View : 31 Download: 0

Chopin의 ballade No.4 Op.52 분석연구

Title
Chopin의 ballade No.4 Op.52 분석연구
Authors
김현아
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Frederic Francois Chopin(1810-1849)은 폴란드 출신으로 피아노를 통해낭만주의 음악의 진수를 보여준 작곡가이다. 낭만주의는 고전주의가 변화, 확대된 것으로 고전주의의 음악언어, 장르, 화성 등을 계승하여 발전시켰으나,고전주의의 형식적 명료성과 합리성으로부터 벗어나 주관적 감정 표현을 위해자유로운 형식을 추구하게 되었고 이것은 예술가곡, 소품, 교향시, 음악극 등새로운 장르를 탄생시켰다. 낭만주의의 음악에서는 기악 음악이 강조되었는데그 중에서도 피아노 음악이 사랑을 받았다. 낭만주의 피아노 음악은 크게 소나타와 소품으로 나뉠 수 있는데 특히 낭만적 정서에 맞는 여러 종류의 소품이 낭만주의 시대의 새로운 피아노 음악을 주도하였다. 쇼팽의 작품성이 인정받게 된 것도 이러한 작품에서였다. 본 논문은 쇼팽의 다양한 작품 중 “발라드 작품52 바단조”를 중심으로 그의 음악적 특징과 발라드 장르의 특성을 살펴보았다. 발라드는 19세기 이전에는 성악곡으로 발전되었으나 쇼팽에 의해 처음으로 기악곡에 적용되었는데 그의 발라드는 서술적 양식의 기악 작품으로 이후의 작곡가에게 지대한 영향을주었다. 쇼팽은 발라드라는 제목 하에 네 개의 곡을 남겼는데 모두 문학적소재에서 영감을 받았으며 소나타 형식에 바탕을 두고 있다. 또한 네 곡의발라드는 복합박자로 되어 있고 마지막에 화려한 코다를 가진다는 공통점을지닌다. 쇼팽은 고전과 낭만의 음악에 민족주의적 성향을 융합하여 그만의 독특한음악 세계를 표현하였다. 그의 음악적 특징은 자유로운 형식, 서정적이고 장식음이 많이 사용된 선율, 시대를 앞서가는 화성, 다양하고 혁신적인 리듬에서잘 나타난다. 발라드 작품52는 낭만주의 소나타의 영향을 받은 자유로운 소나타 형식으로 변주곡의 특색을 가미한 제시부, 발전부, 재현부 그리고 코다로구성되었다. 선율은 서정적이며 장식음이 많고 반음계가 자주 사용된다. 또한폴리포니적인 성부 진행이 나타나며 화려하고 풍부한 화성은 선율을 만들어내기도 한다. 그리고 탬포 루바토와 섬세한 음악적 표현은 이 곡을 더욱 세련되게 한다. 쇼팽의 발라드 작품52는 그의 음악적 특징과 문학적 상상력이 조화를 이루는 독창적인 훌륭한 작품이라 볼 수 있다. ; Frederic Francois Chopin(1810-1849), born in Poland, represents the very spirit of Romanticism through his piano compositions. The Romantic Era, following on the heels of Classicism, not only succeded many elements from the previous period but also futher expanded and developed those musical ideas, genres, and musical languages. However, Romanticism differed from Classicism in its subjective expression. It escaped from the strict structures, well-balanced thematic materials, and symmetry in form of the classical period and pursued free forms. The representative genres of the Romantic era were art songs, character pieces, symphonic poems, and program music. In instrumental genres, piano music was favoured by both the creators and the listeners, particularly by the composers as a means of expressioning their inner feelings. Two types of piano music prevailed in the 19th century; sonata and character pieces. The character pieces in particular were popular because of their poetic implications. In this thesis, Op. 52, the last of Chopin s four Ballades will be analyzed in order to ascertain the salient characteristics of his piano music. The genre, Ballade was primarily a vocal form until the emergence of Chopin s four Ballades for piano in the 19th century. His Ballades are instrumental music in a narrative style. They profoundly influenced many other composers. His four compositions share many commonalities. First, they are all inspired by literature, though they do not take direct quotes from the literature. Second, in terms of the form, they are largely based on a sonata structure. Third, they all contain a brilliant coda at the end. Many other musical gestures, such as the frequent ocurrence of syncopation, hemiola, polyrhythm, innovative harmonic languages, ambiguous tonality, rubato, and cantabile melodic lines, all reflect the Romantic phenomenon. All in all, Chopin finds his unique musical style from the fusion of Romanticism and Classicism, and further includes a sense of Nationalism. He preferred subjective expression and forms, though some pieces are deeply rooted in the sonata structure. Written in a free sonata form, Ballade op. 52 represents the main characteristics of his piano music. It consists of three parts, exposition, development, and recapitulation including coda, with hints of variation and fantasy. His highly subjective musical language, shown in ornamented cantabile melody, innovative harmony, various rhythmic interests, tempo rubato, and abundant use of pedal, however, reveal his desire to express his inner most feelings through the medium of piano. Therefore, Chopin has been regarded as the poet of piano music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE