 종류와 실태는 어떠한가? 1-2. 유치원에서의 영어 진행과정은 어떠한가? 1-3. 유치원에서의 영어 교수매체 및 환경은 어떠한가? 2. 유치원의 특별활동을 담당하는 영어교사는 어떠한가? 2-1. 유치원 영어 특별활동 교사의 일반적 특성은 어떠한가? 2-2. 유치원 영어 특별활동 교사의 영어수업에 대한 인식은 어떠한가? 본 연구의 대상은 A시에 있는 사립유치원 중 특별활동으로 영어교육을 실시하고 있는 31개 유치원이었다. 연구도구는 연구자가 작성한 수업참관기록지였으며, 연구방법은 관찰 및 인터뷰로 이루어졌다. 자료의 분석은 빈도분석, 다중응답분석을 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 유치원에서의 영어교육 현황은 다음과 같았다. 1-1.유치원에서 영어수업을 실시하게 된 경위는 학부모가 원해서(61.3%)가 과반수 이상이었으며, 영어교육은 일과 활동 중 대그룹 활동으로 이루어지고 있었다. 교육대상은 재원중인 모든 원아가 수업을 받는 곳이 대부분이었으며, 실시되고 있는 프로그램의 종류로는 외부 프로그램의 도입이 많았는데 영어교재비는 학부모가 별도로 부담하고 있었다. 유치원 교육활동과의 관계에서는 독립된 과목으로 이루어지고 있었으며, 수업횟수는 주 2-3회, 수업시간은 만 3,4세반은 10-20분, 만 5세반은 20-30분 정도였다. 1-2. 영어교육의 교육내용은 동화 듣기를 중심으로 이루어지고 있었으며, 교육방법은 교구를 이용한 게임과 놀이의 방법으로, 수업 중에는 주로 영어와 한국어를 함께 사용하였다. 수업계획안은 유치원 교육활동과는 다른 주제를 영어교사에 의해 주간으로 작성되었으며 수업할 때는 계획안과 비슷하게 활용되어지고 있었다. 1-3. 유치원 영어교육에 사용하는 교재·교구는 책으로 된 교재를 사용하며 그에 대한 활용도에 있어서는 많이 이용하는 것으로 나타났다. 영어교사의 영어교육에 대한 수집원은 영어교재가 주로 활용되고 있었고, 영어수업과 관련한 수업환경은 대부분 전혀 연관되어 있지 않았으며, 영어수업이 이루어질 때 담임교사들은 대부분 아이들과 함께 수업참관을 하고 있었다. 2. 유치원의 영어 교사는 다음과 같았다. 영어 교사들의 연령은 30대가 대부분이었으며 경력은 4-6년 정도가 많았다. 학력은 4년제 대학이 많았으며 영어교육을 전공한 교사(51.6%)가 과반수 정도였다. 유치원의 영어교사는 강사의 형태로 만 3세-5세까지 모든 연령을 담당하고 있었으며 영어교사의 1일 총 수업시간은 약 2시간 가량이었다. 또한 교사의 수업에 대한 만족도에서는 만족과 불만족이 같은 비율로 나타났으며 수업내용에 대해서는 담임교사와의 협의는 이루어지지 않고 있었으며 영어교사의 채용은 주로 영어 프로그램 제공업체를 통해서 이루어지고 있었다.; This study is to examine the problems of the early childhood English education through an actual state of the English education, performed as a special activity in Kindergarten and to investigate again the execution of English education in Kindergarten. Based on its purpose, the following subjects were fixed. 1.What is the current status of English special activity in kindergartens? 1-1. What types are they and what is the actual status? 1-2.What are the progress course of English education in kindergartens? 1-3.What are the instruction medium and the environment of English education in kindergartens? 2. What is the current status of English teachers who took charge of this special activity in kindergartens? 2-1.What are the general characteristics of English special activity teachers in kindergartens? 2-2.What is the recognition level of English class of English special activity teachers in kindergartens? The objects of this study were the 31 kindergartens performing and English education among the private kindergartens in A city. The tool of study was an observation paper, written by the student, and the study was achieved by observation and interview. For an analysis of data, the frequency analysis and the multiple response analysis were used. The results of this study are summarized as follows : 1. The actual state of English education in kindergarten is : 1-1.The reason of performing the English education in the kindergartens was the parents want (61.3%) the majority, and the English education was being performed as a large group activity. Most objects of education were the places where all kindergarten children were being instructed, and the kinds of program, being performed, were mostly introduced from the outside, and the parents paid the cost of teaching materials additionally. In relation to the kindergarten education course, it was being done as an independent subject, and the number of lessons were 2~3 times per week, the period was about 10~20 minute for the 3~4 years old children, 20~30 minutes for the 5 years old children. 1-2. The English lessons consisted of mainly listening to the fairy tale, the game and the play using the teaching tool, and they used English and Korean together during the class. The plan of lessons were prepared every week by English teacher for the subject different from the leaching activities of kindergarten, and they were used during the class. 1-3. The teaching materials or tools used in English class were mainly the books. The collection source of teaching of English teachers was mainly an English book, and the class environment related with English lesson was hardly related. At the time of English lesson, most of the class teachers saw the class together. 2. The English teachers in kindergartens were as follows: Most of them were thirties, and had the experiences of 4~6 years. They were mostly graduated from universities, and the majority of them majored in English(51.6%). As a form of lecturer, the English teacher took charge of all ages from 3~5 years old. The English teachers were teaching for about total 2 hours per day. For the satisfaction grade on the class of English teacher, they showed the same ratio of satisfaction and dissatisfaction. For the contents of class, the English teacher did not consult with the class teachers. English teachers in the kindergartens were mainly recruited via English program makers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE