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Clara Schumann의 가곡 에 관한 연구

Title
Clara Schumann의 가곡 에 관한 연구
Authors
황혜경
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 19세기 독일 여성 작곡가 Clara Schumann(1819-1896)의 가곡 연구의 일환으로서 C. Schumann의 가곡 에 관한연구이다. 여성으로서 세계적 명성을 얻은 음악가 C. Schumann은 일반적으로 R. Schumann의 아내로 연관시켜 생각하지만 C. Schumann은 그녀 자신이 상당수의 피아노와 실내악, 그리고 가곡을 작곡한 작곡가이며, 피아노 선생이자 당대의 유능한 피아니스트였다. C. Schumann의 28여곡의 가곡들 중 여러 문헌과 악보를 통해 고찰하여택한 는 F. Ruckert의 시에 의한 곡으로 , , 의 세 곡으로 이루어져 있으며 , C. Schumann의가곡중 가장 잘 알려져 있다. 본 논문의 연구는 C. Schumann의 생애와 가곡에 대해서 알아보고 또각 곡의 형식, 선율, 조성, 음계, 화음, 리듬 등을 분석하였으며, 그 결과 다음과 같은 특성을 가지고 있음을 알 수 있었다. 각 곡의 형식은 크게 2개의 부분으로 구성되어 있으며, 각 부분은 성악부 선율의 진행에 의해서 다시 2, 3개의 부분으로 구성된다. 성악부 선율은 주로 순차 진행을 사용하나 4도, 5도, 6도 도약 진행도 나타나며, 반복음, 반음계적 선율이 많이 사용되었다. 조성은 첫 곡 이 f minor에서A^b으로 전조될 뿐, 는 D^b, 은 A^b으로 전조 없이 뚜렷한 조성감을 유지하고 있다. 화성은 전통적인 3화음과 7화음을 바탕으로, 때로는 변화화음이나 비화성음의 사용, 병진행 둥이 나타난다. 리듬은 변화가 별로 없으며, 때로는 점음표나 당김음, 장식음의 첨가로변화를 주고 있다. ; This paper is the study on the musical characteristics of Clara Schumann(1819-1896) s song with the purpose to investigate a series of her songs. C. Scumann, Robert Schumann s wife, was one of the most prominent woman musician in 19th century. Although the indispensible relationship between C. Schumann and R. Schumann was generally thought to have a great influence on her musical career, she was herself the composer, important piano teacher and gifted performer. which is well known in her 28 songs is composed of , , . In this paper her life and songs are explained in brief and forms, melodies, tonalities, scales, harmonies and rhythm of each song are analyzed Main findings are as below. Each song consists of two main parts, in turn which are composed of two or three subparts with the progression of vocal melody. Conjunct progressions are mainly used along with vocal melody lines but fourth, fifth, sixth disjunct progressions appear with the chromatic melody. Tonality is modulated from f minor to A^b only in but the distinct tonalities are kept in the other songs. D^b in , A^b in . Though traditional third, seventh chords are based in harmony, altered chord or non harmonic tones, parallel motions are often used. Particular change was not made in rhythm except dotted notes, syncopation or ornaments.
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