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P. Hindemith의 viola sonata Op.11 No.4에 대한 연구 및 분석

Title
P. Hindemith의 viola sonata Op.11 No.4에 대한 연구 및 분석
Authors
고동진
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
P. Hindemith는 7개의 Viola Sonata를 작곡하였는데 이것은 1919부터1939년사이에 지어진 것으로 이 Sonata들은 각각 작곡된 시기에 따라 다른 양상을보여주고 있으며 그 음악적 특징은 3시기로 나누어 볼 수 있다 초기에는 대위법의 사용이나 온음계, 반음계의 잦은 사용에서 알 수 있듯이 J. S. Bach와Debussy나 Reger 등의 영향이 잘 나타난다고 할 수 있다. 중기는 표현주의의무조적 특징이 강하며 반 낭만주의 성격이 드러난다. 한편 후기에는 조성이강조된 구조적 대위법이 그 특징이라고 할 수 있다. 본 논문에서는 이 Sonata들 중에 초기 Sonata에 속하는 Viola Duo SonataOp.11, N04를 집중적으로 분석하고 있다. 이 곡은 3악장으로 구성된 Sonata이지만 전통적인 Sonata의 악장구조가 아닌 바로크시기에 자주 사용되었던 변주곡 형식을 사용하고 있다. 전 악장이 쉬지 않고 연주하도록 되어 있는 것도 이곡의 독특한 특징 중에 하나이다. 1악장은 도입부 형식을 갖는 환상곡으로 잦은 전조와 변화 화음 그리고 Debussy의 영향을 받은 반음계적 진행이 특징적이다. 2악장은 단순한 민요풍의 주제와 변주로 이루어져 있는 데 음악의 진행에 있어서 대위법적인 특징이 두드러진다. 3악장은 2악장의 주제를 변주한 부분들을 포함하는 Finale인데, 2개의 대조되는 주제를 갖는 Sonata Allegro 형식으로 이루어져 있다. 이들 악장들은 공통적으로, 단순한 선율과 박자, 안정된종지화음의 사용 그리고 대위법적인 요소 등의 전시대의 작곡기법과 잦은 박자 변화, 전조, 불협화음과 협화음의 교체 등의 현대적 기법을 동시에 지니고있다. 이것은 전통적인 음악 기법 속에서 본인의 독특한 표현 방법을 찾으려는Hindemith의 노력을 엿볼 수 있는 대목이라 할 수 있다. ; Paul Hindemith had composed seven sonatas including three duo sonatas, and four solo sonatas during 1919-1939. These sonatas show different characteristics according to the different period of his life, and it can be divided into three stages of his works. The first phase is the period in which there are strong influence from former composers such as J. S. Bach, Claude Debussy, and Max Reger. The second phase can be summarized as the period of anti-romanticism and atonality music. In the third phase, he emphasized on central tonality and used counterpoint which was considered hormonic progression. This thesis studies of Viola Sonata Op.11, No.4 This sonata was composed during his first period. It is composed of three movements, but it doesn t follow traditional sonata movement structure, and it has fantasia which was used habitually in baroque period. It is also an untraditional characteristic that the three movements in this sonata should be played out without any intermission. The introductory part of the first movement in this sonata is a fantasy which has frequently changes of key and chromatical progression. In first movement, we can find the strong influence of Debussy. The second movement is mainly composed of the theme borrowed from folk songs and four variations, and could be theme borrowed from folk songs and four variations, and could be characterised by use of counterpoint. The last movement is the finale which has three variations from the second movement theme and two subjects, and this movement is consisted of sonata allegro form Generally, this work not only use traditional composition technique such as simple tempo and rhythm, steady cadence chord and counterpoint, but also has 20th century musical style like the alternative rhythm and tempo, frequently changed key, and more often use of dissonant chord. This combination of traditional and modern music language and its aesthetic can be , therefore, understood as the part of the Hindemith s experimental attempt to recreate his own music style from the old.
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